Gå til innhold

Sannsynlighet for smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min følte seg litt urven og slapp dagen før nyttårsaften, på nyttårsaften braket det løst med omgangssyken og høy feber. Hun er bedre i dag, men fortsatt slapp. Stor sjangse for at jeg eller søsken blir smittet? Jeg skal på jobb i morgen og yngstemann i barnehagen så hadde vært veldig ok å sluppet unna😅

Anonymkode: a4831...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan dere håndterte det... I en dråpe oppkast/avføring finnes titusener virus. Det smitter veldig lett. Viruset overlever på overflate lenge, og dråpene "flyr" under sprutbrekninger og diaré. Håndsprit tar ikke viruset, men vask av hender i 1min med såpe og vann hjelper betraktelig. Den smittede burde bruke eget håndkle, og gjerne egen do om man har. Klær, håndkle ,sengetøy etc med søl må vaskes på min 60C. Overflater vaskes med klorin/vann. 

Her har vi noen ganger klart å unngå det. Da har jeg munnbind og hansker mens barnet spyr i do, bruker klor på alt av fjernkontroll, dørhåndtak, bad etc flere ganger om dagen, barnet spyr i bøtte med pose i som taes rett ut i søpla, tannbørsten står langt unna våre og kastes når frisk. Den syke nermer seg ikke kjøkkenet, og har eget bad. Men det er lettest nå som de er litt større å unngå smitte. 

Normalt sett vil du merke om du er smittet alt fra noen timer etter eksponering og opptil noen dager etter at barnet er symptomfri. Husk at man kan bli smittet på ny, hvis dere blir syke. 

Krysser fingrene for at det ikke sprer seg videre nå som bhg og jobb begynner. 

Anonymkode: 4fec2...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...