Gå til innhold

Mekling, samvær, uenighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står i en skilsmisse. Jeg mener at 50/50 samvær ikke er bra for barna. Jeg er overbevist om at en fast base i livet til barna er det beste. Jeg tenker, at barna kan få være så mye sammen med far de bare vil, også de dagene de bor hos meg, men at se skal bo her mest. Far ønsker mest mulig samvær. Hvis det da blir mekling, hvor stor sjanse er det for at jeg får medhold? Det er en del ting jeg ikke vil nevne her, som gjør at jeg mener far ikke bør få 50/50. Men vil ikke gå nærmere innpå det her. Hva er oddsen liksom? Barna er 8 og 15.

Anonymkode: f637f...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 åringen kan mer eller mindre bestemme selv, og åtte åringen skal høres så det første dere bør gjøre er å snakke med ungene.

Anonymkode: 831f6...52b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

15 åringen kan mer eller mindre bestemme selv, og åtte åringen skal høres så det første dere bør gjøre er å snakke med ungene.

Anonymkode: 831f6...52b

Ja, vi er enig i at 15 åringen bestemmer selv til enhver tid. Glemte å skrive det. Jeg vet også at 8-åringen skal høres. Nå har det seg bare slik, at jeg ble hørt som 11-åring og jeg visste ikke mitt eget beste. Jeg hadde ønsket, noen hadde bestemt annerledes for meg den gangen mine foreldre skilte seg. Jeg har strevd i mange år og måtte gå i terapi i mange år. Derfor er jeg klar på å kjempe for det jeg mener et best for hun på 8. 

Skrevet

På mekling er der ikke mekleren så bestemmer. Men han eller hun skal være en nøytral part. 

Nå er barna deres så store at 50/50 burde ikke være noe problem da de er vokst opp med dere begge. 

Men samarbeid må være godt mellom dere foreldre og. 

Anonymkode: e9e54...a2c

Skrevet

Det er ikke lett for oss å vite så lenge du ikke oppgir grunnen til hvorfor ikke får bør ha 50%

Anonymkode: aec58...ee3

Skrevet

Det er vel ingen større sjanse for at du får medhold enn at far får medhold. 

Dersom du mener en fast base framfor 50/50 er best for barna bør du argumentere for hvorfor. Så kan det jo hende det er best at den basen er hos far og at du Har samvær?

Anonymkode: 4d1f9...4b3

Skrevet

Ok. Skjønner at spørsmålet mitt er håpløst å svare på når jeg gir så lite info. Far har vært mye borte i småbarnstiden og barnet er helt klart mye sterkere knyttet til meg. I tillegg er det en del ting jeg ikke har lyst å skrive her. Lurte bare på sånn generelt, er det virkelig 50/50 som har blitt det mest vanlige? Skal det liksom veldig alvorlige ting til, for at det ikke blir 50/50...

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Skjønner at spørsmålet mitt er håpløst å svare på når jeg gir så lite info. Far har vært mye borte i småbarnstiden og barnet er helt klart mye sterkere knyttet til meg. I tillegg er det en del ting jeg ikke har lyst å skrive her. Lurte bare på sånn generelt, er det virkelig 50/50 som har blitt det mest vanlige? Skal det liksom veldig alvorlige ting til, for at det ikke blir 50/50...

Er far helt uenig med deg da? Ønsker han 50/50? 

Anonymkode: dd040...a40

Skrevet

Med mindre du er villig til å ta frem dine grunner for ikke å ville ha 50-50 over for megleren har du ingen sjangs i havet!

I dagens klima er det et voldsomt press for 50-50, så om det ikke skal være det må du kjempe og du må være forberedt på å retferdiggjøre det også over for folk som ikke har noe med saken å gjøre. Særlig når barnet er så stort som 8 år. Merket det selv da vi skilte oss for et par år siden. Presset var ikke bare fra eksen. Det kom fra kolleger og naboer osv i tillegg. Folk har en forventning om at det skal være 50-50. 

Det kan være veldig gode grunner for ikke å ha 50-50. Det er ikke slik at alle mødre som ikke går inn for 50-50 er mannedissende egoister, slik man i blant kan få inntrykk av ved å lese herinne. Lag en liste over hvilke grunner du har for dine ønsker, hold hodet kaldt, bevar roen og hold barnets beste i fokus. 

Anonymkode: bad8a...9e0

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre du er villig til å ta frem dine grunner for ikke å ville ha 50-50 over for megleren har du ingen sjangs i havet!

I dagens klima er det et voldsomt press for 50-50, så om det ikke skal være det må du kjempe og du må være forberedt på å retferdiggjøre det også over for folk som ikke har noe med saken å gjøre. Særlig når barnet er så stort som 8 år. Merket det selv da vi skilte oss for et par år siden. Presset var ikke bare fra eksen. Det kom fra kolleger og naboer osv i tillegg. Folk har en forventning om at det skal være 50-50. 

Det kan være veldig gode grunner for ikke å ha 50-50. Det er ikke slik at alle mødre som ikke går inn for 50-50 er mannedissende egoister, slik man i blant kan få inntrykk av ved å lese herinne. Lag en liste over hvilke grunner du har for dine ønsker, hold hodet kaldt, bevar roen og hold barnets beste i fokus. 

Tusen takk for et konstruktivt svar! Ovenfor mekler skal jeg legge frem alt. Og jeg er villig til å kjempe for det jeg mener er det beste for barnet. Far er enig med å ha mindre samvær i den første tiden, men ønsker mer samvær etter hvert. Vi samarbeider foreløpig  godt om alt rundt skilsmissen ellers. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for et konstruktivt svar! Ovenfor mekler skal jeg legge frem alt. Og jeg er villig til å kjempe for det jeg mener er det beste for barnet. Far er enig med å ha mindre samvær i den første tiden, men ønsker mer samvær etter hvert. Vi samarbeider foreløpig  godt om alt rundt skilsmissen ellers. 

Det går an å lage en tidsbegrenset avtale. F eks 6 måneder eller 12 måneder, hvoretter man møtes på fvk igjen for å lage en ny avtale. Det er et mulig kompromis om dere er enige om fordelingen her og nå men ikke enige om utviklingen videre. Det gir en mulighet for å se i praksis hvordan barna takler situasjonen før man avtaler noe videre.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går an å lage en tidsbegrenset avtale. F eks 6 måneder eller 12 måneder, hvoretter man møtes på fvk igjen for å lage en ny avtale. Det er et mulig kompromis om dere er enige om fordelingen her og nå men ikke enige om utviklingen videre. Det gir en mulighet for å se i praksis hvordan barna takler situasjonen før man avtaler noe videre.

Sånn ville jeg gjort det, sett en dato for nytt møte og evt ny samværsavtale etter å ha evaluert litt. Om det går så langt som til retten er det en fordel om man ikke har hatt 50/50 for det er lettere å bli idømt å fortsette (om mann og barn vil det) enn å bli dømt til en avtale man aldri har hatt (det tror jeg ikke har skjedd i Norge) 

Men vær klar over at barna kan motsette seg noe annet enn 50/50. De har nok venner som bytter hjem annenhver uke og er innstilt på at det er rettferdig. Barns rettferdighetsprinsipp er sterkt altså. 

Anonymkode: 5d42b...076

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Det høres meningsfullt ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...