Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Hvor gammelt var barnet da det fikk diagnosen? Var det dere foreldre eller skolen som startet utredningen? Hvilke symptomer har barnet? Hvilke hjelp har dere og barnet fått? Vi har en jente på seks år som vi lurer på om kan ha ADHD. Her er noe av det vi reagerer på/som sammenfaller med vanlige symptomer på ADHD: - Veldig utålmodig - Må alltid ha noe å gjøre på - Veldig urolig med hender og armer - Sitter urolig på stolen - Veldig impulsiv og brå i bevegelsene. Lett for å velte ting, grise, søle og ødelegge ting. - VELDIG dårlig til å rydde. Får lett raserianfall hvis vi ber henne om å rydde. - Veldig snakkesalig. - Veldig følsom. Ped.leder i bhg. omtalte henne stadig som hypersensitiv. - Kreativ og flink til å lage ting. - Hun fikk støttetiltak (spesialpedagog et par timer i uken) i bhg. for å inngå bedre i sosialt samspill. - I bhg. jobbet de også med utholdenhet i lek og spill. - Sterke følelsesmessige reaksjoner. Anonymkode: 68deb...91b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 Min er ganske lik din. Hun har kraftig ADD. Lekser tok minst 4 timer hver dag. Hun klarte aldri å delta i gym eller andre fritidsaktiviteter over tid. Snakket med armer og bein flyvende hot og dit. Jeg oppdaget at noe var galt da hun var ca 4-5 år. Det skulle likevel gå over 10 år før hun fikk diagnosen. Hun var 16 da hun fikk den og da hadde jeg kjempet mot lærere, fastleger, helsesøstre, 3 avslag fra bup osv. Bup lurte på sin side på hvorfor vi ikke var kommet inn før... Anonymkode: ee52a...378
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Du beskriver omtrent min 10 år gamle datter, med unntak av at vår er veldig flink sosialt. Vi har mistenkt adhd fra hun var 3-4 år og ene broren fikk diagnosen (symptomene passet jo bedre på henne enn ham), men latt være å utrede til nå fordi hun har klart seg så fint. Nå begynner hun derimot å slite skikkelig på skolen, så vi begynner utredning denne uken. Jeg er helt sikker, men hun må jo gjennom møllen. Vi forventer ikke noe særlig med hjelp til henne etterpå utover det hun alt har: reduserte/ingen lekser, små pauser i timene der hun går ut av klasserommet, dobbelt sett med bøker (hun klarer aldri å få med seg rette bøker hjem) og en ekstra beskjed en til en om hva hun skal gjøre dersom hun ikke har fått det helt med seg. Vår jente er ganske smart og scorer høyest i klassen både i engelsk og måtte, så hun er faglig sterk på tross av store problemer med å konsentrere seg. Men vi kommer til å prøve medisin til henne for å se om det hjelper. Broren har enorm effekt av det. Han er 17 år nå og bestemmer selv om han skal ta medisinen, noe han frivillig gjør på skoledager fordi han innser at uten er hele dagen bortkastet for ham (han har null fokus uten). I helger og ferier er han medisinfri. Han har forøvrig hatt mer hjelp på skolen fordi han har hatt mye større lærevansker enn søsteren, så der har PPT vært innkoblet og han har flere år hatt iop. Anonymkode: b6877...238
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Samme symptomer som min sønn. Han er veldig impulsiv, sterke følelser, blir fort sint, sitter aldri i ro, null konsentrasjon. Fikk diagnosen bare 4,5 år gammel og vært under utredning siden han var 2 år. Da for andre ting enn ADHD, men er altså det som er hovedproblematikken hans. Han har kraftig grad ADHD, veldig synlig fra veldig ung alder på han. Startet med medisin litt før han ble 6, og har noe effekt av det. Konsentrer seg bedre men har mange vansker knyttet til ADHD selv med medisin. Anonymkode: 6f944...66c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 Tusen takk for svar alle sammen! Vi har sett tendensene lenge, men så er det jo normal variasjon i personlighet og evner blant mennesker også. Vi har foreløpig ikke fått beskjed fra skolen om at de opplever atferden hennes som problematisk og det går greit å gjøre lekser. Avventer videre undersøkelser litt til og spør lærer ved neste samtale. Må legge til at hun klarer å sitte i ro og se på TV en god stund, men tomrom der det ikke er noe å gjøre takler hun dårlig. HI Anonymkode: 68deb...91b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Vi ba om hjelp/utredning året før skolestart. Urolig, søvnvansker (fra første levedøgn), vanskelig for å være med i lek med jevngamle/leke med flere, klarte ikke turtaking, kø-ståing, spilleregler, distré, tok ikke i mot beskjeder, fiklete, utålmodig, lett frustrert og sint, vansker med å komme i gang med oppgave/ting hun skulle gjøre. Ekstremt motorisk urolig, snublet, sølte, mistet ting osv hele tiden. Lista var lang. Bhg var i bemanningskrise, uten styrer og med med.leder på disp, følte at alt gikk på halv tolv der og ingen fikk med seg hva jenta strevde med, ingen støtte fra dem da vi henvendte oss til bup. Utredningen var kort og overfladisk, de vurderte ikke ADHD engang og vi følte oss avfeid og misforstått. Jenta begynte på skolen og hanglet gjennom 1.klasse. De satte inn assistent selvom hun ikke hadde diagnose fordi det var svært tydelig at hun trengte det. Hun strevde veldig med alt, lekser var katastrofe og hun klarte ikke å sitte ved pulten, følge beskjeder eller utføre oppgaver selvstendig i det hele tatt. Hadde raserianfall og div. Møter, ppt etc og tilslutt ble vi enige om å prøve bup igjen. Denne gangen ble hun sett, testet, observert på skolen og det ble lagt vekt på både skolens og foreldrenes observasjoner og hun ble diagnostisert med adhd og autismespekterfotstyrrelse. Anonymkode: 9ed4c...20b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 Alt du skriver stemmer med min datter. Etter råd fra skolen startet vi utredning hos bup i første klasse og dikk diagnosen i andre klasse. (Skolen kan ikke iverksette utredning på egenhånd pga taushetsplikt.) Hun fikk 100% assistent og hadde det ut fjerde klasse. Da begynte hun plutselig å fungere fantastisk bra både faglig og sosialt. Mitt råd er: start utredning tidligst mulig hvis magefølelsen sier at det kan være noe der. Anonymkode: 622c1...16c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 Glemte å svare på hvilken hjelp vi har fått: Vi hadde støttekontakt til henne de vanskelige årene. Søkte om grunnstønad og hjelpestønad, og fikk erstatning fra forsikringsselskapet vårt, til sammen ca 6000,- mnd. Dette gjorde det mulig dor meg å jobbe redusert så hun fikk kortere dager på Sfo. Vi var også veldig aktiv i forhold til at skolen burde opprette lekegrupper i friminutt og vennergrupper etter skoletid (hun slet veldig sosialt). Vi ba om veiledning fra bup, fikk først avslag men fikk senere hjelp når vi maste. Meldte oss inn i adhd norge og har gått på kurs og deltatt på mye sosialt der. Anonymkode: 622c1...16c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå