Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Sønnen vår er 13, 168 høy og veier under 40kg. Han er undervektig. Han gikk ytterligere ned før jul fordi han hadde noe vi tror var influensa. Etter sykdommen har han fått veldig dårlig apetitt, om mulig enda dårligere enn tidligere. Jeg prøver nå å få ham til å legge på seg, men det er ikke så lett. Har dere noen tips? Jeg lager mat som er kaloritett, dvs mye karbohydrater, fett og kjøtt. Men han spiser jo som en spurv. Prøver å passe på at han ikke går uten mat for lenge, hvis jeg ikke passer på kan han gå en hel dag uten å spise. Jeg får han til å spise stekt egg til både frokost og kvelds. Har kjøpt inn yt energidrikker som han drikker når han blir tørst. Hva mer kan jeg gjøre? Blir redd og bekymret for ham. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Jeg må føye til at jeg aldri har nevnt for ham at han er tynn, eller at han må opp i vekt. Jeg bare passer på å tilby kaloririk mat. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Min sønn er 12, 160 og veier 32 kilo. Så de er ganske like. Utrolig nok har aldri helsesøster kommentert noe. Min spiser for å leve. Han spiser aldri fordi ting smaker godt, han spiser sjeldent mer enn akkurat en potet og et stykke kjøtt. Grønnsaker spiser han masse av, men det er jo ikke akkurat smekkfult av kalorier. Han liker ikke fete produkter heller. Men han var innlagt sykehus for noen år siden og da kom dette opp. Legen da mente at så lenge han var i god fysisk form så var det greit. At han hang med i timene, ikke var trøtt og sliten og sånn. Han tåler dårlig en omgangssyke, men utover det er det greit. Jeg hadde håpa appetitten økte når han nå trener 3 ganger i uka, men det ser ut til å vente på seg. Så konklusjonen min er at så lenge han er frisk og rask ellers så er han bare sånn,... Anonymkode: 5eded...da8
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Jeg tenker at hvis han er aktiv og ikke sliten, så får han i seg det han trenger. Om han er slapp og sliten i tillegg, kan du rådføre deg med lege eller lignende. Min datter som er voksen er 167 høy og veier nå 45 kg. Hun er lykkelig over å veie så mye for det er det meste hun har veid noen gang. Men hun har alltid vært aktiv og har høy forbrenning. Anonymkode: 09e91...ee4
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Min sønn er 12, 160 og veier 32 kilo. Så de er ganske like. Utrolig nok har aldri helsesøster kommentert noe. Min spiser for å leve. Han spiser aldri fordi ting smaker godt, han spiser sjeldent mer enn akkurat en potet og et stykke kjøtt. Grønnsaker spiser han masse av, men det er jo ikke akkurat smekkfult av kalorier. Han liker ikke fete produkter heller. Men han var innlagt sykehus for noen år siden og da kom dette opp. Legen da mente at så lenge han var i god fysisk form så var det greit. At han hang med i timene, ikke var trøtt og sliten og sånn. Han tåler dårlig en omgangssyke, men utover det er det greit. Jeg hadde håpa appetitten økte når han nå trener 3 ganger i uka, men det ser ut til å vente på seg. Så konklusjonen min er at så lenge han er frisk og rask ellers så er han bare sånn,... Anonymkode: 5eded...da8 Ja min elsker også grønnsaker, så vi kan ikke ha det til middag. Da fyller han opp den lille plassen i magen med det, og får ikke i seg noe energi. Sønnen min er inne i verste puberteten nå og er veldig slapp. Sover mye. Vi var og tok blodprøver før jul og han hadde tomme jernlagre o lav vitamin d. Så dette får han tilskudd nå. Har litt lyst til å ta opp vekten hans med legen, men da vil jeg gjøre det uten at sønnen er til stede. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at hvis han er aktiv og ikke sliten, så får han i seg det han trenger. Om han er slapp og sliten i tillegg, kan du rådføre deg med lege eller lignende. Min datter som er voksen er 167 høy og veier nå 45 kg. Hun er lykkelig over å veie så mye for det er det meste hun har veid noen gang. Men hun har alltid vært aktiv og har høy forbrenning. Anonymkode: 09e91...ee4 Sønnen min er veldig slapp. Se svaret jeg skrev samtidig som ditt svar😀 Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Du gir ham nøtteblanding og godsaker og evt kan du kjøpe resource næringspulver på apoteket, men da bør du høre med lege/ernæringsfysiolog først. Anonymkode: 5778b...14a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du gir ham nøtteblanding og godsaker og evt kan du kjøpe resource næringspulver på apoteket, men da bør du høre med lege/ernæringsfysiolog først. Anonymkode: 5778b...14a Ja, nøtter er lurt! Masse kalorier og næring. Takk, har helt glemt det. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Smoothie med youghurt, avokado og banan Anonymkode: d9dbb...006
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 Har dere sjekket om han har cøliaki? Anonymkode: 849f2...9f0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har dere sjekket om han har cøliaki? Anonymkode: 849f2...9f0 Nei, det skal vi få gjort. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har dere sjekket om han har cøliaki? Anonymkode: 849f2...9f0 Men det spørs om han har det, han har feks over referanseverdiene av b12. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Smoothie med youghurt, avokado og banan Anonymkode: d9dbb...006 Skal prøve ut om jeg får ham det. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 Næringsdrikker er jo en god begynnelse, da vet du at han får i seg det han trenger . Trenger ikke snakke med lege først til et så stort barn, men lege kan søke om å få dekket næringsmiddler på blå resept Anonymkode: 0e27f...980
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 Meierismør og kremfløte der det passer inn. En teskje smør har 100 kalorier. Fløte i saus. Steke grønnsaker i smør, eller glassere med smør Helmelk hvis han drikker melk. Anonymkode: 4058d...f3f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Min sønn er 12, 160 og veier 32 kilo. Så de er ganske like. Utrolig nok har aldri helsesøster kommentert noe. Min spiser for å leve. Han spiser aldri fordi ting smaker godt, han spiser sjeldent mer enn akkurat en potet og et stykke kjøtt. Grønnsaker spiser han masse av, men det er jo ikke akkurat smekkfult av kalorier. Han liker ikke fete produkter heller. Men han var innlagt sykehus for noen år siden og da kom dette opp. Legen da mente at så lenge han var i god fysisk form så var det greit. At han hang med i timene, ikke var trøtt og sliten og sånn. Han tåler dårlig en omgangssyke, men utover det er det greit. Jeg hadde håpa appetitten økte når han nå trener 3 ganger i uka, men det ser ut til å vente på seg. Så konklusjonen min er at så lenge han er frisk og rask ellers så er han bare sånn,... Anonymkode: 5eded...da8 Akkurat som min datter! Hun er 13 år nå og har vært sånn hele livet (faktisk fra hun var spebarn!) Jeg har forsøkt å ikke være så pushy når det gjelder dette. Før jul ble hun syk og da så vi hvor sårbar hun er på nettopp dette. Hun tapte seg utrolig fort i vekt, og ble nok sykere enn om hun hadde spist normalt og hadde nok kommet seg fortere igjen også om hun hadde spist. Enda kjemper vi for å få henne tilbake der hun var. Akkurat nå er jeg glad hun ikke ble sykere, da måtte vi nok ha få lagt ned sonde på henne. Hun er småspist på morgenen, og spiser lite (gjerne en halv yoghurt), men noe må hun spise. Da stiger blodsukkeret hennes og hun er mer sulten 1-1,5 timer etter og da klarer hun å spise et akseptabelt måltid. Vi må hele tiden passe på å tilby mat jevnt og trutt gjennom dagen for å holde blodsukkeret, og da klarer hun å spise mer. Jeg lager vaffler av fløte og H-melk med masse egg i, vurderer å ha proteinpulver i til frokost/etter skole. Hun synes det er lettere å drikke enn å spise så hun får smoothie når hun vil (lage selv eller kjøpt). Hun er innforstått med at hun må spise litt kjøtt hver dag, og noen dager blir det bare 2 Spekepølse på ostesmørbrød. Ellers får hun spise omtrent det hun ønsker. Ønsker hun Nugatti på skiva i 2 uker er det ok, da får hun ihvertfall nøtter i seg (har for øvrig aldri skjedd at hun har ønsket det). Så lenge hun spiser grønnsaker, frukt, grovt brød og litt kjøtt hver dag så er vi fornøyd. Jeg har veldig lenge trodd vi var alene om å ha et barn med et så vanskelig forhold til mat, men forstår at det er andre sjeler der ute på samme vis. Anonymkode: e309e...278
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #17 Skrevet 30. desember 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat som min datter! Hun er 13 år nå og har vært sånn hele livet (faktisk fra hun var spebarn!) Jeg har forsøkt å ikke være så pushy når det gjelder dette. Før jul ble hun syk og da så vi hvor sårbar hun er på nettopp dette. Hun tapte seg utrolig fort i vekt, og ble nok sykere enn om hun hadde spist normalt og hadde nok kommet seg fortere igjen også om hun hadde spist. Enda kjemper vi for å få henne tilbake der hun var. Akkurat nå er jeg glad hun ikke ble sykere, da måtte vi nok ha få lagt ned sonde på henne. Hun er småspist på morgenen, og spiser lite (gjerne en halv yoghurt), men noe må hun spise. Da stiger blodsukkeret hennes og hun er mer sulten 1-1,5 timer etter og da klarer hun å spise et akseptabelt måltid. Vi må hele tiden passe på å tilby mat jevnt og trutt gjennom dagen for å holde blodsukkeret, og da klarer hun å spise mer. Jeg lager vaffler av fløte og H-melk med masse egg i, vurderer å ha proteinpulver i til frokost/etter skole. Hun synes det er lettere å drikke enn å spise så hun får smoothie når hun vil (lage selv eller kjøpt). Hun er innforstått med at hun må spise litt kjøtt hver dag, og noen dager blir det bare 2 Spekepølse på ostesmørbrød. Ellers får hun spise omtrent det hun ønsker. Ønsker hun Nugatti på skiva i 2 uker er det ok, da får hun ihvertfall nøtter i seg (har for øvrig aldri skjedd at hun har ønsket det). Så lenge hun spiser grønnsaker, frukt, grovt brød og litt kjøtt hver dag så er vi fornøyd. Jeg har veldig lenge trodd vi var alene om å ha et barn med et så vanskelig forhold til mat, men forstår at det er andre sjeler der ute på samme vis. Anonymkode: e309e...278 Ja, som å lese om sønnen min. I tillegg spiser han nesten ikke søtt. Blir kvalm av kake og sjokolade. Anonymkode: f6960...90d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #18 Skrevet 30. desember 2019 En venninne av meg sliter med det samme med sitt barn og hun lager pannekaker av mandelmel. Det skal visst være rikt på energi. Anonymkode: ba77b...a6f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Meierismør og kremfløte der det passer inn. En teskje smør har 100 kalorier. Fløte i saus. Steke grønnsaker i smør, eller glassere med smør Helmelk hvis han drikker melk. Anonymkode: 4058d...f3f Greit at smør er kaloritett men så mye er det ikke. En ts er 5 gram, smør har 70 kcal pr 10 gram. Synes tipsene om nøtter, banan og avokado er gode. Anonymkode: 5fe7f...4a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå