Gå til innhold

Er det noe poeng i å kontakte lege...

Anbefalte innlegg

Skrevet

på nytt?

Har hatt feber i snart 3 uker, influensavirus. Dette har satt seg veldig i luftveiene, og etter røntgen kunne de se noe på høyre lunge, det var også der fastlegen hørte raspelyder. Men crp er lav, så fikk bare astmamedisin for å løsne opp, men dersom det ikke var bedre mandag skulle jeg få ny antibiotika? 

Dette blir ikke noe bedre:( Hoster opp blodig slim og det knitrer i brystet/pusten. Fortsatt 39 i feber på dag nr 19!!!! Holder på å få panikk av den dårlige pusten.. som å puste gjennom en sil!

Vært hos legen 2 ganger nå, så føler på det. 

Er det så jævlig å ha influensa og lungebetennelse?😰

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok lungebetennelse så en ny tur til legen er ikke så dumt.

Anonymkode: 4bfec...0d9

Skrevet

Høres ut som om du har en atypisk lungebetennelse. Da trenger ikke crp stige veldig. Jeg har hatt det noen ganger.

Du bør absolutt tilbake til lege siden du er så dårlig!

Anonymkode: c433d...5d6

Skrevet

Hadde influensa for noen år siden. Var syk i over 1 mnd. Sengeliggende i 2 uker. Hosta også opp blodig slim og blodige slimklumper. Tror det kom av at halsen var sår? 

Men er du bekymra så ringer du legen. 

Anonymkode: 6168c...77e

Skrevet

Lege igjen! Ved atypisk lungebetennelse (mycoplasma) stiger ikke crp. Har de sagt noe om det? Har du prøvd erymax?

Skrevet
Akkurat nå, tante grusom master of law skrev:

Lege igjen! Ved atypisk lungebetennelse (mycoplasma) stiger ikke crp. Har de sagt noe om det? Har du prøvd erymax?

De sa de mistenkte lungebetennelse men at det var virus? Jeg lå og sov da de ringte tilbake etter røntgen, så var helt fortumla da de ringte. De sa noe om antibiotika på mandag. Men hjelper det på virus? Ikke prøvd erymax, kan det hjelpe? Jeg er helt desperat:(((((((((

Skrevet
1 minutt siden, Twintipp skrev:

De sa de mistenkte lungebetennelse men at det var virus? Jeg lå og sov da de ringte tilbake etter røntgen, så var helt fortumla da de ringte. De sa noe om antibiotika på mandag. Men hjelper det på virus? Ikke prøvd erymax, kan det hjelpe? Jeg er helt desperat:(((((((((

Det vil ikke fungere hvis det er virus, men hvis det er mycoplasma. Jeg ville dratt til legen igjen, få målt crp på nytt, det kan ha gått over til å bli bakterielt, samt sjekke for mycoplasma. Riktig god bedring! 

Skrevet
13 minutter siden, Twintipp skrev:

på nytt?

Har hatt feber i snart 3 uker, influensavirus. Dette har satt seg veldig i luftveiene, og etter røntgen kunne de se noe på høyre lunge, det var også der fastlegen hørte raspelyder. Men crp er lav, så fikk bare astmamedisin for å løsne opp, men dersom det ikke var bedre mandag skulle jeg få ny antibiotika? 

Dette blir ikke noe bedre:( Hoster opp blodig slim og det knitrer i brystet/pusten. Fortsatt 39 i feber på dag nr 19!!!! Holder på å få panikk av den dårlige pusten.. som å puste gjennom en sil!

Vært hos legen 2 ganger nå, så føler på det. 

Er det så jævlig å ha influensa og lungebetennelse?😰

Ta en tur til, det høres ikke ut som medisinen hjelper! God bedring!

Anonymkode: 18720...7d5

Skrevet
Akkurat nå, tante grusom master of law skrev:

Det vil ikke fungere hvis det er virus, men hvis det er mycoplasma. Jeg ville dratt til legen igjen, få målt crp på nytt, det kan ha gått over til å bli bakterielt, samt sjekke for mycoplasma. Riktig god bedring! 

Tusen takk for svar!! Skal manne meg opp å ringe legen igjen, det blir jo bare verre og verre.

Takk❤️

Skrevet

Be om at de også tester deg for andre ting. Mener jeg leste i en annen tråd at du hadde fått påvist influensa? Når man blir så dårlig og over tid er man også mer mottakelig for å pådra seg andre infeksjoner, fordi immunforsvaret er så redusert pga. den opprinnelige infeksjonen.

Spør dem bl.a. om å teste deg for mycoplasma, som tante grusom nevner, men også lungeklamydia og ev. andre typer. Du kan ha pådratt deg en bakterieinfeksjon nå selv om du ikke hadde det til å begynne med, men ikke alle bakterieinfeksjoner vil gi økning av crp, selv om det er de vanligste.

Jeg har hatt lungeklamydia noen ganger uten økning i crp, men likevel kjempedårlig. Den bør ikke gå ubehandlet, for det er ikke uten grunn den kalles borrelias tvilling, den kan gå over i en kronisk variant som skjuler seg for immunforsvaret, men gjør mye dritt for immunforsvaret og kroppen. Så be om å bli testet!

Masse sympati og god bedring til deg! :)

Skrevet
Akkurat nå, Twintipp skrev:

Tusen takk for svar!! Skal manne meg opp å ringe legen igjen, det blir jo bare verre og verre.

Takk❤️

Fyfader for en runde du har! Håper du får noe som virker.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Be om at de også tester deg for andre ting. Mener jeg leste i en annen tråd at du hadde fått påvist influensa? Når man blir så dårlig og over tid er man også mer mottakelig for å pådra seg andre infeksjoner, fordi immunforsvaret er så redusert pga. den opprinnelige infeksjonen.

Spør dem bl.a. om å teste deg for mycoplasma, som tante grusom nevner, men også lungeklamydia og ev. andre typer. Du kan ha pådratt deg en bakterieinfeksjon nå selv om du ikke hadde det til å begynne med, men ikke alle bakterieinfeksjoner vil gi økning av crp, selv om det er de vanligste.

Jeg har hatt lungeklamydia noen ganger uten økning i crp, men likevel kjempedårlig. Den bør ikke gå ubehandlet, for det er ikke uten grunn den kalles borrelias tvilling, den kan gå over i en kronisk variant som skjuler seg for immunforsvaret, men gjør mye dritt for immunforsvaret og kroppen. Så be om å bli testet!

Masse sympati og god bedring til deg! :)

Takk for svar. Skal ringe fastlegekontoret i morra igjen.. Skal be de sjekke for sånn mykoplasma da, og tigge om å få et eller annet som kan hjelpe❤️

Takk❤️

Skrevet
5 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Fyfader for en runde du har! Håper du får noe som virker.

Ja, vært ei stri tørn for å være ærlig! Ja, skal ringe de i morra igjen. Tusen takk❤️

Skrevet
9 minutter siden, Twintipp skrev:

Takk for svar. Skal ringe fastlegekontoret i morra igjen.. Skal be de sjekke for sånn mykoplasma da, og tigge om å få et eller annet som kan hjelpe❤️

Takk❤️

Gjør det, og husk å be om at de sjekker deg både for mycoplasma og lungeklamydia og spør legen om det også er andre ting de bør teste.

Jeg var gjennom en lignende runde i høst, første leger ville ikke teste. Til slutt dro jeg til legevakten som ristet på hodet av at det ikke var testet for dette for lenge siden (var dårlig tre måneder). Nå hadde jeg ingen av delene, men har hatt det tidligere, så derfor jeg kjente igjen symptomene og ba om å bli testet tidlig, spesielt siden jeg har et redusert immunforsvar.

Min erfaring er at man må stå på selv. Så be om å bli testet for begge deler og spør om det også er andre ting de bør sjekke nå siden du har vært dårlig så lenge.

Nå er det kanskje litt vanskelig akkurat i morgen, men sjekk med sykehuset eller kommunen om en fysio eller noen som har erfaring med å jobbe med lungepasienter, kan gi deg en minipep blåsefløyte. Får du en kjapp innføring i bruk av denne så vil du få opp langt mer slim uten å hoste noe særlig, og da vil du slippe å bli så utslitt som du garantert er nå. Om du ikke får tak i, så kan du faktisk bruke et sugerør, eller bare forme leppene slik at du blåser gjennom et lite hull i leppene og så følge denne bruksanvisningen ellers:

https://vestreviken.no/behandlinger/kols/bruk-av-mini-pep#daglig-renhold

Helt suverent! Spesielt hvis du har astma og derfor er ekstra utsatt når du får slikt.

Jeg har ikke astma, men får noe som ligner ved infeksjoner, og får et mye lettere liv når jeg bruker den flere ganger om dagen.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det, og husk å be om at de sjekker deg både for mycoplasma og lungeklamydia og spør legen om det også er andre ting de bør teste.

Jeg var gjennom en lignende runde i høst, første leger ville ikke teste. Til slutt dro jeg til legevakten som ristet på hodet av at det ikke var testet for dette for lenge siden (var dårlig tre måneder). Nå hadde jeg ingen av delene, men har hatt det tidligere, så derfor jeg kjente igjen symptomene og ba om å bli testet tidlig, spesielt siden jeg har et redusert immunforsvar.

Min erfaring er at man må stå på selv. Så be om å bli testet for begge deler og spør om det også er andre ting de bør sjekke nå siden du har vært dårlig så lenge.

Nå er det kanskje litt vanskelig akkurat i morgen, men sjekk med sykehuset eller kommunen om en fysio eller noen som har erfaring med å jobbe med lungepasienter, kan gi deg en minipep blåsefløyte. Får du en kjapp innføring i bruk av denne så vil du få opp langt mer slim uten å hoste noe særlig, og da vil du slippe å bli så utslitt som du garantert er nå. Om du ikke får tak i, så kan du faktisk bruke et sugerør, eller bare forme leppene slik at du blåser gjennom et lite hull i leppene og så følge denne bruksanvisningen ellers:

https://vestreviken.no/behandlinger/kols/bruk-av-mini-pep#daglig-renhold

Helt suverent! Spesielt hvis du har astma og derfor er ekstra utsatt når du får slikt.

Jeg har ikke astma, men får noe som ligner ved infeksjoner, og får et mye lettere liv når jeg bruker den flere ganger om dagen.

Tusen takk for flott svar❤️ Det skal jeg teste nå!!!

Har dampet vann og inhalert for å prøve og løsne opp, da kom det opp slim og blod så hjalp litt. Skal ringe fastlegekontoret i morgen igjen..

Takk❤️

Skrevet

Min sønn har hatt feber i 13 dager nå, og veldig tett i brystet med raspende slimhoste. Ikke utslag på crp så legen mente det er sesonginfluensaen. Høres ut som dere har samme symptomer, bare at sønnen min ikke hoster opp blod. Hoster til han kaster opp (kommer mye slim). 

Riktig god bedring! Håper du får noe som virker! 

Anonymkode: 9369c...962

Skrevet

Ringte legevakt i kveld da det kom en del blod. Kom inn og fikk erymax og flere andre medisiner. Takk for råd og tips❤️ 

Og god bedring til deg med sønnen❤️

Skrevet

Uff, stakkars deg! Har du prøvd aktiv sirkel? Det er en måte å få opp slim på. Google. Det finnes instruksjonsvideoer. God bedring! 

Anonymkode: 87b39...0ce

Skrevet

Så bra at du har fått hjelp. Det er så godt å bli tatt på alvor. Masse god bedring❤️

Anonymkode: c8646...9bf

Skrevet

Takk for tips, skal Google det🙏🏼❤️

Og tusen takk for bedringønsker, nå blir det sikkert bedre👍🏼☺️

Skrevet
9 timer siden, Twintipp skrev:

Ringte legevakt i kveld da det kom en del blod. Kom inn og fikk erymax og flere andre medisiner. Takk for råd og tips❤️ 

Og god bedring til deg med sønnen❤️

Krysser fingrene for at medisinen hjelper! 

Skrevet

Jeg har hatt mycoplasma lungebetennelse, og det er fullt mulig å ha høy crp når du har den. Min crp passerte 300 innen sykehuset fant ut av hva det var, det kalles visst skjult lungebetennelse av en god grunn. To døgn med bredspektret antibiotika hadde null effekt, og crp/feber bare økte. En observant lege la merke til en ulyd i nedre del av høyre lunge, stakk en slange ned via nesen og tok en prøve. Analysen ga svaret på mysteriet. 

Anonymkode: 09498...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...