Gå til innhold

Legger du deg bort i hvem 12 åringen din er sammen med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 7 klassing som er litt søkende på venner for tiden. Alltid hatt, og fortsatt har mange venner. Nå er det to nye som han bruker mye tid på. Merker at det er gutter som har det rimelig fritt hjemme og begge er nok litt «tøffe i trynet».

Ikke kjempe glad for at hele verden handler om disse. Skal jeg bare ta et skritt tilbake å la Jan finne ut av dette selv?

Anonymkode: 3bbbe...6e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La HAN finne ut av dette

Anonymkode: 3bbbe...6e6

Skrevet

Tja. Han er fortsatt så ung at du kan styre ham litt, men det er viktig at du ikke gir direkte uttrykk for at du ikke liker de to nye, da kan det ha motsatt effekt. Snakk litt med ham om egenskaper han liker hos venner og få ham til å reflektere selv over hvilke venner som er bra for ham. Eventuelt se en film der det er noen litt sånne bøllefrø og spør hva han mener om den type oppførsel osv. Gjør det litt diskré. Meningen er jo ikke å lure ham, men å få ham til å reflektere over hva en god venn er og hvordan man helst bør oppføre seg. 

Anonymkode: 516a7...01f

Skrevet

Jeg blander meg, men nekter ikke å være sammen med de jeg ikke liker. Datteren min har ei veninne og de to får frem det verste i hverandre, jeg har sagt hva jeg mener om denne jenta og vennskapet, men de er fortsatt en del sammen.

Anonymkode: 634cd...189

Skrevet

Jeg ville kanskje heller satset på å bli kjent med guttene og foreldrene deres, ha åpen dialog og være en trygg voksenperson.

Jeg hadde en venninne på den alderen som mamma rett og slett ikke likte. "Hun har dårlig innflytelse", brukte hun å si - helt uten at hun kjente verken jenta selv (hun fikk ikke lov til å komme på besøk) eller foreldrene hennes. Det var ingenting galt med venninna mi, og hun drev aldri med "noe rart" eller dro meg med på ting som kunne være farlige. Tvert imot! 

Mammas oppførsel ble kun en kilde til konflikt, og forholdet vårt ble så ødelagt mens jeg var tenåring at det enda ikke er spesielt godt. Nå er jeg 30.

Venninna mi har forresten høyere utdannelse, lederstilling, giftet seg med ungdomskjæresten, eier hus og bil og har tre barn. Jeg ble alenemor mens jeg var i tenårene, leier en leilighet mamma eier, er singel, har forbruksgjeld og har enda ikke fullført noen utdannelse... 🙄

Anonymkode: 6392c...92a

Skrevet

Jeg syns absolutt du skal følge med på hvem han er sammen med, og gjerne styre han litt. Ikke tvang, men litt pushing i riktig retning. Han er i den alderen nå at det har mye å si hvem han henger sammen med. De er lett påvirkelige i den alderen. Da jeg var 13 år hadde jeg ei venninne som drakk og hang sammen med gutter på 18-25 år. Min mor nektet meg å være sammen med henne. Noe jeg i dag er glad for. Hun ble gravid som 16 åring.

Anonymkode: 9bd03...334

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Min er 11 år. 2 stk i klassen har litt utfordringer. Dem har vært til rektor og hatt samtaler med foreldre og rektor pga oppførsel. Min får selvstendig være med dem av og til, men de er ikke dem han er mest med. I går ringte dem og spurte om sønnen min kunne komme ut. Jeg spurte hvor han skulle møte dem..Ved klubben sa han. Da sa jeg nei. Pga jeg vet at ved klubben der henger det ungdommer som røyker hasj. Så dem kom hit i stedet 

Anonymkode: 3cc21...79d

Skrevet

Jeg styrer litt.

Har en datter i 7. 

Hun har startet å henge mye med en jente i nabolaget som drar henne med på mye rart. Jeg forbyr henne ikke å være med venninnen. Men jeg begrenser samværet litt ved å legge til rette for at det er enkelt for henne også å være med noen av sine andre venninner. F eks tilby at hun kan sitte på når jeg skal til byen for å treffe en venninne som bor der e. lign. Slik blir det til at de er sammen kanskje to dager i uka i stedet for fire. Det er greit at hun treffer mange slags mennesker - men jeg synes det er uheldig om denne jenta blir en dominerende innflytelse i min datters liv. 

Anonymkode: 1cf03...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...