Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Av og til dukker det opp klipp i aviser og på TV av stygge forbikjøringer og annen kritikkverdig oppførsel i trafikken. Her er numrene på bilene fjernet, men bilmerker, tid, sted og klokkeslett er godt synlig. Hva synes dere om dette? Hvor overvåket er det greit at vi er? En jeg kjenner ble forbikjørt på en dårlig måte. Det var aldri farlig da hun bremset ned slik at det ble god plass både til den som kjørte forbi og møtende trafikk. Likevel var nok dette en forbikjøring som burde vært avbrudt. Med litt redigering kan nok dette være en god click bait. Det var ikke min bekjent som kjørte stygt, men om møtende bil sender inn opptaket til aviser vil hennes bil vises. Problemet er at hun ikke burde vært der hun var når hun var der. Det gi henne store problemer om noen oppdager hvor hun var/ er. Tenker aviser på sikt eller er de så opphengt i gode opptak/litt action at slike opptak publiseres uten å tenke på utilsiktede konsekvenser? Må vi være forberedt på at om vi eller andre gjør tabber, dårlige vurderinger eller kjører farlig så kan man plutselig dukke opp på diverse nettaviser? Anonymkode: eff24...a5a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 «En jeg kjenner» 😂😂😂 Anonymkode: b4f80...d85
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: «En jeg kjenner» 😂😂😂 Anonymkode: b4f80...d85 Det er faktisk en jeg kjenner. Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt helt over før. De fleste av oss tenker jo på det i skolesammenheng og poster ikke bilder med andre barn (uten samtykke). Men jeg hadde ikke tenkt over det i slike situasjoner. Jeg er heldigvis ikke i en situasjonen som min bekjent der noen ikke kan vite hvor jeg var eller er. Men om dette er meg, en bekjent, en omskrevet problemstilling eller også et tenkt tilfelle burde jo ikke bety noe for å svare her. Anonymkode: eff24...a5a
Superdolly Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Av og til dukker det opp klipp i aviser og på TV av stygge forbikjøringer og annen kritikkverdig oppførsel i trafikken. Her er numrene på bilene fjernet, men bilmerker, tid, sted og klokkeslett er godt synlig. Hva synes dere om dette? Hvor overvåket er det greit at vi er? En jeg kjenner ble forbikjørt på en dårlig måte. Det var aldri farlig da hun bremset ned slik at det ble god plass både til den som kjørte forbi og møtende trafikk. Likevel var nok dette en forbikjøring som burde vært avbrudt. Med litt redigering kan nok dette være en god click bait. Det var ikke min bekjent som kjørte stygt, men om møtende bil sender inn opptaket til aviser vil hennes bil vises. Problemet er at hun ikke burde vært der hun var når hun var der. Det gi henne store problemer om noen oppdager hvor hun var/ er. Tenker aviser på sikt eller er de så opphengt i gode opptak/litt action at slike opptak publiseres uten å tenke på utilsiktede konsekvenser? Må vi være forberedt på at om vi eller andre gjør tabber, dårlige vurderinger eller kjører farlig så kan man plutselig dukke opp på diverse nettaviser? Anonymkode: eff24...a5a Hva som helst kan jo skje. Og du må alltid regne med at noen kan gjøre tabber som kan få deg til å havne i nyhetene. Alle vet at det ikke er risikofritt å kjøre bil, og din bekjente kunne for eksempel ha havnet i en ulykke som gikk ut over henne slik at hun havnet på sykehus for eksempel. Jeg synes det er litt merkelig å fokusere på at et uklart bilde av bilen din kan havne i en eller annen nettavis (med nummeret sladdet), når det er så mye annet som kan skje. Er din venninne den eneste i hele Norge som har en bil av dette merket og med denne fargen? Hvis det er totalt krise at noen oppdager at hun kjørte på denne veien på dette tidspunktet, da er det rart at hun velger å kjøre der. For det er nå en gang slik at ingenting i denne verden er sikkert, og gjør man ting man ikke burde så er risikoen for at man blir oppdaget der. Det burde man jo ta med i beregningen når man tar valget. Det er vel ikke sånn at det er møtende bilers dashcam som er den største risikoen for at hun blir oppdaget, heller. Hva med automatiske bomstasjoner? Fotobokser? Sporing av telefonen hennes?
Himmel og hav Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 Når det gjelder det å unngå sånne problemstillinger, så er vel "føre var" mye enklere enn "etter snar". Ikke kjør på et sted du ikke skulle vært til en tid du skulle gjort noe helt annet, og så er det ikke lenger noe problem om du blir filma/punkterer/ får naboen bak deg i køen el. Når det gjelder aviser, så gjør vel de det de kan for at biler ikke skal kjennes igjen, ved å fjerne bilnummer eller gjøre bilen uklar, men det samme gjelder jo ikke for privatpersoner som poster på some.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk en jeg kjenner. Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt helt over før. De fleste av oss tenker jo på det i skolesammenheng og poster ikke bilder med andre barn (uten samtykke). Men jeg hadde ikke tenkt over det i slike situasjoner. Jeg er heldigvis ikke i en situasjonen som min bekjent der noen ikke kan vite hvor jeg var eller er. Men om dette er meg, en bekjent, en omskrevet problemstilling eller også et tenkt tilfelle burde jo ikke bety noe for å svare her. Anonymkode: eff24...a5a Står det dato, sted og klokkeslett for hendelsen da? Anonymkode: ba18d...810
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Jeg syns det er mye verre noe de filmer hus el hvor noen har blitt funnet drept eller hardt skadet. Det er ikke hyggelig å finne ut at noen du kjenner godt har blitt drept mens du ser på nyhetene. Det hjelper ikke at nærmeste familie har blitt kontaktet for det vil likevel ta tid før venner og kollegaer får vite om det. Anonymkode: 96970...b38
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Jeg har også reagert litt på bilder av bilulykker. Det er små forhold her jeg bor, og selv om skiltene på bilene er sladdet, vet jo alle hvem som har sånn bil. Skulle ønske de sladdet hele bilen. Anonymkode: 900c5...d5a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Jeg vet ikke hvordan reglene er, men jeg mener at alle, enten det er media eller privatpersoner som poster bilder med andre biler, bør sladde bilnumrene. Og i det hele tatt være varsomme når det gjelder posting av bilder av andre, spesielt i ulykker. Selv de gangene det strengt talt er lov til å gjøre det. Anonymkode: 0a95a...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå