Anonym bruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Jeg er 26 år, har hatt en vanskelig barndom, omsorgssvikt osv.. da var tommelen min en god trygghet som gjorde at jeg følte meg trygg og avslappet. Jeg trenger ikke at noen skal kommentere noe negativt om det, jeg er fullt klar over at det er lite tiltrekkende, rart, ukult osv. Det er en grunn til at absolutt ingen vet om det. Familie og noen få venner visste om det før, men da jeg var 15 begynte familien og mobbe meg, peke og le og mase om at det var på tide å slutte. Da sluttet jeg å gjøre det forran de og heller i all hemmelighet alene. Til og med den dag i dag kan familiemedlemmer begynne å le og si «haha husker du før når du sugde på tommelen, det gjorde du sykt lenge også ler de seg ihel».. Jeg føler kun trangen til å suge på tommelen når jeg sitter i en sofa og ser på tv og når jeg ligger i sengen før jeg sovner egentlig. Og må da ha en tskjorte eller sengetøy i riktig stoff å kose med mens jeg suger på tommelen.. tror det er vanligere enn vi tror, det blir bare ikke snakket om. Jeg burde hatt regulering, tennene mine er blitt litt skjeve, men ikke så mye at det viser veldig godt. Bitte lite underbitt.. kjæresten min vet om det og jeg gjør det forran han, det tok tid før jeg tørde å si det men han syntes det var helt greit og kunne ikke brydd seg mindre. Så jeg gjør det forran han hele tiden og han sier han ikke legger merke til det lenger fordi det er blitt en vane. Hvis noen menn leser dette, ville du ha gjort det slutt om du fant ut at kjæresten din sugde på tommelen når det kun var dere to i rommet? Uansett så kan jeg jo ikke fortsette slik for alltid, selvom den er så sinnsykt god å ha!! Så det blir helt forferdelig å gi slipp. Men har noen tips til å slutte? Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 4924a...fd6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Troll? Går jo ikke an. Anonymkode: 4233b...b38
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Troll? Går jo ikke an. Anonymkode: 4233b...b38 Nei. Jo det går faktisk ann og er som sagt vanligere enn man tror. Slike som deg som gjør at ingen tørr å snakke om det og at man må være anonym. Anonymkode: 4924a...fd6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 Jeg gjorde dette selv, kun når jeg skulle sove da. Det er ikke så unormalt med den historien du har bak deg. Men du bør gå til en psykolog for å få bearbeidet traumene fra barndommen. For grunnen du suger på tommelen er at det er en trygghet. Dette er noe vi ser på jobben, jobber som barnehagelærer med småbarna og der har vi noe som kalles overgangs objekt. Et objekt som gjør at barna føler seg trygg, som de også kan hente frem når de føler seg utrygge. Dette kan være alt fra smokk, bamse, koseklut til tommel. Det som er "unormalt" er å fortsette med dette i voksen alder. Men som har blitt en trygghet for deg. For min del så var dette en trygghet men også en måte for at hode mitt skulle slappe av og ikke surre med alle de vonde tankene. Etter 4 år i behandling så suger jeg ikke på tommelen lenger. Det har faktisk gått helt over av seg selv uten at jeg bestemte meg for det. Men kan selvsagt kjenne trangen de dagene som er ekstremt tunge. Men har nå fått teknikker til å handle angsten og de problemene jeg har hatt. Jeg anbefaler virkelig å få hjelp til å bearbeide traumene fra barndommen. Anonymkode: a7c52...375
Ni93 Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 (endret) 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde dette selv, kun når jeg skulle sove da. Det er ikke så unormalt med den historien du har bak deg. Men du bør gå til en psykolog for å få bearbeidet traumene fra barndommen. For grunnen du suger på tommelen er at det er en trygghet. Dette er noe vi ser på jobben, jobber som barnehagelærer med småbarna og der har vi noe som kalles overgangs objekt. Et objekt som gjør at barna føler seg trygg, som de også kan hente frem når de føler seg utrygge. Dette kan være alt fra smokk, bamse, koseklut til tommel. Det som er "unormalt" er å fortsette med dette i voksen alder. Men som har blitt en trygghet for deg. For min del så var dette en trygghet men også en måte for at hode mitt skulle slappe av og ikke surre med alle de vonde tankene. Etter 4 år i behandling så suger jeg ikke på tommelen lenger. Det har faktisk gått helt over av seg selv uten at jeg bestemte meg for det. Men kan selvsagt kjenne trangen de dagene som er ekstremt tunge. Men har nå fått teknikker til å handle angsten og de problemene jeg har hatt. Jeg anbefaler virkelig å få hjelp til å bearbeide traumene fra barndommen. Anonymkode: a7c52...375 Bra svar! Endret 28. desember 2019 av Ni93
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 Jeg tenker også at du har noen traumer å bearbeide. Anbefaler deg å be legen om å henvise til psykolog. Du er tøff som har turt å være åpen med kjæresten din! Han virker som en ok fyr 😊 Sender deg en klem ❤️ Anonymkode: edd3d...8c7
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Troll? Går jo ikke an. Anonymkode: 4233b...b38 Går da fint an. Ikke rarere enn å bite negler. Anonymkode: 18d00...37f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Det går helt fint an. Jeg sluttet ikke før jeg var nærmere 20. Anonymkode: f50d4...6a4
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Jeg har hatt en fin barndom, ingen traumer og sugde også på tommelen til oppi tjue åra i skjul.. Tror ikke det er helt uvanlig nei.. Anonymkode: aa415...a64
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det går helt fint an. Jeg sluttet ikke før jeg var nærmere 20. Anonymkode: f50d4...6a4 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt en fin barndom, ingen traumer og sugde også på tommelen til oppi tjue åra i skjul.. Tror ikke det er helt uvanlig nei.. Anonymkode: aa415...a64 Godt å høre at jeg ikke er alene. Men hvordan klarte dere å slutte?? Anonymkode: 4924a...fd6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker også at du har noen traumer å bearbeide. Anbefaler deg å be legen om å henvise til psykolog. Du er tøff som har turt å være åpen med kjæresten din! Han virker som en ok fyr 😊 Sender deg en klem ❤️ Anonymkode: edd3d...8c7 Takk❤️ Anonymkode: 4924a...fd6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde dette selv, kun når jeg skulle sove da. Det er ikke så unormalt med den historien du har bak deg. Men du bør gå til en psykolog for å få bearbeidet traumene fra barndommen. For grunnen du suger på tommelen er at det er en trygghet. Dette er noe vi ser på jobben, jobber som barnehagelærer med småbarna og der har vi noe som kalles overgangs objekt. Et objekt som gjør at barna føler seg trygg, som de også kan hente frem når de føler seg utrygge. Dette kan være alt fra smokk, bamse, koseklut til tommel. Det som er "unormalt" er å fortsette med dette i voksen alder. Men som har blitt en trygghet for deg. For min del så var dette en trygghet men også en måte for at hode mitt skulle slappe av og ikke surre med alle de vonde tankene. Etter 4 år i behandling så suger jeg ikke på tommelen lenger. Det har faktisk gått helt over av seg selv uten at jeg bestemte meg for det. Men kan selvsagt kjenne trangen de dagene som er ekstremt tunge. Men har nå fått teknikker til å handle angsten og de problemene jeg har hatt. Jeg anbefaler virkelig å få hjelp til å bearbeide traumene fra barndommen. Anonymkode: a7c52...375 Tusen takk for godt svar! Er nok helt sant som du sier. Her i området er ventetiden på psykolog ca 1 år, behovet er så stort og antallet psykologer så lite! Men 1 år er bedre enn aldri så tror jeg skal gjøre det. kjæresten min er også barnehagelærer og har sagt det samme som deg! godt å høre at du klarte å slutte, da finnes det håp for meg også. Anonymkode: 4924a...fd6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for godt svar! Er nok helt sant som du sier. Her i området er ventetiden på psykolog ca 1 år, behovet er så stort og antallet psykologer så lite! Men 1 år er bedre enn aldri så tror jeg skal gjøre det. kjæresten min er også barnehagelærer og har sagt det samme som deg! godt å høre at du klarte å slutte, da finnes det håp for meg også. Anonymkode: 4924a...fd6 Det finnes alltid håp om viljen er der, og det virker jo som du har kommet dit nå når du rekker ut en hånd, selvom det «bare» er på et anonymforum. Som du sier, ett år ventetid er bedre enn å aldri ta tak. Du fortjener å føle deg trygg som voksen uten behovet for et trøsteobjekt! Og den familien din hadde jeg klappa til og satt skapet der det passer.. vet de om dine opplevelser i barndommen? Vet ikke om jeg hadde klart å la være å skrike det til dem neste gang de sier noe. ALDRI greit å le av noen som helt tydelig har hatt behov for noe helt annet enn å bli ledd av! Jeg begynte å tisse på meg som 14-15-åring, ikke med vilje, var rett og slett traumer jeg hadde fortrengt som var på vei opp. Og selv min jevnaldrende venninne hadde vett til å ikke mobbe meg for det eller ta det opp rundt andre, da burde familien din, som jeg regner med består av stort sett voksne mennesker, klare å la være også! Anonymkode: 5ecd6...dae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå