Gå til innhold

Mattilsynet /Dyrebeskyttelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber der eller andre som kan svare  på dette.

På den tiden jeg jobbet som frivillig for dyrebeskyttelsen for mange tiår siden så hadde jeg kunne løst dette, men ser ut til at regler er endret.

Har et nabopar, hvor den ene av de  er utviklingshemmet,den andre er vi litt usikker på, men er et eller annet der og.  

De skaffer seg nye kattunger hver år, når kattungene er store, blir dem kastet på dør og får ikke mat,så får de nye og nye kattunge.  Et sted som aldri var plaget med villkatter, er nå et sted med mange ukastrerte halvville huskatter som de har lempet ut. 

De har også en stor  hund som krever mye trening, noe ingen av dem er istand til å gi den, så den ligger i et bur inne og bjeffer dagen lang mens de er på jobb  , noe som er plagsomt for oss som jobber turnus og som prøver å sove mellom slagene. Hunden  får to korte turer for dagen. Hunden er radmager, så den får vel for lite mat  også.

Det er blitt meldt fra opptil flere ganger, både naboer og andre. Vi har vært i kontakt med familien dems og de har også vært involvert for å prøve å få fjernet hunden, men ingenting nytter,de er jo ikke umyndiggjort, så de kan vel strengt tatt gjøre som dem vil. 

Mener de har hatt Mattilsynet på døren og de ble truet med anmeldelse fra en kennel som hadde passet hunden deres, da hunden fikk for lite mat, så da ble hunden feitet opp etter alle kunstens regler. Det er flere år siden, nå er hunden igjen radmager og de kjører flere mil hver gang de skal på kennel, for å levere den til en annen kennel enn den som truet med å anmelde de.

Hva  skal til for å kunne hjelpe disse dyrene, når ingen griper inn når man sender bekymringsmelding. De to idiotene har bodd her bare noen år og det kryr allerede av katter som blir lempet når de ikke lenger er søte og små. 

Anonymkode: a0fe4...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber ikke i mattilsynet. Men er nok der du må melde. Få andre naboer til å melde sammen med deg. For å vise alvoret. 

Politi gjør nok ikke så mye før evt hunden går til angrep på dyr eller mennesker. 

Anonymkode: 55de7...d2b

Skrevet

Mattilsynet er en vits.
Er flere slike saker jeg vet om som har blitt meldt gang på gang. Med store tydlige bevis. Blir det gjort noe nei.... 
Ser jo også det når saker med bønder osv som har kommet ut i media at mattilsynet ikke gjør noe som helst, helt til saken blir lagt ut i media. Da får de fart på seg. 

Politiet gjør heller ingen ting. Det er og tydelig på veldig mange saker som har vært ute i media og sosiale media... 

Dyr har dessverre ingen rettigheter her i landet. Skulle ønske vi kunne hatt et skikkelig dyrepoliti slik som de har i Usa. 
Er det en ting Usa er bedre en oss på så er det nettopp dette med dyrepoliti. 

Anonymkode: 867de...c8c

Skrevet

Dyrebeskyttelsen har aldri hatt noe myndighet til å foreta seg noe som helst. Det eneste dd kan gjøre er å samle inn løskattene og omplassere dem. 
Mattilsynet er rette instans, men situasjonen skal være passert hårreisende før de griper inn. Dere må i alle fall dokumentere godt for at de skal gripe inn. Det er tross alt kun en påstand at de er årsaken til alle halvville kattene i nabolaget. I verste fall får de pålegg om å fore bikkja og lufte den en fang til i løpet av døgnet. 
Dyrepoliti kan man nok se langt etter de fleste steder. Politiet griper kun inn der det er alvorlig overtramp. Selv hundeeieren som de ved en tilfeldighet sanket inn video av at han forgrep seg på hunden gjentatte ganger, ble fradømt retten til å eie hund i kun to år framover. 

Anonymkode: 708be...bfd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dyrebeskyttelsen har aldri hatt noe myndighet til å foreta seg noe som helst. Det eneste dd kan gjøre er å samle inn løskattene og omplassere dem. 
Mattilsynet er rette instans, men situasjonen skal være passert hårreisende før de griper inn. Dere må i alle fall dokumentere godt for at de skal gripe inn. Det er tross alt kun en påstand at de er årsaken til alle halvville kattene i nabolaget. I verste fall får de pålegg om å fore bikkja og lufte den en fang til i løpet av døgnet. 
Dyrepoliti kan man nok se langt etter de fleste steder. Politiet griper kun inn der det er alvorlig overtramp. Selv hundeeieren som de ved en tilfeldighet sanket inn video av at han forgrep seg på hunden gjentatte ganger, ble fradømt retten til å eie hund i kun to år framover. 

gudbedre, kan se dårlig ut for disse stakkars dyrene her da. Vært i kontakt med lokal dyrebeskyttelse, de mener at vi naboene skal adoptere alle løskattene, men med allergier , dårlig råd og ingen ønske om en katt, så er ikke det så veldig aktuelt.

De foret hunden den ene gangen da kennelen borti veien her , truet med å melde de til politiet, men nå er hunden like tynn og om ikke enda tynnere enn før. 

Kunne kanskje gått til avisene, men det blir det vel feil å henge de ut i lokalavisen. 

Skrevet

Ville meldt til både politi og mattilsynet, gjentatte ganger, og jeg ville bedt andre naboer og evt familien melde. Jeg vet ikke hvordan dyrebeskyttelsen der du bor fungerer, men her har de god kontakt og samarbeid med mattilsynet, så kanskje dyrebeskyttelsen der kan kontakte mattilsynet også?

Er dyrebeskyttelsen oppegående vil de gjøre det de kan for å forebygge mot kattekolonier, vi får jevnlig nye kolonier å fange inn, og det er helt forferdelig. De folka skulle aldri hatt et eneste dyr!

Anonymkode: f3fa8...ec1

Skrevet

Så lenge det ikke er påbudt med chipping kommer man egentlig ingen vei, men dere (og de andre naboene) må fortsette å melde. 

Eneste pressmiddel vi har mot regjeringen er at det kommer inn så mange anmeldelser at mattilsyn og politi ikke makter følge opp. 

Anonymkode: 81e19...bf7

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

gudbedre, kan se dårlig ut for disse stakkars dyrene her da. Vært i kontakt med lokal dyrebeskyttelse, de mener at vi naboene skal adoptere alle løskattene, men med allergier , dårlig råd og ingen ønske om en katt, så er ikke det så veldig aktuelt.

De foret hunden den ene gangen da kennelen borti veien her , truet med å melde de til politiet, men nå er hunden like tynn og om ikke enda tynnere enn før. 

Kunne kanskje gått til avisene, men det blir det vel feil å henge de ut i lokalavisen. 

Du som har vært frivillig for dyrebeskyttelsen bør jo vite at dyrebeskyttelsen består kun av frivillige. De har svært begrenset med penger, og få fosterhjem. Man kan ikke bli frustrert over at de ikke griper inn. De har verken myndighet, midler eller nok fosterhjem. Dyrebeskyttelsen gjør mye, ut i fra de begrensningene de har. Når alle fosterhjem er fulle, ber de gjerne nabolaget ordne opp selv. Mattilsynet bør i større grad gripe inn, slik at de får kastrert og vaksinert løskattene. 
Det er myndighetene som må på banen, slik at eiere av katter(dyr for øvrig)må sørge for at de registreres, kastreres, vaksineres og ID-merkes. Detter er et mer komplisert byråkrati enn man skulle tro, så veien dit er kronglete. 
Du bør i alle fall ta bilde av bikkja og sende bekymringsmelding til Mattilsynet. De er egentlig pliktige til å undersøke saken. Blir det meldt inne nok ganger, bør de reagere. Om ikke noe annet, er det med på å skape ubehag hos eier. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville meldt til både politi og mattilsynet, gjentatte ganger, og jeg ville bedt andre naboer og evt familien melde. Jeg vet ikke hvordan dyrebeskyttelsen der du bor fungerer, men her har de god kontakt og samarbeid med mattilsynet, så kanskje dyrebeskyttelsen der kan kontakte mattilsynet også?

Er dyrebeskyttelsen oppegående vil de gjøre det de kan for å forebygge mot kattekolonier, vi får jevnlig nye kolonier å fange inn, og det er helt forferdelig. De folka skulle aldri hatt et eneste dyr!

Anonymkode: f3fa8...ec1

Dyrebeskyttelsen her mener at naboene skal ta seg av problemet. De fleste gangene dyrebeskyttelsen rykker ut her, er de gangene det er mediadekning til stede, noe vi synest blir litt feil. Man bør kunne redde katter uten at man skal ha pressedekning av et eller annet slag hver eneste gang. Vi har også blitt oppfordret av db om selv å ta oss av kattene som naboen slipper ut når de er voksen/lei av kattene,  men det er ikke alle som ønsker seg katt, eller har mulighet/økonomi til å ha katt. og de to som skaffer seg alle de dyra, de skaffer seg flere, jo flere klager de får på dyreholdet sitt. De er totàlt blåst begge to og når de ser at de kan gjøre som de vil uten at noen av klagene fører frem, så gjør de tydeligvis det. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dyrebeskyttelsen her mener at naboene skal ta seg av problemet. De fleste gangene dyrebeskyttelsen rykker ut her, er de gangene det er mediadekning til stede, noe vi synest blir litt feil. Man bør kunne redde katter uten at man skal ha pressedekning av et eller annet slag hver eneste gang. Vi har også blitt oppfordret av db om selv å ta oss av kattene som naboen slipper ut når de er voksen/lei av kattene,  men det er ikke alle som ønsker seg katt, eller har mulighet/økonomi til å ha katt. og de to som skaffer seg alle de dyra, de skaffer seg flere, jo flere klager de får på dyreholdet sitt. De er totàlt blåst begge to og når de ser at de kan gjøre som de vil uten at noen av klagene fører frem, så gjør de tydeligvis det. 

Dyrebeskyttelsen er rent frivillig arbeid. Har de ikke fosterhjem som åpner hjemmene sine, så har de ikke mulighet til å ta inn katter. Mesteparten av det de frivillige i dyrebeskyttelsen foretar seg, skjer helt uten at media er involvert. De er ute med feller, chiplesere, frakter til dyrlege, tar inne katter og andre dyr etter plass. De spør ofte om folk selv kan ta inn katter og ordne opp selv, fordi de frivillige har fullt opp. De gjør alt jobben utenom sin egen jobb. De har ofte flere katter iberegnet hjem enn de har plass til. 
At folk blir sinte fordi ikke dyrebeskyttelsen gjør nok blir feil. De har ingen myndighet til å gripe inn. De belager seg på donasjoner og frivillighet. Hvorfor forvente mer av andre frivillige enn hba man selv er villig til å gjøre? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som har vært frivillig for dyrebeskyttelsen bør jo vite at dyrebeskyttelsen består kun av frivillige. De har svært begrenset med penger, og få fosterhjem. Man kan ikke bli frustrert over at de ikke griper inn. De har verken myndighet, midler eller nok fosterhjem. Dyrebeskyttelsen gjør mye, ut i fra de begrensningene de har. Når alle fosterhjem er fulle, ber de gjerne nabolaget ordne opp selv. Mattilsynet bør i større grad gripe inn, slik at de får kastrert og vaksinert løskattene. 
Det er myndighetene som må på banen, slik at eiere av katter(dyr for øvrig)må sørge for at de registreres, kastreres, vaksineres og ID-merkes. Detter er et mer komplisert byråkrati enn man skulle tro, så veien dit er kronglete. 
Du bør i alle fall ta bilde av bikkja og sende bekymringsmelding til Mattilsynet. De er egentlig pliktige til å undersøke saken. Blir det meldt inne nok ganger, bør de reagere. Om ikke noe annet, er det med på å skape ubehag hos eier. 

Jeg er fullt klar over at de består av frivillige, og organisasjonen jeg var hos, hadde virkelig ikke dårlig økonomi, da de faktisk drev å lønnet de frivillige... men det var den gang, for 15-20 år siden.. At noen organisasjoner er dårlig stilt økonomisk per i dag, det har jeg fått med meg, men den ene organisasjonen som vi har her , den lider virkelig ikke noe nød når det kommer til penger eller plass, derfor reager både jeg og andre med meg, på at ingenting blir gjort. I min tid var det et samarbeid mellom mattilsyn og politi, nå til dags er det visst ikke en link mellom noen av de, noe jeg finner merkelig.  

Tidligere nyttet det å ta en tlf til en av de, nå gjør det dessverre ikke det, så sant man ikke ringer NRK og tv 2 i samme slengen, da har ihvertfall dyrebeskyttelsen her, allverdens med kapasitet og plass. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dyrebeskyttelsen er rent frivillig arbeid. Har de ikke fosterhjem som åpner hjemmene sine, så har de ikke mulighet til å ta inn katter. Mesteparten av det de frivillige i dyrebeskyttelsen foretar seg, skjer helt uten at media er involvert. De er ute med feller, chiplesere, frakter til dyrlege, tar inne katter og andre dyr etter plass. De spør ofte om folk selv kan ta inn katter og ordne opp selv, fordi de frivillige har fullt opp. De gjør alt jobben utenom sin egen jobb. De har ofte flere katter iberegnet hjem enn de har plass til. 
At folk blir sinte fordi ikke dyrebeskyttelsen gjør nok blir feil. De har ingen myndighet til å gripe inn. De belager seg på donasjoner og frivillighet. Hvorfor forvente mer av andre frivillige enn hba man selv er villig til å gjøre? 

Da jeg var frivillig for dyrebeskyttelsen, brukte jeg mitt hjem til å ha flere katter enn jeg hadde plass til. Jeg brukte mine penger til å varme opp og isolere garasjen så jeg kunne ta inn flere. Jeg brukt mitt utstyr som jeg hadde kjøpt til å fange katter. Min bil som jeg kjørte over alt for å samle inn katter og kjøre de til og fra veterinær og nytt hjem, betalte diesel selv, kjøpte flere kloretårn, kattedoer, kattebur, kattesenger, brukte min kattemat og kattesand og ikke minst min fritid osv. Vi fikk kattemat og kattesand, men da måtte jeg kjøre langt for å hente det. Hvor mye mer burde jeg gi som frivillig? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullt klar over at de består av frivillige, og organisasjonen jeg var hos, hadde virkelig ikke dårlig økonomi, da de faktisk drev å lønnet de frivillige... men det var den gang, for 15-20 år siden.. At noen organisasjoner er dårlig stilt økonomisk per i dag, det har jeg fått med meg, men den ene organisasjonen som vi har her , den lider virkelig ikke noe nød når det kommer til penger eller plass, derfor reager både jeg og andre med meg, på at ingenting blir gjort. I min tid var det et samarbeid mellom mattilsyn og politi, nå til dags er det visst ikke en link mellom noen av de, noe jeg finner merkelig.  

Tidligere nyttet det å ta en tlf til en av de, nå gjør det dessverre ikke det, så sant man ikke ringer NRK og tv 2 i samme slengen, da har ihvertfall dyrebeskyttelsen her, allverdens med kapasitet og plass. 

Hvis det er tilfellet er det helt klart unntaket, ikke regelen. Jeg har også sittet som styremedlem i dyrebeskyttelsen, og de de fleste avdelingene har lite penger, og veldig mange frivillige bruker av egne midler for å hjelpe. Dette gjør de fordi de genuint ønsker å hjelpe. Som frivillig står man ofte og stanget hodet i veggen fordi det strekker ikke til verken med økonomi, tid eller plass. De fleste har hatt flere katter i eget hjem enn de har plass til, fordi det er hjerteskjærende å ikke kunne hjelpe. 
Her har dyrebeskyttelsen fått kritikk på Facebookgrupper fordi de ikke rykker ut hver gang noe har en fremmed katt i hagen. De fleste katte har tross alt et hjem, og det finnes ikke nok frivillige til å sjekke hver katt som mjauer ved noens terrassedør. 

Skrevet

Gå til avisa om nødvendig, kunne ikke brydd meg mindre om de blir hengt ut. Stakkars dyr, lov meg at du fortsetter å prøve iallfall for at dette blir stoppet.

Anonymkode: c7ed1...2aa

Skrevet

Du kan sende anonym bekymringsmelding på nett.ligger skjema på nettsiden.  På matilsynet sinside.

Veldig enkelt å fylle ut å send inn. Husk å skrive fulltnavnet på de du melder.boligadresse osv. Fortell om din bekymring. Så er jeg sikker på at mattilsynet tar seg en tur uanmeldt.

Anonymkode: 4a992...59b

Skrevet

Det er mattilsynet du skal kontakte hvis du har en bekymring.ikke dyrebeskyttelsen., Ring eller send bekymringsmelding  via nettsiden dems. 

Anonymkode: 4a992...59b

Skrevet

Lovlig eller ikke, jeg hadde kidnappet hunden og satt den bort til noen som bor langt unna. Samtidig hadde jeg fortsatt å melde, sammen med alle naboene.

Anonymkode: 6938d...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...