Gå til innhold

Jeg er redd! Hjelp! Mannen min har fått sparken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stresser, vi fikk nylig vite at mannen får sparken. Jobber 1 mnd til, så er det slutt. Han har ingen ny jobb å gå til, og det er vanskelig å få seg jobb særlig for ham. Han har arbeidserfaring, men ingen spesifikk utdanning. Litt dårlig kropp.

Sånn jeg skjønner det, så må man over på "dagpenger", men det er så utrolig lite? Hva er reglene her? Sånn vi har det nå så er det såvidt det går rundt, jeg er ufør og går på medisiner som koster 2000 kr/pakka, noe jeg må dekke ut fra egen lomme! 

Men han skal kontakte NAV i løpet av den første arbeidsuka etter jula. Jeg leste at man KUN FÅR maks 7000 kroner hver 14. dag!? På "dagpenger"?? Stemmer det? Hvis det stemmer kan han IKKE få dagpenger, da MÅ HAN få seg ny jobb der han starter med én gang den andre er slutt. Vi har ikke råd til noe annet... Og jeg er bekymra :(

Jeg har også endel spørsmål...

1. For det første, stemmer det med dagpengene!? Er det ingen andre muligheter? 
2. Er det vanskelig å få seg ny jobb idag? Hvis man jobber "på gulvet"?
3. Hvordan blir det med feriepengene hvis han går over på enten dagpenger eller får seg ny jobb!? Er det den gamle jobben som utbetaler feriepenger? 
4. Er det noe annet vi må passe på/tenke på? Jeg er allerede i sparemodus mtp pengene, og hvis vi hadde fått vite dette 3 mnd før så hadde jeg spart enda mer, men fikk bare vite det rett før uten mulighet for å sette av penger til dette her. 
5. Har han rettigheter? (Ikke organisert). Tenker da på om den nåværende arb.giveren plikter å permittere ham f.eks.? Og ev. sørge for at han får seg en ny stilling innenfor bedriften? Årsaken til at han mister jobben er ikke personlig, det er at firmaet har mistet en kontrakt og det er flere som mister jobben da de har hatt arbeid på dette stedet som ikke ønsker å samarbeide med dette firmaet lenger (de vil han noen billigere...)

Anonymkode: e8a19...a3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på nav.no og les veilederen der... 🙄

Anonymkode: b4c65...d14

Skrevet

1. Dagpenger er 66% av inntekten opptil 6G. Så blir det mer enn 7000kr hver 14. dag blir det mer enn det..

2. Ikke nødvendigvis. Han må melde seg inn i et rekrutteringsbyrå så fort som mulig, sjekk om dere har Manpower eller lignende byråer der dere bor.

3. Han skal få utbetalt feriepenger fra stedet han jobber nå, er han arbeidsledig et år fra nå får han dagpenger/annen ytelse gjennom hele året og har da ikke krav på feriepenger i tillegg i 2021.

Det er de jeg kan svare på.

Anonymkode: 5f38d...356

Skrevet

Takk for svar. Tror han må stille nav endel spørsmål. Jeg kjenner at jeg trekker meg ut av saken, dette her får han ordne sjøl og sørge for at det kommer like mye inn som før. Hvis han prøver aktivt å søke jobber hver eneste dag i 1 mnd uten å få jobb har han gjort sitt, men jeg legger 100% av ansvaret over på ham. 

Skrevet

Om han blir permitert eller oppsagt har ingenting å si pengemessig, begge deler gir deg krav på dagpenger fra nav som er 66% av lønnen du har fra før.

Feriepengene skal utbetales med sluttpakka, siste lønn og alle feriepenger. Vær da obs på at han ikke får feriepenger til sommeren så skal han ha noe ferie må dette spares.

Han har ikke krav på å bli omplassert i bedriften om han mister jobben pga nedgang, som f.eks at de har mistet kontrakter. Er det ikke jobb til han lenger så mister han den.

Om det er vanskelig å få ny jobb kommer i hovedsak an på arbeidsmarkedet der dere bor, det kan være ganske forskjellig fra sted til sted.

Mannen min mistet jobben for noen år siden fordi firmaet han jobbet i flagget ut, han meldte seg til alle vikarbyråer som finnes og hadde jobber hele tiden. Tror det var 3 uker til sammen han ikke hadde annen jobb, og de ukene malte han garasjen til naboen og div sånne småjobber (du kan lovlig motta 6.000 kr fra hver private arbeidsgiver skattefritt for sånne småjobber). Han fikk jobbtilbud to av stedene han vikarierte så det trenger ikke være så umulig altså.

Anonymkode: ae13b...8e6

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Tror han må stille nav endel spørsmål. Jeg kjenner at jeg trekker meg ut av saken, dette her får han ordne sjøl og sørge for at det kommer like mye inn som før. Hvis han prøver aktivt å søke jobber hver eneste dag i 1 mnd uten å få jobb har han gjort sitt, men jeg legger 100% av ansvaret over på ham. 

Litt positiv støtte og forståelse fra partneren kan han jo trenge da, ikke hans feil dette...

Skrevet

Han må jo gå inn på finn, nav, og andre jobbportaler nå med en gang. Selv om nav er stengt nå så er det jo fullt mulig å sende ut jobbsøknader elektronisk. Meld seg som vikar på Manpower, Adecco eller andre bemanningsbyråer. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja... Jeg forstår at dette er hans oppgave å løse opp i, men prøv å husk at dere er et team. Det er sikkert ganske frustrerende og tøft for han også for for mange er jobb en del av en identitet, så hvis du blir litt for passiv og potensielt sur for at han ikke får det til så kan det ha motsatt effekt. Vis engasjement og hjelp han, uten å blande deg så mye at han blir irritert og passiv. 

Et annet tips er kariæresentet i deres by, der kan man få gratis veiledning i jobbsøkningsprosessen og evt studier/kurs hvis det må til for å gjøre han mer attraktiv på markedet. 

Anonymkode: 0f6a0...bbc

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt positiv støtte og forståelse fra partneren kan han jo trenge da, ikke hans feil dette...

Heh... Han trenger ikke det, han forventer at jeg ordner opp. Som alltid. Skjer ikke.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

1. Dagpenger er 66% av inntekten opptil 6G. Så blir det mer enn 7000kr hver 14. dag blir det mer enn det..

Dagpenger er 62,4 %. 

Anonymkode: ccf77...143

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

2. Ikke nødvendigvis. Han må melde seg inn i et rekrutteringsbyrå så fort som mulig, sjekk om dere har Manpower eller lignende byråer der dere bor.

3. Han skal få utbetalt feriepenger fra stedet han jobber nå, er han arbeidsledig et år fra nå får han dagpenger/annen ytelse gjennom hele året og har da ikke krav på feriepenger i tillegg i 2021.

Det er de jeg kan svare på.

Hvor mye kan du få i dagpenger?

Du kan få opptil 62,4 prosent av inntektene du hadde siste 12 eller 36 avsluttede kalendermånedene før du søkte dagpenger. Du kan maksimalt få 7 190 kroner per uke før skatt. I dagpengekalkulatoren kan du se hvor mye du kunne fått hver uke hvis du fikk innvilget dagpenger fra i dag.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/dagpenger-nar-du-er-arbeidsledig

Anonymkode: 9dfae...f11

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja... Jeg forstår at dette er hans oppgave å løse opp i, men prøv å husk at dere er et team. Det er sikkert ganske frustrerende og tøft for han også for for mange er jobb en del av en identitet, så hvis du blir litt for passiv og potensielt sur for at han ikke får det til så kan det ha motsatt effekt. Vis engasjement og hjelp han, uten å blande deg så mye at han blir irritert og passiv. 

Et annet tips er kariæresentet i deres by, der kan man få gratis veiledning i jobbsøkningsprosessen og evt studier/kurs hvis det må til for å gjøre han mer attraktiv på markedet. 

Anonymkode: 0f6a0...bbc

Nei, han driter i det. Tar alt med den største letthet, det ordner seg sier han. Uten at han vet hva han skal gjøre engang. Jeg skal ikke si noe som helst om det, han får selv ta ansvar for å ordne dette slik jeg alltid må når det er noe med meg. 

Han trenger ikke jobbsøkerkurs, det har han vært på før, han trenger hjelp til å finne ny jobb da han tidligere har slitt med angst og trenger tilrettelegging (kan f.eks. ikke jobbe i bhg, eller sitte i kassa på Rema, han må jobbe "på bakrommet"). Han har noen vage planer om noen kurs han vil ta (etter oppfordring fra meg tidligere bla.a.), så vi får se om han FÅR tatt kursene, og om det eventuelt kan hjelpe til med å øke sjansen for å finne ny jobb. Men ny jobb må til da 😕 Uansett.

Jeg skal bare ikke blande meg i noenting, jeg skal prøve å ikke tenke på det og stole på at han selv tar ansvar for dette her og ordner det :)

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han blir permitert eller oppsagt har ingenting å si pengemessig, begge deler gir deg krav på dagpenger fra nav som er 66% av lønnen du har fra før.

Feriepengene skal utbetales med sluttpakka, siste lønn og alle feriepenger. Vær da obs på at han ikke får feriepenger til sommeren så skal han ha noe ferie må dette spares.

Han har ikke krav på å bli omplassert i bedriften om han mister jobben pga nedgang, som f.eks at de har mistet kontrakter. Er det ikke jobb til han lenger så mister han den.

Om det er vanskelig å få ny jobb kommer i hovedsak an på arbeidsmarkedet der dere bor, det kan være ganske forskjellig fra sted til sted.

Mannen min mistet jobben for noen år siden fordi firmaet han jobbet i flagget ut, han meldte seg til alle vikarbyråer som finnes og hadde jobber hele tiden. Tror det var 3 uker til sammen han ikke hadde annen jobb, og de ukene malte han garasjen til naboen og div sånne småjobber (du kan lovlig motta 6.000 kr fra hver private arbeidsgiver skattefritt for sånne småjobber). Han fikk jobbtilbud to av stedene han vikarierte så det trenger ikke være så umulig altså.

66% av lønnen man har fra før? Men så står det andre steder opp til 66% av 6G? SKjønner ingenting jeg. 

66% av lønnen han har fra før er jo forferdelig, da må vi vel selge bilen og flytte inn i kommunal bolig.

Skrevet
28 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Han må jo gå inn på finn, nav, og andre jobbportaler nå med en gang. Selv om nav er stengt nå så er det jo fullt mulig å sende ut jobbsøknader elektronisk. Meld seg som vikar på Manpower, Adecco eller andre bemanningsbyråer. 

Ja, det kunne han gjort. Gjør han det? Nei. Han sier "nav er stengt 2. juledag.". Hans plan er å kontakte dem etter julen, så får han gjøre det da... 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

66% av lønnen man har fra før? Men så står det andre steder opp til 66% av 6G? SKjønner ingenting jeg. 

66% av lønnen han har fra før er jo forferdelig, da må vi vel selge bilen og flytte inn i kommunal bolig.

66 prosent av 6 G dersom man har tjent 6 G eller mer. Altså er dette taket. 

Du kan jobbe så mye du vil uten å miste uføretrygden din. Den reduseres når du overstiger 40 prosent av G, men du tjener på å jobbe. Du har jo også et ansvar for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: fd3b7...025

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, opp til 62,4 % av tidligere lønn. 66% er AAP. Hva han får avhenger av hvilken inntekt han har hatt, og hvor lenge han har hatt den. 
Kommuner har ofte ikke boliger stående på vent, og husleien der er ofte like høye som resten av markedet. Dere må i verste fall inn på leiemarkedet og søke bostøtte + supplerende sosialstønad. Du har forsørgerplikt overfor mannen din.
Hvis dere totalt sett har har for høy inntekt, vil dere verken få bostøtte eller supplerende sosialstønad. Det er kun husleie, strøm og forsikringer som er godkjente utgifter i tillegg til livsopphold. Det tas ikke hensyn til andre utgifter som lån, medisiner, behandlinger, telefon osv. 
Mannen din trenger virkelig et tupp i baken hvis han er uberørt av å miste jobben. 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må sørge for at det kommer like mye inn som før? Han står i en krise og du er søren meg ikke mye til støtte, men ser på han som inntekt. Fy søren du er en dårlig kone! 

Anonymkode: 8c7ce...691

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

62,4% av 6G, altså maks 373 868 før skatt. 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/884-dagpengekalkulator

Skrevet

først og fremst må du endre litt holding her, du må støtte, ikke la han gjøre alt selv, da mister han motivisjonen.

Anonymkode: c81ad...cb2

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

først og fremst må du endre litt holding her, du må støtte, ikke la han gjøre alt selv, da mister han motivisjonen.

Jeg har ikke ansvar for at han mister motivasjonen, det jeg har et ansvar for er å gjøre det jeg pleier å gjøre; sørge for at ting går rundt. Levere barn i barnehage/på skole, gjøre husarbeid, handle, lage middag, dra til legen etc. Der er mitt ansvar.

Hans ansvar er å finne seg en ny jobb. Jeg har ikke lov å ringe nav for ham og avtale møte, ei heller lov til å søke jobb for ham. Han får gjøre alt sjøl. Hvis jeg blander meg, sier han uansett at jeg ikke skal gjøre det. Så jeg kommer ikke til å ta det opp engang, ingen påminnelser etc. Det skaper stress for meg, som gjør at jeg kan bli sengeliggende og det har ingen godt av.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må sørge for at det kommer like mye inn som før? Han står i en krise og du er søren meg ikke mye til støtte, men ser på han som inntekt. Fy søren du er en dårlig kone! 

Anonymkode: 8c7ce...691

Selvfølgelig må han det, han har visst at dette var en usikker jobb i 5 år han, fordi den går på kontrakter, ca 2 ganger i året har jeg spurt om han kanskje skal prøve å se etter en annen jobb. En trygg jobb. Og vipps - så eksisterte ikke stillingen hans lenger. Dette kunne han fikset i løpet av de 5 årene, jeg har merket veldig godt at alt jeg foreslår, eller sier, ikke hjelper uansett så selvfølgelig blander jeg meg ikke inn i dette. 

Hvis jeg kommer med forslag, eller har lest noe - eller fått foreslått tiltak man selv kan gjøre, så får jeg en standardfrase fra ham: Ikke stress med det. 

Er som å snakke til en vegg. Så dette for han ordne sjøl :D

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har ikke ansvar for at han mister motivasjonen, det jeg har et ansvar for er å gjøre det jeg pleier å gjøre; sørge for at ting går rundt. Levere barn i barnehage/på skole, gjøre husarbeid, handle, lage middag, dra til legen etc. Der er mitt ansvar.

Hans ansvar er å finne seg en ny jobb. Jeg har ikke lov å ringe nav for ham og avtale møte, ei heller lov til å søke jobb for ham. Han får gjøre alt sjøl. Hvis jeg blander meg, sier han uansett at jeg ikke skal gjøre det. Så jeg kommer ikke til å ta det opp engang, ingen påminnelser etc. Det skaper stress for meg, som gjør at jeg kan bli sengeliggende og det har ingen godt av.

husk i gode og onde dager. du er svært egoistisk,men ditt valg

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

66 prosent av 6 G dersom man har tjent 6 G eller mer. Altså er dette taket. 

Du kan jobbe så mye du vil uten å miste uføretrygden din. Den reduseres når du overstiger 40 prosent av G, men du tjener på å jobbe. Du har jo også et ansvar for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: fd3b7...025

Jeg hadde selvfølgelig jobbet om jeg hadde kunnet jobbe. Jeg er ferdig avklart, forstår du. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

husk i gode og onde dager. du er svært egoistisk,men ditt valg

Ja, jeg er nok egoistisk som sender timelistene hans for ham, lager middager til familien, vasker alle klærne, støvsuger, vasker og tørker støv, sørger for at barna har klær og matpakke med seg, betaler så og si alle regningene, betaler barnehagen, tar møter med barnehagen når de oppstår (med mindre jeg tvinger mannen til å ta dem), sørger for at han besøker moren sin nå og da, minner alle på alt hvis noen holder på å glemme avtaler o.l., sørger for 95% av alle julegavene, handler mat og toalettartikler samt fikser det som er ødelagt. 

Antakeligvis😂

Da kan jeg kalle ham egoistisk da, som ikke tar fri uten lønn for å være med meg på sykehuset når jeg må dit. Aner ikke hvor mange ganger jeg har reist dit, redd og alene. 

Men jeg kaller ham ikke det fordi jeg vet hva egoisme er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...