Gå til innhold

Bare jeg som reagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mannens familie er det mange med dårlig råd. Mye av det er selvvalgt. Uansett... i høst ble vi kontaktet flere ganger av både svigers og mannens bror fordi familien til mannens bror har fått så dårlig råd at de ikke lenger har råd til lommepenger/aktiviteter osv for eldstemann på 15 år. De lurte da på om vi kunne gi han noen jobber han (15 åringen) kunne få penger for. Det kunne vi ikke, da våre «jobber» naturligvis dekkes av egne barn som må bidra for sine lommepenger og goder. Videre er det hele tiden prat om at 15 åringen ikke har det samme som andre, ikke har merkeklær osv osv. Tenkte å være litt ekstra grei i år, så vi kjøpte en dyr genser til han i ett merke som er veldig inn. Har ikke fått noe «takk» engang... men en form for dårlig samvittighet skal vi ha, gjennom masse små stikk om at vi har det så bra og at de ikke har noe...

Anonymkode: d52f5...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mannens familie er det mange med dårlig råd. Mye av det er selvvalgt. Uansett... i høst ble vi kontaktet flere ganger av både svigers og mannens bror fordi familien til mannens bror har fått så dårlig råd at de ikke lenger har råd til lommepenger/aktiviteter osv for eldstemann på 15 år. De lurte da på om vi kunne gi han noen jobber han (15 åringen) kunne få penger for. Det kunne vi ikke, da våre «jobber» naturligvis dekkes av egne barn som må bidra for sine lommepenger og goder. Videre er det hele tiden prat om at 15 åringen ikke har det samme som andre, ikke har merkeklær osv osv. Tenkte å være litt ekstra grei i år, så vi kjøpte en dyr genser til han i ett merke som er veldig inn. Har ikke fått noe «takk» engang... men en form for dårlig samvittighet skal vi ha, gjennom masse små stikk om at vi har det så bra og at de ikke har noe...

Pleier dere å ringe og takke hver jul for alle gaver? 

For det pleier ikke vi.

Anonymkode: 5e2e0...dc5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det pleier ikke vi.

Ja, egentlig.... synes det er en hyggelug og høffelig ting å gjøre jeg da...

HI

Skrevet

Mange ser det ikke selv...

Er et par sånne i familien til mannen min også, de klager og klager over hvor fælt de har det, og unner egentlig ingen å ha det bedre. Eldste broren til mannen min er værst, han vil ha unge mennesker i familien til å kausjonere for seg så han kan låne mer penger, men han betaler ikke ned det han allerede skylder, og unge mennesker med små barn selv ønsker da ikke å bruke den lille sikkerheten de har i allderede nedbetalt boliglån til å kausjonere for han... Han skjønner det ikke og blir sur og "skuffet" fordi de kan sitte der å kose seg med sitt uten å unne han litt mer.

Går ikke an å sette seg inn i tror jeg, man må bare lukke ørene for klagesangen deres. Men det er synd for barna deres da, det er det.

Anonymkode: eca15...ad4

Skrevet

Vi pleier ikke å ringe og takke for gavene. 
Sånn ut over det er jeg enig i at det ikke er deres jobb å skaffe 15-åringen lommepenger. 

Anonymkode: c0585...625

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For det pleier ikke vi.

Har DU ringt da?? Mulig de takker når dere ringer....??

Anonymkode: 504e8...0aa

Skrevet

Ja, egentlig.... synes det er en hyggelug og høffelig ting å gjøre jeg da...

HI

Pleier tenåringene å ringe helt selv og gjøre det, altså, takket han i fjor og i forfjor? 

Skrevet

Vi pleier ikke å ringe og takke, vi takker for gaver neste gang vi møtes (eller når man ringes pga noe annet). Familie treffer man jo som oftest i romjula. Han satt nok veldig stor pris på gaven og takker neste gang dere ses/prates. 

Anonymkode: 383d0...403

Skrevet

Her er det ingen som ringer å takker hverandre for gavene,enten takker vi for den neste gang vi møtes eller så sender jeg en melding å takker for gavene.

Anonymkode: ceb9c...73d

Skrevet

Er det selvsagt at 15-åringen har dårlig råd?

Jeg synes ærlig talt du virker smålig, og lar din irritasjon over de voksne smitte over på en uskyldig ungdom.

Synd du ikke fikk takk for veldedigheten din. Du får din takk i himmelen 

Skrevet

Jeg tenker at her er det urealistiske forventninger her, fra begge sider.

Det er ikke greit å forvente at dere skal sørge for lommepenger til 15 åringen når foreldrene ikke klarer det selv.

Det er heller ikke greit å sitte i romhula å furte fordi noen ikke ha takket for en julegave. Det er helt normalt å takke neste gang man snakkes.

Det kan også høres ut som din holdning til disse menneskene kanskje ikke er den beste. Du snakker om at fattigdommen er selvvalgt. Det kan godt hende de er fattige på grunn av dårlige valg og prioriteringer, men jeg nekter å tro at noen faktisk velger å være fattig. Det er en stor forskjell på å, av en eller annen grunn, ikke klare å gjøre gode prioriteringer, og å velge selv å være fattig. Dette betyr selvsagt ikke at det er ditt ansvar å gjøre noe med fattigdommen. Det du har ansvaret for er dine egn holdninger i møte med andre. Holdningen om at fattigdom er selvvalgt er svært nedlatende, og når noen går inn i en relasjon med en slik nedlatende holdning, vil det prege relasjonen svert negativt.

Når det gjelder 15 åringen så er det uansett ikke hans feil at han lever i en fattig familie.

Anonymkode: b8c0d...3ab

Skrevet
1 time siden, Bruker3 skrev:

Er det selvsagt at 15-åringen har dårlig råd?

Jeg synes ærlig talt du virker smålig, og lar din irritasjon over de voksne smitte over på en uskyldig ungdom.

Synd du ikke fikk takk for veldedigheten din. Du får din takk i himmelen 

Vel, når hans foreldre og besteforeldre til stadighet snakker om at gan ikke kan delta på ting, ikke har samme klær som alle andre osv - ja, da går jeg utfra at han har dårlig råd.... mulig det er teit av meg.

HI

Skrevet

Jeg tenker at her er det urealistiske forventninger her, fra begge sider.

Det er ikke greit å forvente at dere skal sørge for lommepenger til 15 åringen når foreldrene ikke klarer det selv.

Det er heller ikke greit å sitte i romhula å furte fordi noen ikke ha takket for en julegave. Det er helt normalt å takke neste gang man snakkes.

Det kan også høres ut som din holdning til disse menneskene kanskje ikke er den beste. Du snakker om at fattigdommen er selvvalgt. Det kan godt hende de er fattige på grunn av dårlige valg og prioriteringer, men jeg nekter å tro at noen faktisk velger å være fattig. Det er en stor forskjell på å, av en eller annen grunn, ikke klare å gjøre gode prioriteringer, og å velge selv å være fattig. Dette betyr selvsagt ikke at det er ditt ansvar å gjøre noe med fattigdommen. Det du har ansvaret for er dine egn holdninger i møte med andre. Holdningen om at fattigdom er selvvalgt er svært nedlatende, og når noen går inn i en relasjon med en slik nedlatende holdning, vil det prege relasjonen svert negativt.

Når det gjelder 15 åringen så er det uansett ikke hans feil at han lever i en fattig familie.

Anonymkode: b8c0d...3ab

Når man velger å si opp jobb for å heller bruke hverdagene på frivillighetsarbeid i menigheten så mener jeg det er selvvalgt.

HI

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når man velger å si opp jobb for å heller bruke hverdagene på frivillighetsarbeid i menigheten så mener jeg det er selvvalgt.

HI

Da bør du fronte det o enige foreldre og besteforeldre framfor å legge ansvaret for egen fattigdom over på et 15-år gammelt barn. HAN har ikke dårlig råd, foreldrene har dårlig råd!

Anonymkode: 504e8...0aa

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er glad jeg ikke feirer jul

Anonymkode: 0982c...347

Skrevet
På 25.12.2019 den 23.12, Anonym bruker skrev:

Neste gang de kommer med stikk, så spør dem rett ut hva som var planen da de sa opp jobben for å heller jobbe frivillig. Hadde de forventet at alt skulle være som før uten inntekt? Regnet de med at dere skulle holde 15-åringen med lommepenger og klær? Det kan kanskje bidra til en liten realitetsorientering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...