Gå til innhold

Blir litt oppgitt på barnas vegne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over min bror og hans kone.

Vis vi kjøper noe til verdi rundt 200kr til deres barn, de har et barn. Får våre hver sin ting som koster tilsammen ca 200. Vi har 3 barn. 

Brors barn fikk en bygave til 150kr, en bilbane. Tilbake fikk mintemann en boks med viskelær og de to eldste hver sin bøtte. Samlet verdi ca 100kr.

Brors barn fikk gravemaskin til sandkassen, en slik sm man sitter på. Jentene våre fikk en pakke truser på deling og sjokolade, gutten fikk en bokser og en håndduk. Julegavene i fjor. 

Så i år la jeg meg på deres nivå i gave. Bare for å se hva som kommer til neste år. Mulig dette er smålig av meg, men blir litt trist på barnas vegne. Forventer ikke at dersom jeg bruker 1000kr på deres unge så skal de bruke 3000 tilsammen på våre barn, men her er det så ille at dersom jeg kjøper en sjokolade til brors barn så hadde mine fått samme sjokoladen tilbake på deling. 

Nei, de har ikke dårlig rå. Her er det skryting av penger på bok, gode lønninger, utelandsferier osv.

Forstår ikke helt tankegangen. Selv har vi en fastsum vi bruker på gaver gjennom året på nieser og nevøer. Uavhening av hvor mange av dem som er søsken. Bare jeg som synes dette er litt rart? De er tante/onkel til 5. Vi er til 12.

Anonymkode: 39603...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart! Her gir vi gave til ca 200 kr. Søsteren min har to unger å kjøper selvsagt to gaver som koster ca 200 ke per gave. Selv har jeg bare ett barn å de gir for ca 200 kr til sønnen min også. 

Anonymkode: 37d24...64f

Skrevet

Slutt nå å regne på de gavene. Kjøp det du selv vil kjøpe og har råd til. Og så kjøper de det de vil kjøpe, småunger kan ha stor glede av billige og banale ting.

Anonymkode: 90123...c52

Skrevet

Her gir vi gaver for ca 500kr til både jul og bursdag . Dette til mine tantebarn på mannens side da min bror er barneløs. De fortjener ordentlige gaver, ikke nødvendigvis til 500kr men ikke søppel slik dere får . Frekt å jeg ville spurt min bror om hva han tenker med. 

Anonymkode: b3356...72a

Skrevet

Vi ligger på ca. 200-300 kr pr barn(nieser og nevøer) Vi har 5 stk.

Anonymkode: d7e5c...70d

Skrevet

Veldig rart. Jeg har 2 brødre som har 3 barn hver, selv har jeg ett. Jeg gir for ca 400 til hvert av barna, og mitt barn får for ca 400 fra hver av onklene med familier. Jeg er veldig glad for at de ikke gir ham tre ganger så mye tilbake, som enebarn er han mer enn nok i faresonen for å bli bortskjemt fra før. 😛

Anonymkode: 0fe46...de2

Skrevet

Fortsett å kjøpe for det du ønsker til hans barn, f.eks 200 kr pr unge.

Så lar du han kjøpe for så mye han ønsker til dine barn. 

Noen mennesker er sånn, ikke bli sånn selv!

Broren til mamma er sånn. F.eks har alle barnebarna fått 10.000 kr hver når de fylte 18 år av bestemor og bestefar, mamma har tre barn og broren hennes har to. Han mente da, og lot alle få vite det, at det var veldig urettferdig at hans barn ikke fikk mer siden mamma tross alt har flere barn og totale sum til hennes barn ble høyere enn totale sum til hans barn. Bestemor og bestefar var ikke enig, de mente alle barnebarna skulle få likt og ingen skulle "straffes" eller "belønnes" for antall søsken. Så alle fikk 10.000 og onkel ble sur.... Det gav oss en liten bismak altså, det er ikke hyggelig å få en gave når noen mener du får for mye.

Ikke bli sånn. Broren din er sånn, ikke bli sånn du også.

Anonymkode: bc284...bcd

Skrevet

Skjønner godt at du reagerer

Anonymkode: d21d1...9c3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Broren til mamma er sånn. F.eks har alle barnebarna fått 10.000 kr hver når de fylte 18 år av bestemor og bestefar, mamma har tre barn og broren hennes har to. Han mente da, og lot alle få vite det, at det var veldig urettferdig at hans barn ikke fikk mer siden mamma tross alt har flere barn og totale sum til hennes barn ble høyere enn totale sum til hans barn. Bestemor og bestefar var ikke enig, de mente alle barnebarna skulle få likt og ingen skulle "straffes" eller "belønnes" for antall søsken. Så alle fikk 10.000 og onkel ble sur.... Det gav oss en liten bismak altså, det er ikke hyggelig å få en gave når noen mener du får for mye.

Det er forskjell på at foreldrene vil gi likt per barnebarn. For det er rettferdig. (Ikke som onkelen mente)

Enn å kjøpe skrap når du både har råd og når du vet barna dine får gode gaver selv. 

Er jo bare å gi ca likt tilbake å se reaksjon. Ikke får å være smålig, men for å gjøre mer likt. 

Anonymkode: eb144...015

Skrevet

Vi har det også slik, blant annet med  den ene svigersøsteren min. 

Jeg bruker lang tid på å finne skikkelige gaver til store og små, kjøper gjerne det de har på ønskeliste etc. Og da blir jeg skuffet på barnas vegne når de får en tegneblokk til 29kr i julegave hos tanten og niesene sine. 3 åringen elsker lego og ønsker seg alltid lego, han blir overlykkelig for de små legopakkene til 99kr så det må ikke være dyre greier. Det vet både tanten og gudforeldre, likevel orker de ikke legge noe innsats i gaven og kjøper noe ræl. 

Hvorfor skal vi orke å bruke så mye tid å penger på det når de vi gir til ikke orker å bruke en kalori på gavene til ungene. For min del MÅ vi ikke gi gaver til hverandre om noen ikke egentlig gidder å styre med gaver til nieser/nevøer. Da vil jeg heller legge pengene i gaver til mine egne barn slik at de får 3-4 gaver som jeg vet de virkelig ønsker seg. 

Anonymkode: f6c13...8bb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over min bror og hans kone.

Vis vi kjøper noe til verdi rundt 200kr til deres barn, de har et barn. Får våre hver sin ting som koster tilsammen ca 200. Vi har 3 barn. 

Brors barn fikk en bygave til 150kr, en bilbane. Tilbake fikk mintemann en boks med viskelær og de to eldste hver sin bøtte. Samlet verdi ca 100kr.

Brors barn fikk gravemaskin til sandkassen, en slik sm man sitter på. Jentene våre fikk en pakke truser på deling og sjokolade, gutten fikk en bokser og en håndduk. Julegavene i fjor. 

Så i år la jeg meg på deres nivå i gave. Bare for å se hva som kommer til neste år. Mulig dette er smålig av meg, men blir litt trist på barnas vegne. Forventer ikke at dersom jeg bruker 1000kr på deres unge så skal de bruke 3000 tilsammen på våre barn, men her er det så ille at dersom jeg kjøper en sjokolade til brors barn så hadde mine fått samme sjokoladen tilbake på deling. 

Nei, de har ikke dårlig rå. Her er det skryting av penger på bok, gode lønninger, utelandsferier osv.

Forstår ikke helt tankegangen. Selv har vi en fastsum vi bruker på gaver gjennom året på nieser og nevøer. Uavhening av hvor mange av dem som er søsken. Bare jeg som synes dette er litt rart? De er tante/onkel til 5. Vi er til 12.

Anonymkode: 39603...f3d

Enig med deg! 100%. Rare folk. 

Anonymkode: f938b...cb2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi! Sjokkert! 😫💔Noen folk altså! Svoger er av samme ulla... Sjokkert! 

Anonymkode: f938b...cb2

Skrevet

Opplever dere overholdet ingen skam ved å vite prisen på alt og ikke verdien av noe? Det yrer her inne av disse trådene og de like ekle og pinlige hver gang. Dere har ikke fått dyre nok gaver, faktisk? Kvalme krek.

Skrevet

Enig med Lut. Jula er vel ikke en regnestykke? Har selv fått et par pussige gaver, men har ikke tenkt på hva de koster, men hva i all verden giver har tenkt, siden det overhodet ikke passer. 

Anonymkode: 8ad94...273

Skrevet

Jeg er så uendelig glad for at vi har kuttet ut gaver ( til alle voksne) når jeg leser denne og tilsvarende tråder. Vi har alt vi trenger og ønsker oss kun tid og samvær med de vi er glade i. 

Skrevet

Herlighet.. regner dere på krona og gjør regnskap på gavene? Det er jo helt på tryne spør du meg. Der finnes faktisk barn i Norge som ikke får gaver i det hele tatt. 

Skrevet

trist at julen bare skal handle om gaver for det gjør det.

viktigste er tid med familien og julekos

Anonymkode: a39a0...ee7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

trist at julen bare skal handle om gaver for det gjør det.

viktigste er tid med familien og julekos

Anonymkode: a39a0...ee7

Og da er det så utrolig trist når gubben lager kvalm og starter krangling på 2.juledag. Det var den jula.

Anonymkode: ac7c9...c1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...