Gå til innhold

Handler julen om gaver??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker sånn

Har flere venner som klager på dårlige gaver fra foreldre osv 

Jeg er godt voksen og bryr meg ikke mye om gaver. Så lenge ungene er fornøyd så er jeg fornøyd.  Og mine barn får ikke veldig mange gaver, pga liten familie, men de er fornøyde 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen er helt vanvittig spør du meg 

Anonymkode: 429e6...58a

Skrevet

Å gi og å få gaver handler om mer enn bare pengeverdien i selve gaven. Å gi en gave viser at du setter personen høyt, at du vil glede han/henne, at du har tenkt på mottakeren osv. Det er for meg noe rart at man ikke ønsker å utveksle gaver med de menneskene man er nærmest. 

Anonymkode: 8e062...991

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å gi og å få gaver handler om mer enn bare pengeverdien i selve gaven. Å gi en gave viser at du setter personen høyt, at du vil glede han/henne, at du har tenkt på mottakeren osv. Det er for meg noe rart at man ikke ønsker å utveksle gaver med de menneskene man er nærmest. 

For meg betyr ikke julegaver alt det du sier her. Kjærlighet og omtanke kommer i mange former. For noen et det å kjøpe noe en måte å vise det på eller å motta det på, for andre ikke. Det finnes ingen fasit på det, og stor julegave er ikke synonymt med stor kjærlighet. Liten julegave betyr heller ikke nødvendigvis lite kjærlighet.

Skrevet

Jeg er ikke uenig med deg i det du skriver. Der er mange måter å vise omtanke og kjærlighet på. Å gi gaver er en av dem. I mange kulturer, også vår, er det å utveksle gaver en måte å signalisere hvilken betydning relasjoner har.

Prisen på gavene har jeg vel ikke sagt noe om, men mtp det jeg skriver ovenfor bør den relative verdien på det man gir være bortimot lik verdien på det man mottar. Slik unngås følelsen av ubalanse i relasjonen.

Skrevet

Jeg synes disse gave-greiene har tatt helt av. Folk kjøper stort sett det de vil ha selv, det er nesten helt slutt på å gå og ønske seg ting til jul. Skulle egentlig ønske vi kunne kutte ut tradisjonen med julegaver og heller bare sette pris på noen rolige fridager inne foran peisen i vintermørket. For det er det julen handler mest om for meg - å få slappe av sammen med de jeg er glad i. 

Anonymkode: a74d9...d7e

Skrevet

Julen handler vel om det man velger den skal handle om. Noen velger å fokusere på gaver og noen velger gaver fra. Selv forstår jeg ikke det gavekjøret men for andre er gaver viktig. Det blir vel som så mye annet , vi prioriterer forskjellig 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes disse gave-greiene har tatt helt av. Folk kjøper stort sett det de vil ha selv, det er nesten helt slutt på å gå og ønske seg ting til jul. Skulle egentlig ønske vi kunne kutte ut tradisjonen med julegaver og heller bare sette pris på noen rolige fridager inne foran peisen i vintermørket. For det er det julen handler mest om for meg - å få slappe av sammen med de jeg er glad i. 

Anonymkode: a74d9...d7e

Enig!!

Anonymkode: 783d7...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...