Gå til innhold

Pengegave fra mannen/partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere som får penger i gave av mannen/samboer/kjæreste. Selv synes jeg det høres så rart ut. Er selv ikke gift og har ikke felles økonomi med samboer, men synes det blir feil om jeg får penger av han. Fra han er gaver mer et symbol, noe som viser at han er glad i meg og kjenner meg godt. Prisen og antallet har ikke noe å si, vi gir hverandre gaver som vi så og tenkte 'den hadde hun/han likt!'. Om jeg fikk penger hadde det jo ikke vært noe tanke eller mening bak det? Og hva om jeg ga han penger tilbake da? Jeg gir han en tusenlapp og får tilbake en annen tusenlapp? Så sitter vi igjen med samme som før? Hvordan gjør dere dette i praksis da?

Anonymkode: e2483...1d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Veldig rart, og «verdiløst» på en måte. Hadde vært uaktuelt å bare bytte penger mellom oss her, og jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg fikk penger av mannen min til jul.

Anonymkode: 22f79...0f5

Skrevet

Enig. Vi gir selvsagt ikke penger til hverandre. Vi gir hverandre gaver det ligger omtanke bak. 

Da vi var unge med dårlig økonomi ble vi noen år enige om å gi hverandre en felles gave, som ny TV. Det er vel det nærmeste vi har kommet å gi hverandre penger. 

Anonymkode: c4c09...c55

Skrevet

Mannen min gir meg penger eller gavekort. Helt ok, siden han ikke frivillig setter sine ben i en butikk, bortsett fra matbutikken og sportsbutikken. Til barna kjøper han, men det handler om sportsutstyr uansett, så da kan han gjerne åpne lommeboka slik at jeg slipper av og til. 

Anonymkode: 9ed9a...ee1

Skrevet

Vi er alle forskjellige 😉

Anonymkode: d5e8b...4b3

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Mannen min gir meg penger eller gavekort. Helt ok, siden han ikke frivillig setter sine ben i en butikk, bortsett fra matbutikken og sportsbutikken. Til barna kjøper han, men det handler om sportsutstyr uansett, så da kan han gjerne åpne lommeboka slik at jeg slipper av og til. 

Det finnes nettbutikker da? Uansett ville jeg selv da heller hatt ingenting, men jeg må si jeg hadde blitt skuffet om samboeren min ikke var glad nok i meg til å dra i en butikk en gang i året for å kjøpe en liten gave... Det er skikkelig egoistisk altså. Om det funker for dere og du helt ærlig synes det er greit er det jo fint, men jeg må si at jeg synes det høres kjipt ut 😅 gir du han gave da?

Skrevet

Jeg får både penger og vanlige gaver, meningsløst å kjøpe f.eks klær før jul som du ikke rekker å bruke før de er på salg i romjulen

Anonymkode: c6133...59e

Skrevet

Jeg er 45 år og vært sammen med mannen i 14 år, jeg er "umulig" å kjøpe klær til da jeg er noe overvektig og kler/ passer lite klær. Jeg bruker ikke smykker, og ønsker meg lite. Kan ikke forvente at mannen skal være oppfinnsom og kjøpe noe jeg ikke selv vet at jeg trenger/ ønsker meg. Jeg fikk 2500,- av mannen i cash og synes det er helt topp. Har ikke super lønn så xtra penger kan jeg bruke til hudpleie, spa eller lommepenger på jentetur i april. Setter pengene på sparekonto så de ikke går i "sluket", fornøyd jeg. Han har handlet 80% av gavene til barna våre, det er det viktigste for meg. Han fikk stekepanne av meg + parfymefavoritten sin, synes jeg var "kjipere" enn han... 

Anonymkode: 484ab...e01

Skrevet

Om han ikke vet hva han skal kjøpe, så kan han i det minste bruke LITT energi på å komme seg på et kjøpesenter for å kjøpe et gavekort!

Hadde blitt skuffet over cash fra mannen ja. 

Anonymkode: ac284...a58

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er 45 år og vært sammen med mannen i 14 år, jeg er "umulig" å kjøpe klær til da jeg er noe overvektig og kler/ passer lite klær. Jeg bruker ikke smykker, og ønsker meg lite. Kan ikke forvente at mannen skal være oppfinnsom og kjøpe noe jeg ikke selv vet at jeg trenger/ ønsker meg. Jeg fikk 2500,- av mannen i cash og synes det er helt topp. Har ikke super lønn så xtra penger kan jeg bruke til hudpleie, spa eller lommepenger på jentetur i april. Setter pengene på sparekonto så de ikke går i "sluket", fornøyd jeg. Han har handlet 80% av gavene til barna våre, det er det viktigste for meg. Han fikk stekepanne av meg + parfymefavoritten sin, synes jeg var "kjipere" enn han... 

Men da kunne han jo gitt deg gavekort på hudpleie da? En tur på spa? Og jeg får alltid gaver jeg ikke vet selv jeg trenger eller ønsker meg 🙈 i år fikk jeg for eksempel noe kjempefin julepynt som er akkurat noe jeg ville kjøpt selv men ikke visste om. Mannen hadde bare sett det og tenkt at den kom jeg til å elske (og han hadde rett). Jeg mener jo at så godt skal man kjenne hverandre når man er sammen at det er lett å kjøpe sånne gaver. Herregud så tafatte dere er alle sammen, dere gidder jo ikke å prøve en gang på gavefronten 😅

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men da kunne han jo gitt deg gavekort på hudpleie da? En tur på spa? Og jeg får alltid gaver jeg ikke vet selv jeg trenger eller ønsker meg 🙈 i år fikk jeg for eksempel noe kjempefin julepynt som er akkurat noe jeg ville kjøpt selv men ikke visste om. Mannen hadde bare sett det og tenkt at den kom jeg til å elske (og han hadde rett). Jeg mener jo at så godt skal man kjenne hverandre når man er sammen at det er lett å kjøpe sånne gaver. Herregud så tafatte dere er alle sammen, dere gidder jo ikke å prøve en gang på gavefronten 😅

Å, så fint du har det, der du sitter å pusser på glorien din😇

Så fint (ev veldig trist) å leve i den villfarelsen at alle tenker og føler som deg🤪

Anonymkode: 902aa...31d

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt hvis man har grei økonomi, da blir det kanskje meningsløst. Men vi har dårlig råd, og det hender at julegaven til en av oss er penger, fordi det er det som er ønsket, selv om vi har felles økonomi.

Hvis jeg f.eks. har lyst til å dra på ett eller annet, la oss si en konsert med en venninne, med hotellovernatting, så er ikke dette noe vi vanligvis har mulighet til å prioritere. Da kan jeg ønske meg penger til det av mannen til jul eller bursdag, så turen går av gavebudsjettet i stedet for å komme i tillegg til gave.

Men vi gir aldri penger i gave til hverandre uten at det er øremerket noe spesielt, som den andre ønsker.

Anonymkode: 0f040...1b1

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg skjønner poenget ditt hvis man har grei økonomi, da blir det kanskje meningsløst. Men vi har dårlig råd, og det hender at julegaven til en av oss er penger, fordi det er det som er ønsket, selv om vi har felles økonomi.

Hvis jeg f.eks. har lyst til å dra på ett eller annet, la oss si en konsert med en venninne, med hotellovernatting, så er ikke dette noe vi vanligvis har mulighet til å prioritere. Da kan jeg ønske meg penger til det av mannen til jul eller bursdag, så turen går av gavebudsjettet i stedet for å komme i tillegg til gave.

Men vi gir aldri penger i gave til hverandre uten at det er øremerket noe spesielt, som den andre ønsker.

Anonymkode: 0f040...1b1

Men da blir det jo også noe helt annet! Da ligger det jo faktisk noe tanke bak det og ikke bare 'her er en tusenlapp for jeg gidder ikke å kjøpe noe til deg'. 

43 minutes ago, Anonym bruker said:

Å, så fint du har det, der du sitter å pusser på glorien din😇

Så fint (ev veldig trist) å leve i den villfarelsen at alle tenker og føler som deg🤪

Anonymkode: 902aa...31d

Jeg vet at ikke alle tenker og føler som meg 😏 og som jeg sa er det jo fint om det funker for dere, jeg prøver egentlig bare å forstå hvordan. Dessuten synes jeg det høres rart ut å bare bytte penger. I praksis funker det jo ikke om begge gir hverandre penger? Dessuten synes jeg det høres trist ut å tilbringe hele livet sitt med et menneske som er så lite interessert i deg at de ikke får til å kjøpe en eneste gave til deg. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes nettbutikker da? Uansett ville jeg selv da heller hatt ingenting, men jeg må si jeg hadde blitt skuffet om samboeren min ikke var glad nok i meg til å dra i en butikk en gang i året for å kjøpe en liten gave... Det er skikkelig egoistisk altså. Om det funker for dere og du helt ærlig synes det er greit er det jo fint, men jeg må si at jeg synes det høres kjipt ut 😅 gir du han gave da?

Jada, han får gave, hver eneste jul. Nyttige ting han både ønsker seg og trenger. I år fikk han nye vintersko. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Jada, han får gave, hver eneste jul. Nyttige ting han både ønsker seg og trenger. I år fikk han nye vintersko. 

Da synes jeg han er skikkelig kjip som ikke finner noe til deg. Det er ikke alltid lett å kjøpe gave til folk, men man gjør en innsats og prøver så godt man kan. Heldig for han at han har funnet deg som er fornøyd med penger, hvis du er det da 🙂 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fikk jeg av foreldrene mine, gavekort på fotpleie, 1000,- til spa pluss 4000,- jeg kan bruke til hva jeg vil. Vi er nok rett og slett ikke så opptatt av gaver til hverandre/ voksne. Mannen har erfart at gaver han har brukt tid og penger på ikke har blitt brukt/ falt i smak så da går han for det trygge. Vi handler heller ikke gaver på mors-/farsdag, Valentine mm. Fint at dere har en ordning som fungerer for dere, dette funker for oss! ❤️

Skrevet

Jeg fikk en fit bit klokke og 4000,- av min mann. Er kjempe fornøyd med det jeg, og vet dere hva, vi har vært sammen i 18 år vi, så burde vel kjenne hverandre ja. Vi har og felles økonomi,men han tjener ganske så mye mer enn meg. Disse pengene kan jeg bruke på hva jeg vil, og klær trenger jeg, glemmer litt meg selv og kjøper jo mest til våre 3 barn.

Hvorfor skal man drive å rakke ned på hverandre her inne egentlig? Deres menn som kjøper gaver til dere er ikke noe bedre enn de mennene som ikke gjør det, alle er forskjellige. 

Tidligere har jeg fått både pysj,body stasj og pynteting, ting jeg har skrevet på "ønskeliste", blir fornøyd da og, bedre å få noe man ønsker seg.

Anonymkode: 8a62a...80b

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser det er flere som får penger i gave av mannen/samboer/kjæreste. Selv synes jeg det høres så rart ut. Er selv ikke gift og har ikke felles økonomi med samboer, men synes det blir feil om jeg får penger av han. Fra han er gaver mer et symbol, noe som viser at han er glad i meg og kjenner meg godt. Prisen og antallet har ikke noe å si, vi gir hverandre gaver som vi så og tenkte 'den hadde hun/han likt!'. Om jeg fikk penger hadde det jo ikke vært noe tanke eller mening bak det? Og hva om jeg ga han penger tilbake da? Jeg gir han en tusenlapp og får tilbake en annen tusenlapp? Så sitter vi igjen med samme som før? Hvordan gjør dere dette i praksis da?

Tenker som du. Pengegaver er bare rart til voksne folk, med mindre de sitter veldig trangt i det. Med en samboer vil det være ekstra rart.

Skrevet

Meningsløst å bytte penger mer mannen, da kan vi like godt la være å gi hverandre "gaver". 

Anonymkode: 26936...e07

Skrevet

Søren også, får be om skilsmisse nå, gi meg penger i julegave (vi har separat økonomi så ikke «mine» penger)  han elsker meg nok ikke lenger.... 😢💰💰

Skrevet

Jeg er en som fikk pengegave av min mann. (+noe mer). Grunnen til det er at jeg ofte setter meg selv til side, tenker alltid å spare, kjøpe ting til barna eller huset. (Selv om vi faktisk har ok økonomi)
Nå fikk jeg 10.000kr som bare er til meg selv, og jeg får IKKE lov å kjøpe noe til noen andre. Kan være så verdiløst som det vil for noen, for meg betyr det mye! Ikke bare at jeg får pengene men at min mann setter pris på meg. 

Anonymkode: 829cb...7e5

Skrevet

Jeg hadde ikke satt pris på det, for vi har felles økonomi :P Å gi penger er lett, å kjøpe en gave krever innsats og omtanke

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da synes jeg han er skikkelig kjip som ikke finner noe til deg. Det er ikke alltid lett å kjøpe gave til folk, men man gjør en innsats og prøver så godt man kan. Heldig for han at han har funnet deg som er fornøyd med penger, hvis du er det da 🙂 

Jeg er svært godt fornøyd med å få penger som jeg med god samvittighet kan bruke på meg selv. Heller det enn et smykke jeg ikke liker eller enda et par nye skinnhansker. 

Gjest Antarctica
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er svært godt fornøyd med å få penger som jeg med god samvittighet kan bruke på meg selv. Heller det enn et smykke jeg ikke liker eller enda et par nye skinnhansker. 

De pengene du tjener selv kan du da bruke med like god samvittighet.

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

De pengene du tjener selv kan du da bruke med like god samvittighet.

Nettopp. Må det være mannes lønn for at man skal kunne bruke den/prioritere den på seg selv? Høres bare enda mer merklig ut enn pengebytte..

Anonymkode: 26936...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...