Gå til innhold

Noen spørsmål om pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

God jul der ute!

Vi skal lage pinnekjøtt i kveld, og vil jo helst at det skal bli perfekt.. så et par spørsmål:

1.) For første gang i år skal vi ha mandelpoteter i bunnen av kjelen, i stedet for rist. Vi skal la det trekke i juleøl. Vet du om det bare skal være juleøl, eller bør jeg blande med vann?

2.) Vi kommer tilbake fra kirken en drøy time før vi skal servere middag.. Hvordan bør vi gjøre det? Dampe alt ferdig, og varme opp igjen når vi kommer tilbake? Eller avbryte dempingen i kirketiden, og gjenoppta når vi kommer hjem?

På forhånd takk 😊

Anonymkode: fd1df...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Vi har prøvd begge deler. Personlig syns jeg det ble litt for «stram» smak, med bare juleøl. Jeg ville ha blandet med 2/3 vann og 1/3 øl, sånn omtrent. Husk at potetene skal ha skrellet på😉👍. Vi pleier å ha potetene i først, har vann/ øl til rett over. Har gjerne noen pepperkorn i også. Sett på varmen, før en har i kjøttet, da er det lettere å se når vannet blir varmt. Så has kjøttet i. Vi pleier å la det dampe i 4 timer, da blir det ekstra mørt.

2) Ville ha latt det stå mens dere er i kirka, MEN pass på at det ikke koker tørt!! Sjekk mengden væske før dere drar, og sett komfyr på lav temperatur. Når det nærmer seg mat,, kan du ta ut kjøttet og grille det kjapt i ovnen. Potetene serveres som de er, de er fantastisk gode!! Så lager du en god rotmos til. Selv pleier jeg å ta en slump fløte i noe av kraften. Det gir en god saus. Kos dere😊

Skrevet

Omtrent som hun over gjør jeg det. Men jeg tar av varmen når vi er i kirken og damper ferdig siste timen før servering kl. 18

Anonymkode: 483d1...eaf

Skrevet

Som første anonym.

Kokkene/spesialistene sier du bare skal bruke øl, men vi bruker omtrent 50/50 og synes det blir best da. 

Jeg ville latt varmen stå på mens jeg var i kirka. 

Det er valgfritt om du vil ha skrellet på potetene, blir bra uten også. Det er fettet som drypper ned fra kjøttet som "forsegler" potetene så de ikke går istykker. 

Anonymkode: 58312...8d5

Skrevet

2 Likar ikkje å gå fra varme, så vi dempar nesten ferdig før kyrkja, og skrur av medan vi er vekke.  Dampar ferdig når vi kjem heim  att.

Skrevet

Ein person slepp å gå til kyrkje, og får vere heime for å passe ribbekjelen.

Eg er tradisjonell, og brukar rist til dampinga. 

Skrevet

Hadde aldri i verden gått fra kjelen!! Tenk om det koker tørt!! 

Anonymkode: 77249...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...