Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Det blir en jul med mye grubling.. barnet mitt skal utredes for autisme tidlig vår. Jeg gruer meg noe veldig og tenker ekstremt mye på dette. Barnet er 3 år . Hun reagerer på navnet sitt, forstår det meste som blir sagt til henne, ser dit jeg peiker, er veldig opptatt av ros og bekreftelse om hun gjør noe rett, gir god blikkontakt. Vet at spekteret er stort, og grunnen til at hun utredes er at hun nesten ikke har språk og at hun er veldig urolig og aktiv. hvordan testes de? Og hvordan kan man vite at det ikke er autisme? Hilsen fortvilet mamma Anonymkode: f1199...d74
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Glemte å skrive at hun er ikke så opptatt av andre barn heller. Av og til kan hun leke , løpe etter og herme ette de andre, men trives best alene. Hjemme er hun veldig kontaktsøkende med søsken etc. Anonymkode: f1199...d74
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #3 Skrevet 23. desember 2019 Er hørselen hennes testet? Det finnes ulike hørselproblemer som ikke finnes på vanlige hørseltester med vanlige pipetoner. Man kan tilsynelatende ha normal hørsel om det testes bare vanlige pipetoner, men kan likevel ha skjult hørselnedsettelse. Dette vil kunne gjøre at hun ikke hører hva de andre barna sier i barnehagen fordi det er for mye bråk rundt henne, og da kan det virke som om hun ikke er så opptatt av andre barn i barnehagen. Hjemme er det langt mindre bråk, ergo er det også lettere for henne å leke med søsken der. Ikke helt hva du spurte om, men greit å få sjekket ut, om det ikke allerede er blitt sjekket. Anonymkode: 6114f...7ab
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #4 Skrevet 23. desember 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det blir en jul med mye grubling.. barnet mitt skal utredes for autisme tidlig vår. Jeg gruer meg noe veldig og tenker ekstremt mye på dette. Barnet er 3 år . Hun reagerer på navnet sitt, forstår det meste som blir sagt til henne, ser dit jeg peiker, er veldig opptatt av ros og bekreftelse om hun gjør noe rett, gir god blikkontakt. Vet at spekteret er stort, og grunnen til at hun utredes er at hun nesten ikke har språk og at hun er veldig urolig og aktiv. hvordan testes de? Og hvordan kan man vite at det ikke er autisme? Hilsen fortvilet mamma Anonymkode: f1199...d74 Vil bare sende deg en klem da jeg vet akkurat hvordan du har det. Vi selv har et barn som er utredet ( for noe annet) og vi får svar på nyåret. Grusomt å vente, men vi har på en eller annen måte også klart å legge det bort og prøver å nyte denne tiden. Anonymkode: 26ed8...b96
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #5 Skrevet 23. desember 2019 Punkt én: Få testet hørselen hennes skikkelig! Anonymkode: 661c6...85b
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #6 Skrevet 23. desember 2019 Hørselen er fin, men Ppt mistenker at hun har dårlig syn så vi skal sjekke synet over nyttår. Men om hun har dårlig syn , kan det bety så mye for språk og uro da? Anonymkode: f1199...d74
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #7 Skrevet 23. desember 2019 Jenta mi hadde dårlig språk, viste ingen interesse for andre barn og var veldig urolig. Hun ble utredet for autisme. Måtte svare på en del skjema, oberservasjon i bhg og observasjon hos BUP. Konklusjonen ble at hun ikke har autisme. Hun har også blitt utredet for ADHD, men heller ikke her fikk hun diagnose. Hun sliter på en del områder og er umoden men klarer seg fint . Skjønner fortvilelsen din, men pust med magen, ting er ikke alltid slik man tror/ forventer. Anonymkode: 9baf0...334
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #8 Skrevet 23. desember 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jenta mi hadde dårlig språk, viste ingen interesse for andre barn og var veldig urolig. Hun ble utredet for autisme. Måtte svare på en del skjema, oberservasjon i bhg og observasjon hos BUP. Konklusjonen ble at hun ikke har autisme. Hun har også blitt utredet for ADHD, men heller ikke her fikk hun diagnose. Hun sliter på en del områder og er umoden men klarer seg fint . Skjønner fortvilelsen din, men pust med magen, ting er ikke alltid slik man tror/ forventer. Anonymkode: 9baf0...334 Tusen takk kan jeg spør om hvorfor de mistenkte autisme hos jenta di? Anonymkode: f1199...d74
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2019 #9 Skrevet 23. desember 2019 Vansker med syn eller hørsel kan gi vansker med språk og uro ja...kan være spesifikke språkvansker. Kan være "ingenting"...umodenhet... Prøv å ikke uroe deg så mye. Jobber i bup hvor vi får MANGE henvisninger med mistanke om høytfungerende autisme. Bare en brøkdel av sakene det faktisk er det. Uansett så er hun som hun er med de utfordringer og de gode egenskapene hun har. Kos dere i julen og ta evt utfordringer nor de kommer. Klem ❤️ Anonymkode: 3e019...eb4
Toneelise Skrevet 23. desember 2019 #10 Skrevet 23. desember 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Det blir en jul med mye grubling.. barnet mitt skal utredes for autisme tidlig vår. Jeg gruer meg noe veldig og tenker ekstremt mye på dette. Barnet er 3 år . Hun reagerer på navnet sitt, forstår det meste som blir sagt til henne, ser dit jeg peiker, er veldig opptatt av ros og bekreftelse om hun gjør noe rett, gir god blikkontakt. Vet at spekteret er stort, og grunnen til at hun utredes er at hun nesten ikke har språk og at hun er veldig urolig og aktiv. hvordan testes de? Og hvordan kan man vite at det ikke er autisme? Hilsen fortvilet mamma Anonymkode: f1199...d74 Hvis det er autisme de misstenker vil barnet ditt bli henvist til barnehabilitering. Det er en to dagers utredning hvor barnet blir stilt spørsmål, det skal utføre ulike oppgaver, de har ett hefte som de jobber utfra. (Det er 7 timer hver av dagene) Utfra hva barnet forstår og kan gjennomføre vil det bli gitt possitiv eller negativ skår. Noen oppgaver kan det være flere svar som er riktig og barnet får skår etter hvor mye det forteller og peker (noe er bilder barnet skal fortelle hva det oppfanger) tilslutt blir det gitt en samlet skår og den avgjør om en autisme diagnose settes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå