Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 For noen år siden fikk ene barnet mitt påvist cøliaki og må ha glutenfri mat. Det var en stor omveltning, mest for ham selvfølgelig som plutselig måtte spise ny mat. Plutselig kunne han ikke lenger kjøpe ostehorn på butikken med kompiser, smake en bolle av en venninne eller kjøpe mat i kantinen. Så da begynte min jobb. Å bake. Jeg måtte lære meg å bake på nytt, for å håndtere glutenfri bakst er noe helt annet enn vanlig bakst, så det ble mye frustrasjon og googling på nett før jeg omsider fant gode oppskrifter på alt fra brød som faktisk går an å spise, til boller og pepperkaker. Men det måtte jo til, selvfølgelig liksom, han skal jo få samme mat som andre så langt det lar seg gjøre. Etter hvert har det imidlertid gått opp for meg, gjennom samtale med andre, at det ikke er så selvfølgelig likevel. Senest for et par dager siden snakket jeg med en 18-åring med cøliaki som fortalte at de aldri har bakt brød, pepperkaker el. hjemme, så hun var vant til å ikke få sånt som andre fikk. De laget ikke en gang middager med pasta fordi moren ikke likte lukten av dem glutenfrie pastaen. Nå lurer jeg litt på hva dere andre gjør? Er det en selvfølge for dere også å lage mat barna deres kan spise for å føle seg mest mulig normal, eller tenker dere at de må bare lære seg at de kan ikke spise alt, sånn er det bare. Anonymkode: 1fe8b...b84
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Nå er det jeg som har cøliaki i familien, men selvfølgelig skal det lages mat folk tåler! Vi lager alt glutenfritt her hjemme, men de andre spiser vanlig brød og egen pasta. Sauser, gryter, pannekaker, julekaker osv er glutenfritt. De som ikke har cøliaki taper jo ikke på å spise glutenfritt, men det er sårt å sitte og se på andre gafle i seg fristelser. Anonymkode: 5065d...ca9
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Nå har ikke jeg barn med allergi. Men jeg spiser glutenfritt, og har en søster som må gjøre det samme. Og her bakes alt av kaker glutenfritt da det er sammenkomster, jeg er glad i å bake, så jeg baker de fleste. Alt av sauser osv, er jo og glutenfritt her. Er en god venn til sønnen min, som og må ha glutenfritt. Og på bursdagene til sønnen min, er da alt av kaker glutenfritt, og glutenfri pizza til han. For meg hadde det vært en selvfølge å lage god glutenfri mat til barnet mitt, hadde det vært allergisk. Nå spiser jeg selv ferdig brød, da jeg har funnet et jeg liker veldig godt, på baker hansen har de veldig god glutenfri ferdig pepperkakedeig. Mener de og har noen glutenfrie julekaker. Og det finnes da mange typer pasta, de fleste lukter da ikke vondt. Anonymkode: aea6e...92a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå er det jeg som har cøliaki i familien, men selvfølgelig skal det lages mat folk tåler! Vi lager alt glutenfritt her hjemme, men de andre spiser vanlig brød og egen pasta. Sauser, gryter, pannekaker, julekaker osv er glutenfritt. De som ikke har cøliaki taper jo ikke på å spise glutenfritt, men det er sårt å sitte og se på andre gafle i seg fristelser. Anonymkode: 5065d...ca9 Jo, dersom de er allergiske mot det glutenfrie. Som ofte inneholder blant annet mais!! Anonymkode: af4fb...ae1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, dersom de er allergiske mot det glutenfrie. Som ofte inneholder blant annet mais!! Anonymkode: af4fb...ae1 Nå er ikke maisallergi så vanlig, men om jeg skal lage mat til en som ikke tåler mais lager jeg selvfølgelig uten. Anonymkode: 5065d...ca9
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 Jeg har elever med cøliaki. Det er veldig variert hva de har laget hjemme, akkurat som med unger uten allergier. Noen trodde ikke det var mulig å bake boller og julekaker glutenfritt. Andre har god ekspertise. Samtidig så er sortimentet av glutenfrie produkter i vanlige butikker blitt mye bedre enn kun for noen år siden. Nå finnes det både kjeks, pitabrød og kakeblandinger. Flere elever og foreldre benytter seg av disse. Pastaen er også blitt MYE bedre på smak! Ville uansett ha lagt til rette for egne barn. Noe jeg også alltid gjør når vi får gjester med allergi. Anonymkode: efba3...89b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 Jeg har en 10 åring med cøliaki. Jeg lager alltid mat vi kan spise alle sammen, har vi pasta får hun glutenfri pasta, jeg lager egne fiskegratenger til henne. Det kan bli nok av ganger hun ikke kan spise det samme som alle andre, så hjemme skal jeg i alle fall passe på at hun ikke er annerledes. Alle julekakene jeg har bakt i år er glutenfrie, da kan hun spise alt som blir satt fram på bordet her hjemme uten at vi trenger å tenke over noe. Jeg er skikkelig dårlig på å bake glutenfri gjærbakst, så det er det eneste jeg lar være å gjøre. Men jeg barer ikke noe særlig til oss andre heller, så igjen ingen forskjell. Vi holder oss til proteinrundstykker og da bruker jeg glutenfrie havregryn for at vi alle kan spise det samme. Når hun er ute og hos andre kan vi ikke forvente at de alltid lager likt til alle, men her hjemme er det mitt ansvar å passe på at hun ikke føler seg forskjellsbehandlet eller utenfor. Og samtidig får jeg vist henne at det ikke er vanskelig å lage god "vanlig" mat selv om man har cøliaki. Anonymkode: c0726...544
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Jeg har en svigerinne med irritabel tarm som ikke spiser gluten, og datteren min (12 år) har en venninne med cøliaki. Begge to er vant med at det lages mat de kan spise, selv om naturlig glutenfritt ofte er greit nok. Det er ikke nødvendig å spise brød til tre måltider om dagen liksom, og venninnen til datteren min blir uggen i magen av for mye erstatningsprodukter/mel. Men glutenfri pizza på lørdag, taco osv er en selvfølge. Sauser jevnes på andre måter enn med mel, så det meste av middager kan spises. Glutenfrie rundstykker i frysa så det tas opp 1-2 hver dag, og selvfølgelig glutenfrie kjeks og pepperkaker til jul. Til bursdager lager jeg gjerne naturlig glutenfrie ting til familieselskaper, type nøttebunner, pavlova osv. I barneselskaper hvor venninnen til datteren min er har vi ofte kjøpt noe glutenfritt på bakeren også, de selger jo alt fra marsipankake til skoleboller som er glutenfrie. Så min erfaring er at familier tilpasser seg. Har forresten mye bedre erfaring med nudler som er naturlig uten gluten fra innvandrerbutikkene enn de som er laget av erstatningsmel fra matbutikken. De har alle typer pasta laget f.eks på rismel. Anonymkode: 2eab6...25f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå