Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Er det egentlig noe forskning på dette med rå mat? Har noen venner som er helt opphengt i det. Tenker at det er jo greit av og til, men hele tiden? Er det mer bærekraftig, enn feks «vanlig» vegetarmat? Vet jo at kjøtt krever mer enn grønnsaker i produksjon, men er rå mat ennå bedre? Noen som vet? Virker så stress😉 Anonymkode: 18c5d...5b8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Det er nok forskning på hva mye grønnsaker gjør positivt for kroppen og helsen til å forstå hvorfor noen føler de har nytte av det. Men, man skal jo vite hva man gjør, for det kan være lett å få mangeltilstander. Jeg kjente ei som var helt opphengt i dette, og fikk mannen med på det også. Jeg observerte flere ganger at han tok seg en hamburger eller pølse på vei hjem fra jobb Hun endret seg de få årene jeg hadde kontakt med henne, så jeg fikk en følelse av at det kostholdet ikke var bra for henne, eller i det minste at hun trolig hadde mangler som påvirket psyken hennes. Men hun var så overbevist om at dette var det eneste riktige og at hun fikk i seg alt hun trengte, så hun ville heller ikke til lege for å sjekke seg. Da hun la om kosten spiste hun ganske usunt, så det var jo ikke så rart at hun fikk god effekt når hun gikk over til et kosthold med mye og næringsrike grønnsaker, hun fikk bl.a. langt mer energi, ble kvitt en del plager hun hadde hatt tidligere. Men så skjedde denne gradvise endringen hos henne som hun selv benektet - selv om hun stadig fikk mindre energi og ble ustabil i psyken. Jeg kuttet kontakten, ble for mye for meg. Jeg hadde blitt underernært om jeg levde kun på raw food, så det er ikke noe for meg. Jeg kunne heller ikke vært veganer eller vegetarianer, for jeg tåler dårlig en del av de proteinkildene man bruker i slike kosthold for å erstatte kjøtt og fisk. Men, det må jo ikke være enten eller, så jeg spiser mye grønnsaker. Forsøker å la minst halvparten av maten i alle måltider være grønnsaker. Ikke alltid jeg greier det, men stort sett går det greit. Da har jeg fordelene av mye grønnsaker samtidig som jeg får i meg andre næringsstoffer som jeg trenger fra kilder min kropp greier å ta dem opp fra. Når jeg er litt matlei sjekker jeg gjerne oppskrifter fra noen som driver med raw food eller veganmat, for da finner jeg innimellom oppskrifter som inspirerer meg til å få inn enda mer grønnsaker i kostholdet Når det kommer til kosthold så er det viktigste å huske at folk er forskjellige. Det som fungerer for én kan være feil for en annen. Det viktigste er å finne et kosthold som er mest mulig optimalt for en selv og egen helse. Anonymkode: ab2b5...281
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå