Gå til innhold

Åpne alkoholgaver foran avholdsfolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal vi ha svigerfamilien på besøk på julaften. De drikker ikke alkohol, noe vi gjør, men vi velger allikevel å ha alkoholfri jul for å respektere dem. 

Jeg har skjønt på noen av gavene fra min familie og noen venner at vi kommer til å få vin eller annen alkohol. Mannen ønsker ikke at vi skal åpne disse gavene på julaften, for å unngå misnøye balndt familien. Jeg derimot, mener vi skal åpne disse gavene også. Litt av respekt for de som har gitt gave, plusd at familien hans uansett vil reagere om vi ikke får gave fra mine søsken blandt annet. 

Familien hans er veldig greie og rause mennesker så tror de ville tålt dette. Årsaken til at de er avholds er religion (kristne), så ikke på grunn av alkoholisme eller vonde opplevelser i forbindelse med alkohol. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 22bc3...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vet du hva! Pakk opp gavene med god samvittighet. Får være grenser for hvor mye (unødvendig) hensyn man skal ta

Anonymkode: c243f...e7b

Skrevet

Hadde selvfølgelig åpnet. 

Hvordan gjør de det i hverdagen hvis ikke de tåler å se alkohol? 

I butikkene er det mange varer i nærheten av alkoholen. 

Får de andre til å handle for seg? 

Anonymkode: 09bb3...942

Skrevet

Hadde selvfølgelig åpnet. Tynne persilleblad som ikke tåler det får feire hjemme 

Anonymkode: 50824...3ac

Skrevet

Mannen din kjenner familien sin best, hvis han tror at det vil bli dårlig stemning så kan du jo kanskje spørre en av gjestene i forkant.
En du har ekstra god kontakt med, om hva de tenker om dette. Du sier jo at ikke du tror noen vil reagere, så kanskje de synes det er helt greit. 
Jeg hadde latt vær å åpnet hvis dette ville laget sur stemning. 

Jeg selv er jo muslim, hadde ikke hatt noe imot at noen spiste ribbe ved siden av meg, særlig hvis jeg i tillegg var invitert hos andre på julaften. 

Anonymkode: 86716...2ab

Skrevet

Det får da være måte på. Det er ille nok at dere ikke drikker pga dem. Det er ikke respekt, men knefall for andres tabuer, og det er aldri særlig kledelig.

Skrevet

Hvis det var tørrlagte alkoholikere så ville jeg tatt hensyn (hvis de ønsket det), men avholds pga religion? Nei!

Anonymkode: e5382...a6d

Skrevet

Hadde definitiv åpent, det er jo en gave! 

Skrevet

Åpne med god samvittighet. Drikk gjerne på julaften også. Dere respekterer at de ikke drikker så da får de respektere at dere drikker. Det går begge veier. Og forresten, Jesus drakk vin.

Anonymkode: dcaff...d78

Skrevet

Jeg tror ikke det vil bli dårlig stemning. De liker det nok ikke, men de er høflige, oppegående mennesker, så de klarer nok å styre seg. Hadde jeg spurt de, hadde de nok sagt at det var helt i orden. Tror nok det sitter mer i hodet til mannen, og at han er redd det kommer opp spørsmål angående vårt alkoholkonsum ved senere anledninger. Vi er begge i midten av trettiårene, og drikker kun vin til maten i ny og ne. Altså ikke noe unormalt forbruk her i gården ☺️

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det vil bli dårlig stemning. De liker det nok ikke, men de er høflige, oppegående mennesker, så de klarer nok å styre seg. Hadde jeg spurt de, hadde de nok sagt at det var helt i orden. Tror nok det sitter mer i hodet til mannen, og at han er redd det kommer opp spørsmål angående vårt alkoholkonsum ved senere anledninger. Vi er begge i midten av trettiårene, og drikker kun vin til maten i ny og ne. Altså ikke noe unormalt forbruk her i gården ☺️

Jeg forstår at mannen din sikkert føler dette er ubehagelig. Han er jo tross alt vokst opp med dette, det har sikkert vært tema ofte i hans barndom, eller i hvert fall i tenårene. Overfor foreldre blir man jo gjerne litt "barn" igjen, selv som voksen.

Jeg tenker at din mann må stå for det han gjør. Jeg synes det er helt ok å respektere hans foreldre med å ikke drikke julaften. Men om det blir et tema at dere får alkohol i gave, eller om han får spørsmål i ettertid, da synes jeg han skal være voksen nok til å si til sine foreldre "ja, jeg drikker alkohol en gang iblant". Vil de diskutere dette så tenker jeg han kan forberede seg og vise til hva Bibelen sier om alkohol - den nevner flere positive sider ved å drikke alkohol med måtehold, mens den advarer mot fyll og det å drikke for mye. Og så fortelle at du og han kun drikker litt vin til mat en gang iblant, ikke mer.

Alkohol er så lite viktig for meg at jeg godt kunne unnvært alkohol på julaften, selv om jeg foretrekker et glass rødvin til maten, for å respektere eldre foreldre. Men jeg ville nok ha tatt en prat med dem på forhånd en gang helt utenom julen for å snakke om moderat alkoholforbruk til mat.

Var det snakk om alkoholikere eller tidligere alkoholikere ville jeg ikke servert alkohol og heller ikke åpnet gaver jeg visste inneholdt alkohol. Men det er unntaket også.

Anonymkode: 4a8eb...5d2

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

I år skal vi ha svigerfamilien på besøk på julaften. De drikker ikke alkohol, noe vi gjør, men vi velger allikevel å ha alkoholfri jul for å respektere dem. 

Jeg har skjønt på noen av gavene fra min familie og noen venner at vi kommer til å få vin eller annen alkohol. Mannen ønsker ikke at vi skal åpne disse gavene på julaften, for å unngå misnøye balndt familien. Jeg derimot, mener vi skal åpne disse gavene også. Litt av respekt for de som har gitt gave, plusd at familien hans uansett vil reagere om vi ikke får gave fra mine søsken blandt annet. 

Familien hans er veldig greie og rause mennesker så tror de ville tålt dette. Årsaken til at de er avholds er religion (kristne), så ikke på grunn av alkoholisme eller vonde opplevelser i forbindelse med alkohol. 

Hva mener dere? 

jeg tenker at det må de respektere så lenge de er hos dere , og dere tar jo hensyn til dem og velger en alkoholfri jul

Anonymkode: 94662...b4d

Skrevet

Hø? Hvilken sekt tilhører de?

Anonymkode: 903d8...1af

Skrevet

Åpne med god samvittighet. Jeg går ut fra at de vet at dere ikke er avholds? Da burde det være problemfritt. Og når dere ikke drikker sammen med dem er det jo ikke noe å bli forarget over heller. Dere er uansett ikke ansvarlig for hva andre gir dere i gave.

Anonymkode: 5b186...bef

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hø? Hvilken sekt tilhører de?

De er pinsevenner ☺️

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ Ser ut som jeg ikke er helt på jordet. Da prøver jeg å snakke med mannen en gang til, og håper han tar det til seg. 

Skrevet

Jeg hadde åpnet gaver og drukket vinen min. Om de ikke tåler det, har tilsvarende respekt for deg som du har for dem (ved å respektere at de ønsker annen drikke enn alkohol) får de dra et annet sted. 

Anonymkode: 1fbc9...209

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er pinsevenner ☺️

Javel. Jeg hadde åpnet slike gaver. De selger jo øl i matbutikken og..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De er pinsevenner ☺️

Familien min er pinsevenner og har ikke noe problem med at folk drikker til mat eller får vin til jul. Men «av respekt for dem dere får gaven av»? Hvordan skal de vite når dere åpner gavene fra dem? Er det noen som kommer, så åpner dere mens de er der, men de andre kan dere da åpne når dere vil.

Anonymkode: 37364...091

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Familien min er pinsevenner og har ikke noe problem med at folk drikker til mat eller får vin til jul. Men «av respekt for dem dere får gaven av»? Hvordan skal de vite når dere åpner gavene fra dem? Er det noen som kommer, så åpner dere mens de er der, men de andre kan dere da åpne når dere vil.

Joda, og sikkert teit av meg å tenke sånn. Men tenker at her har noen kjøpt gaver til oss med tanke på at vi skal ha noe under treet fra dem og åpne på julaften. Dette er jo gaver vi setter pris på, fra venner vi er glad i, og jeg føler det blir litt feil at vi skal skamme oss over dette/disse menneskene og ikke kunne åpne gavene og vise at vi setter pris på de. Og at det heller skal virke utad som at min bror blandt annet ikke har gitt oss noen oppmerksomhet på julaften. Dårlig og kronglete forklart, og sikkert jeg som legger mer i det enn nødvendig. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, og sikkert teit av meg å tenke sånn. Men tenker at her har noen kjøpt gaver til oss med tanke på at vi skal ha noe under treet fra dem og åpne på julaften. Dette er jo gaver vi setter pris på, fra venner vi er glad i, og jeg føler det blir litt feil at vi skal skamme oss over dette/disse menneskene og ikke kunne åpne gavene og vise at vi setter pris på de. Og at det heller skal virke utad som at min bror blandt annet ikke har gitt oss noen oppmerksomhet på julaften. Dårlig og kronglete forklart, og sikkert jeg som legger mer i det enn nødvendig. 

Jeg skjønner greia. Mulig mannen synes det er mange flasker vin og at det fremstår som om dere drikker mye. Jeg var i lang tid redd for at familien i det hele tatt skulle vite at jeg drakk. Nå tar jeg et glass om jeg ikke kjører. Ser på foreldrene mine at de ikke liker det, men det finnes ikke et sted i bibelen der det står at man ikke skal drikke alkohol. Dessuten gjorde Jesus vann til vin, og jeg tviler sterkt på at den var alkoholfri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...