Gå til innhold

Det der med inkludering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom hele året leser jeg her på klikk.no at folk skriver om inkludering. Alle må inviteres med på alt. Det er å inkludere. Enten du kjenner eller liker eller ikke liker eller ikke kjenner noen, så må du be dem hjem f eks fordi de har barn i samme klasse som dine. Hvis du bare ber dine egne venninner på fest, er du ikke inkluderende. Hvis du har noen venner i gata du bor i, kan du ikke be kun dem på grillfest, hele gata må bes hjem, ellers er du ikke inkluderende. Har du kjent noen mennesker siden ungdomsskolen, må du be alle på venninneturer og fester og babyshowers og hva det nå er, ikke bare dem du fortsatt omgås og har et forhold til. Alle.

Men så kommer jula, og det er jo virkelig da at klinten skilles fra hveten. Det er jo den verste tida i året for dem som mangler nettverk.

Så nå lurer jeg: hvor mange av dere har bedt en person (eller flere) til middag på julaften som dere verken er familie med eller omgås med ellers? En som dere bare ber fordi dere vil inkludere?

Anonymkode: cc341...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke i år, siden jeg skal feire hos eksen, men ved et par-tre anledninger tidligere, ja. Internasjonale studenter vi ikke kjente, samt en venn av et av barna med forelder - de har lite nettverk i Norge. 

Det var hyggelig, det. 

Anonymkode: b4924...a94

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjennom hele året leser jeg her på klikk.no at folk skriver om inkludering. Alle må inviteres med på alt. Det er å inkludere. Enten du kjenner eller liker eller ikke liker eller ikke kjenner noen, så må du be dem hjem f eks fordi de har barn i samme klasse som dine. Hvis du bare ber dine egne venninner på fest, er du ikke inkluderende. Hvis du har noen venner i gata du bor i, kan du ikke be kun dem på grillfest, hele gata må bes hjem, ellers er du ikke inkluderende. Har du kjent noen mennesker siden ungdomsskolen, må du be alle på venninneturer og fester og babyshowers og hva det nå er, ikke bare dem du fortsatt omgås og har et forhold til. Alle.

Men så kommer jula, og det er jo virkelig da at klinten skilles fra hveten. Det er jo den verste tida i året for dem som mangler nettverk.

Så nå lurer jeg: hvor mange av dere har bedt en person (eller flere) til middag på julaften som dere verken er familie med eller omgås med ellers? En som dere bare ber fordi dere vil inkludere?

Klarer du ikke å se for deg andre årsaker enn «vil ikke» ?

Skrevet

Vi har hatt arbeidskollegaer av mamma på julelunsj og frokost, som skulle jobbe kveldsvakt og ikke hadde familie i byen. Det ene året kom kollegaen tilbake etter jobb også 

Anonymkode: caff3...235

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. De gangene vi har feiret hjemme hos meg, og jeg kan bestemme, har jeg gjort det. Da har jeg invitert noen som ellers ville tilbrakt julaften alene, som jeg hverken kjenner godt eller er i familie med. Det har vært veldig hyggelig!

Anonymkode: eb6e4...8b5

Skrevet

Jeg fpr ikke gjort det i år, for vi er invitert bort. Men jeg har en som jeg inkluderer der hvor jeg kan.

Hun har ingen familie og har det fryktelig vanskelig. Jeg har sørget for at hun har mat, blomster og gaver - men jeg kommer til å føle på det på julaften at jeg vet at hun sitter alene.

Hun kommer til oss i romjula.. men julaften er spesielt vanskelig fir den som er alene.. 

Anonymkode: 6981e...13c

Skrevet

Jeg har! Ei veldig hyggelig nesten 90 år gammel dame som skulle feire jul alene inviterte vi til oss :) 

Anonymkode: 71c0e...b47

Skrevet

Inviterer ikke hele gata til julemiddag😅 Men har invitert ei russisk dame som ikke har familie og min pensjonerte nabo. Han kommer hvert år til julefeiring med meg og barna😊 Han har familie, men de prioriterer visst mest seg selv. Hva er det med familier som lar noen sitte alene til jul?? 

Anonymkode: e37bd...cfd

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inviterer ikke hele gata til julemiddag😅 Men har invitert ei russisk dame som ikke har familie og min pensjonerte nabo. Han kommer hvert år til julefeiring med meg og barna😊 Han har familie, men de prioriterer visst mest seg selv. Hva er det med familier som lar noen sitte alene til jul?? 

Tja. Kanskje han drakk og slo da ungene var små. Der er faktisk en del eldre som sitter aleine fordi de ikke  fortjener besøk.

20 timer siden, Merdee skrev:

Klarer du ikke å se for deg andre årsaker enn «vil ikke» ?

Skjønte ikke hvilken del av sitatet dette spørsmålet henviser til? 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Kanskje han drakk og slo da ungene var små. Der er faktisk en del eldre som sitter aleine fordi de ikke  fortjener besøk.

Skjønte ikke hvilken del av sitatet dette spørsmålet henviser til? 

Hvem inviterer du til jul da? 

Skrevet

Nei, jeg har ikke gjort det, men jeg kunne godt å ha gjort det og hadde lett invitert naboen eller en kollega om jeg hadde fått vite at vedkommende satt alene på julaften. Men ikke i år - vi har sykdom i familien som gjør at det ikke passer. 

Anonymkode: 97602...503

Skrevet

Nei. Jeg har mer enn nok med egne barn og familie som vi knapt nok ser i hverdagen. 

Anonymkode: ae0ea...fb6

Skrevet

Det er greit å ikke inkludere i julen. Hvis man har hatt svigers på besøk de siste 10 årene og er drittlei, så er det bare å reise bort, så kan de sitte alene. De er da voksne mennesker og må klare å finne på noe selv! Det samme gjelder den enslige søsteren og egne foreldre. Vil man droppe voksne, så er det helt ok. Det er ikke ok å ikke inkludere barn. 

Anonymkode: b517f...f2b

Skrevet

I mange år hadde vi en "gammel" ungkar uten familie hos oss. Nå har han fått mer nettverk og reiser sammen med de til utlandet.

Anonymkode: c4c89...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...