Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #26 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Leverpostei skrev: Jesus er en historisk person, også jøder anerkjenner dette. https://www.jødedommen.no/tror-jodene-pa-jesus-2/ Har du lest din egen link? Anonymkode: 6523c...a6c
Leverpostei Skrevet 22. desember 2019 #27 Skrevet 22. desember 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du lest din egen link? Anonymkode: 6523c...a6c Ja, selvsagt? Ingen er uenige i at Jesus er en historisk person, med en sentral rolle i religionshistorien. Heller ikke jøder. Skiller mellom kristne og andre er troen på at Jesus er messias, som sagt. Og ingen har noen definisjonsrett over hva som er «riktig» kristendom.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #28 Skrevet 22. desember 2019 11 minutter siden, Leverpostei skrev: Ja, selvsagt? Ingen er uenige i at Jesus er en historisk person, med en sentral rolle i religionshistorien. Heller ikke jøder. Skiller mellom kristne og andre er troen på at Jesus er messias, som sagt. Og ingen har noen definisjonsrett over hva som er «riktig» kristendom. Altså tror jødene ikke på Jesus mer enn ateister gjør. Dette var hele poenget med å spørre deg om kilde; du kanskje kunne lære deg noe. Men beklager, jeg tok skammelig feil! Anonymkode: 82b6a...afb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #29 Skrevet 22. desember 2019 Hvorfor skal de ikke kalle seg kristne? Alle de kristne religionene springer ut fra en og samme lære, men forskjellige tolkninger. Pinsevenner, katolikker, adventister, mormonere, Smiths venner, sionister, og mange fler. De tror på den samme guden, men et sted på veien bestemte noen seg for å tolke det litt annerledes. Alle er likevel kristne. Anonymkode: f2516...5b1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #30 Skrevet 22. desember 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Både protestanter, katolikker, jøder, Jehovas vitner osv er jo kristne, de tror på samme guden men tolker bibelen forskjellig. Anonymkode: 535c2...f8d Nå er jødedommen eldst, så strengt tatt så er I så fall alle kristne og muslimer jøder. Anonymkode: 01143...765
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #31 Skrevet 22. desember 2019 13 timer siden, Pashla skrev: Det har jo Jehovas vitner også, og Ku Klux Klan, og en hel masse andre. De kaller seg kristne fordi det gir dem en litt (ubegrunnet) medvind - er man kristen må man jo antas å være nestekjærlig, beskjeden og tilgivende også, ikke sant? Jepp ! + at de da kan få statsstøtte. Det er egentlig en av verdens største pyramidespill, der de nederst i menigheten (de nyttige idiotene) må skyfle penger oppover i systemet. Hjernevasking er en stor del av aktiviteten deres. De verste her i landet er vel Jehovas vitner, scientologkirken og Smths venner, Eller Brunlanes Christian church som de nå kaller seg. Kom ikke med noen eksempler fra den store eventyrboka (bibelen) deres, det er bare latterlig det som står der. Anonymkode: e25c5...e63
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #32 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp ! + at de da kan få statsstøtte. Det er egentlig en av verdens største pyramidespill, der de nederst i menigheten (de nyttige idiotene) må skyfle penger oppover i systemet. Hjernevasking er en stor del av aktiviteten deres. De verste her i landet er vel Jehovas vitner, scientologkirken og Smths venner, Eller Brunlanes Christian church som de nå kaller seg. Kom ikke med noen eksempler fra den store eventyrboka (bibelen) deres, det er bare latterlig det som står der. Anonymkode: e25c5...e63 Jehovas vitner trenger ikke å gi penger ivertfal. Kom med noen eksempler på hjernevasking da. Anonymkode: 82362...296
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #33 Skrevet 22. desember 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså tror jødene ikke på Jesus mer enn ateister gjør. Dette var hele poenget med å spørre deg om kilde; du kanskje kunne lære deg noe. Men beklager, jeg tok skammelig feil! Anonymkode: 82b6a...afb Kan ikke du lese det innlegget du reagerte på en gang til. Personen du kritiserer påpekte skillet mellom å tro på at Jesus har levd, og å tro på at Jesus var Messias. Anonymkode: daabb...0e6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #34 Skrevet 22. desember 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke du lese det innlegget du reagerte på en gang til. Personen du kritiserer påpekte skillet mellom å tro på at Jesus har levd, og å tro på at Jesus var Messias. Anonymkode: daabb...0e6 Nei, personen mente at jøder også "tror på", ikke bare, "tror at". 7 timer siden, Leverpostei skrev: Både jøder og muslimer tror på Jesus, forøvrig, men de tror ikke han er messias. Denne påstanden hevder noe mer enn å tro at (Jesus har levd). Den hevder at jøder tror på (Jesus som profet eller Messias). At det er forskjell på å tro på og å tro at vet vi. At vedkommende nå tilstår at den forskjellen er der er en tilståelse om at påstanden over var feilaktig, at jøder ikke tror på. Anonymkode: 82b6a...afb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #35 Skrevet 22. desember 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, personen mente at jøder også "tror på", ikke bare, "tror at". Denne påstanden hevder noe mer enn å tro at (Jesus har levd). Den hevder at jøder tror på (Jesus som profet eller Messias). At det er forskjell på å tro på og å tro at vet vi. At vedkommende nå tilstår at den forskjellen er der er en tilståelse om at påstanden over var feilaktig, at jøder ikke tror på. Anonymkode: 82b6a...afb Kverrulerer du bare for å kverulere? Tror på Jesus (som en historisk figur) men tror ikke på Jesus som Messias. Burde ikke være så innmari vanskelig å forstå... Anonymkode: daabb...0e6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #36 Skrevet 22. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kverrulerer du bare for å kverulere? Tror på Jesus (som en historisk figur) men tror ikke på Jesus som Messias. Burde ikke være så innmari vanskelig å forstå... Anonymkode: daabb...0e6 Nei. Personen som brøt inn for å legge ut om muslimer og jøder i en tråd om kristne gjorde det, derimot. Og ja, du kverulerer du også. Anonymkode: 82b6a...afb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #37 Skrevet 22. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Personen som brøt inn for å legge ut om muslimer og jøder i en tråd om kristne gjorde det, derimot. Og ja, du kverulerer du også. Anonymkode: 82b6a...afb Jeg vet jeg kverulere. Det gjør jeg fordi jeg ikke liker å se når noen ilegge folk meninger de ikke har ytret. Slik som når du ila den anonyme brukeren en mening om at jøder tror på Jesus som en profet, når det var tydelig at vedkommende snakket om å tro på at Jesus har levd. Anonymkode: daabb...0e6
Gjest Antarctica Skrevet 22. desember 2019 #38 Skrevet 22. desember 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Enig i denne. Man velger selv. Blir liksom litt sånn med et politisk parti. Man kan f. eks være helt uenig i det Høyre mener. Det er helt greit. Men da melder man seg heller ikke inn i partiet. Anonymkode: 35b37...551 Jehovas vitner skyr tidligere medlemmer som pesten og fratar avhoppere alt tidligere nettverk, all kontakt med familie, slekt og venner... ikke mye frivillig i det medlemskapet der hvis man som ung voksen ikke går inn i samme menighet som foreldrene. Og ikke mye nestekjærlighet i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #39 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Jehovas vitner skyr tidligere medlemmer som pesten og fratar avhoppere alt tidligere nettverk, all kontakt med familie, slekt og venner... ikke mye frivillig i det medlemskapet der hvis man som ung voksen ikke går inn i samme menighet som foreldrene. Og ikke mye nestekjærlighet i alle fall. Mange som har kontakt med familie selv om de har brutt med sekten. I skjul, men likevel kontakt Anonymkode: f2516...5b1
Gjest Antarctica Skrevet 22. desember 2019 #40 Skrevet 22. desember 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange som har kontakt med familie selv om de har brutt med sekten. I skjul, men likevel kontakt Anonymkode: f2516...5b1 Det blir vel ikke så mye bedre? Å lage et tabu utav det?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #41 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, Pashla skrev: Det blir vel ikke så mye bedre? Å lage et tabu utav det? Selvsagt er det bedre med skjult kontakt enn utestengelse fra familien. De er jo klar over at det må foregå sånn om de skal få det til. Anonymkode: f2516...5b1
Gjest Antarctica Skrevet 22. desember 2019 #42 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det bedre med skjult kontakt enn utestengelse fra familien. De er jo klar over at det må foregå sånn om de skal få det til. Anonymkode: f2516...5b1 Tror ikke helt du skjønte... Selve sekten er ikke noe bedre av den grunn. Når den tvinger folk til å møte sin egen familie i skjul, så er den en morderisk organisasjon.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #43 Skrevet 22. desember 2019 6 minutter siden, Pashla skrev: Tror ikke helt du skjønte... Selve sekten er ikke noe bedre av den grunn. Når den tvinger folk til å møte sin egen familie i skjul, så er den en morderisk organisasjon. Det har jeg heller ikke sagt. Jeg bare poengterte at ikke alle avviser sine egne barn om de bryter ut av sekten Anonymkode: f2516...5b1
Gjest Antarctica Skrevet 22. desember 2019 #44 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg heller ikke sagt. Jeg bare poengterte at ikke alle avviser sine egne barn om de bryter ut av sekten Anonymkode: f2516...5b1 Det er jo sånn sett irrelevant, da, så lenge sekten som grunnregel forlanger at de skal gjøre det. At noen bryter de interne reglene, gjør ikke sekten til et varmt og inkluderende samfunn.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2019 #45 Skrevet 22. desember 2019 2 minutter siden, Pashla skrev: Det er jo sånn sett irrelevant, da, så lenge sekten som grunnregel forlanger at de skal gjøre det. At noen bryter de interne reglene, gjør ikke sekten til et varmt og inkluderende samfunn. Men påstanden om at de blir skudd som pesten av egen familie stemmer sjelden. Jeg kjenner mange utbrytere og tilnærmet alle har kontakt med foreldre og søsken. De som ikke har det, har valgt det selv. Anonymkode: f2516...5b1
Leverpostei Skrevet 22. desember 2019 #46 Skrevet 22. desember 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Personen som brøt inn for å legge ut om muslimer og jøder i en tråd om kristne gjorde det, derimot. Og ja, du kverulerer du også. Anonymkode: 82b6a...afb Å, Jesus. Det var ikke jeg som begynte å messe om at jøder er kristne. Jeg ønsket å påpeke at alle som tror på Jesus som messias normalt vil betegne seg som kristne. Inkludert Smiths venner. Beklager at min noe upresise terminologi gjorde meningsinnholdet vanskelig tilgjengelig for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå