Gå til innhold

Jeg blir matt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå, altså tre dager før jul, først da renner det inn meldinger fra besteforeldre, tanter og onkler. «Kan jeg vippse deg penger, så ordner du gave til barna fra oss?»  Jeg virkelig hater julestress, gjør meg ferdig i november jeg. Det eneste jeg skal, er å handle de aller siste tingene på matbutikken på mandag. Og hvem er den som får skyld i at barna ikke får gave under treet siden jeg ikke drar med meg tre barn under seks år til byen nå?? Ikke at de lider noe nød, men det er de sure svarene jeg får når jeg sier at da får de få pengene og ikke gaver. Ikke vet de hva de skal gi heller, så det er forventet at jeg skal finne ut av hva jeg skal kjøpe, det blir altså 12 gaver jeg liksom skal handle nå?? Utblåsning!

Anonymkode: e11f3...0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke greit! 
Da hadde jeg nok svart «beklager, men det kan jeg bare ikke. Jeg er alene med ungene og vi har planer. Butikkene er åpne hver dag frem mot jul.» 

Anonymkode: 28911...43a

Skrevet

Da svarer du vel bare det... 

"Nei desverre, jeg har ikke tenkt meg ut på shopping nå i julekaoset, om dere ønsker at jeg skal handle for dere må dere be om det mye tidligere. Dere får velge om dere vil ut å handle selv eller de de penger" 

Så får de bli så sure de vil, og forhåpentligvis være litt tidligere ute neste år. 

Anonymkode: 9c09c...dfe

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da svarer du vel bare det... 

"Nei desverre, jeg har ikke tenkt meg ut på shopping nå i julekaoset, om dere ønsker at jeg skal handle for dere må dere be om det mye tidligere. Dere får velge om dere vil ut å handle selv eller de de penger" 

Så får de bli så sure de vil, og forhåpentligvis være litt tidligere ute neste år. 

Anonymkode: 9c09c...dfe

Jeg svarer det, de blir sure, men det får de bare bli. Ungene merker ikke noe til det uansett.

Skrevet

Det er så utrolig latskap å ikke gidde å handle gavene selv! Kjenner jeg blir provosert langt inn i sjela. Da får de la vær å gi noe, da, hvis det er så vanskelig. Bra du sa nei. Jeg har også en sånn i familien, var riktignok tidligere ute, men vedkommende jobber 40% og har all verdens med tid, mens jeg jobber mer enn fult og kveldene fulle med kjøring og treninger. Det er KUN latskap som gjør at hun ikke gidder å gjøre det selv. Jeg sa nei i fjor, i år følte jeg meg presset til å si ja, men kommer til å si nei til neste år! Vil de gi gaver får de handle selv. Også utrolig pinlig for de å komme her på julaften og ikke vite hva de gir til ungene... 

Anonymkode: 26855...370

Skrevet

Legg alle pengene i en konvolutt og gi det som pengegave.

Anonymkode: 5e01b...b2f

Skrevet

Oi oi det er ikke greit ! En småbarns mor har mer nok å gjøre nå .... 

Anonymkode: 2bf34...10d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå, altså tre dager før jul, først da renner det inn meldinger fra besteforeldre, tanter og onkler. «Kan jeg vippse deg penger, så ordner du gave til barna fra oss?»  Jeg virkelig hater julestress, gjør meg ferdig i november jeg. Det eneste jeg skal, er å handle de aller siste tingene på matbutikken på mandag. Og hvem er den som får skyld i at barna ikke får gave under treet siden jeg ikke drar med meg tre barn under seks år til byen nå?? Ikke at de lider noe nød, men det er de sure svarene jeg får når jeg sier at da får de få pengene og ikke gaver. Ikke vet de hva de skal gi heller, så det er forventet at jeg skal finne ut av hva jeg skal kjøpe, det blir altså 12 gaver jeg liksom skal handle nå?? Utblåsning!

For noen latsabber, si de får kjøpe gavene selv. Til og med min mamma som ikke orker å gå mye pga ryggsmerter, har ordnet gavene selv, jeg har bare kjørt henne til butikkene. Unger under 6 år er jo den enkleste alderen å kjøpe gave til.

Anonymkode: 1f382...85f

Skrevet

Når ble det liksom greit at barnas foreldre må kjøpe inn gaver til barna fra besteforeldre og annen familie? Merker det her og: « Ordner du til barna, så setter jeg over penger?» Og dette fra pensjonister som har all verden av tid!

Anonymkode: a0222...18e

Skrevet

Tror det sprer seg som ild i tørt gress blant besteforeldre som er overlykkelige for å slippe unna julestresset men overlater det til andre. Ingen baking, vaskehjelpen tar huset, bedt bort på middag julaften og nå blir gavene også handlet inn av andre. Her er de overlykkelige over å bare kunne slappe av i jula. Ja, tusen takk for den, liksom!

Skrevet

Oj. Det høres ikke greit ut. Her handlet jeg gaver for mor og svigermor, fordi de ikke har den helsen de hadde før. Men det gjør jeg med glede. Min mor gjorde også det da generasjonen over ikke greide like mye lenger. Og så er det flott for barna å ikke bare få konvolutter med penger til jul. Men dette er noe jeg er forberedt på, og tar det inn tidlig sammen med mine egne gavekjøp. Å komme med det i siste liten er absolutt ikke greit😡Og de som er spreke kan da gjøre det selv!!!!!

Anonymkode: 3cab0...63f

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det sprer seg som ild i tørt gress blant besteforeldre som er overlykkelige for å slippe unna julestresset men overlater det til andre. Ingen baking, vaskehjelpen tar huset, bedt bort på middag julaften og nå blir gavene også handlet inn av andre. Her er de overlykkelige over å bare kunne slappe av i jula. Ja, tusen takk for den, liksom!

Kanskje. Eller er de livredde for å kjøpe noe galt? Utrolig mange mottagere av gaver som stiller altfor store krav til gaver. Jeg kjenner enkelte hvor gaver ikke er gaver lenger, men bestillingsverk uten slingringsmonn. 

Anonymkode: 0b665...e4c

Skrevet

Her setter ungene opp ønskeliste, som jeg deler opp og sender rundt til besteforeldre, så får de enten kjøpe noe av det som står der eller finne på noe selv. Hadde aldri i livet  jogget rundt etter julegaver en uke før julaften fordi resten av familien ikke gadd å gjøre det selv. Ungene her synest det er kjekt med gaver uansett hva de får og er det feil størrelse eller hva det måtte være, så er det ikke verre enn at man bytter det etter jul. Hadde gitt de beskjed og også sagt at de får være tidligere ute neste år, hvis de ønsker at du skal kjøpe gavene for dem. 

Anonymkode: 17f74...fc1

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si nei, da vel. 

Anonymkode: cd426...242

Skrevet

Faren min bor langt borte, og pleier å be meg handle. Men han ringer en måned før jul, deretter setter han inn 1000 kroner pr. person jeg skal kjøpe til. Og da er det faktisk mulig å planlegge litt. Hvis jeg da f eks selv spleiser litt, eller får mamma med på noe, så kan ungene få litt skikkelige ting. Ene trenger en ny spark i år, den andre mangler noe til hybelen osv. Da kan de få litt dyrere gaver fordi jeg vet det i forveien.

Anonymkode: cd426...242

Skrevet

Slutt å klag. Hadde vært overlykkelig om det skjedde her. I stedet for ingenting/noe brukt/godteri som kanskje kommer. Du kan jo kjøpe noe de trenger. 

Anonymkode: c2028...a6c

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Slutt å klag. Hadde vært overlykkelig om det skjedde her. I stedet for ingenting/noe brukt/godteri som kanskje kommer. Du kan jo kjøpe noe de trenger. 

Altså,  bare fordi du har enda verre familie betyr det ikke at hi skal være fornøyd. 

Jeg hadde nok også gitt pengene i en konvolutt og vært ferdig med det 

Anonymkode: 2b702...004

Skrevet

Ikke greit! Ikke la de få fortsette med det så det blir en vane!

Anonymkode: f7512...227

Skrevet

Skjedde her også i år. Familien min bor på en annen kant av landet. I utgangspunktet synes jeg det er ok hvis de spør i god tid. De slipper å bruke masse penger på porto og ungene får noe de ønsker seg, eller klær som faktisk passer. Men det er ikke ok å få den meldingen noen dager før julaften. 

Anonymkode: 064fd...58b

Skrevet

Hvis de hadde bodd langt unna og avklart det med deg i god tid, så hadde det vært greit. Men ikke tre dager før jul. Jeg hadde nok svart noe ala: «ha ha, du er morsom! 😂 Nei du, de neste tre dagene skal jeg lage konfekt, vaske hus, finne frem duker, vaske klær, stryke penklær, pynte hus, dekke bord, lage julestrømper, preppe ribbe, lage surkål og rødkål og all annen mat, skrelle poteter, rydde vekk adventspynten, teste juletrelysene og kjøpe nye om de ikke virker, akklimatisere juletreet, lete huset rundt etter en striesekk som er stor nok til alle nissegavene, grave fram nissedrakta fra garasjen og bade ungene og meg sjæl! Såeh.... Prøv igjen neste år 😘

Anonymkode: d0ba3...27e

Skrevet

De sier at de ikke vet hva de skal gi, jeg opplever ofte at det er det som er det vanskelige, ikke at de ikke gidder å kjøpe noe. 

Send dem en detaljert ønskeliste, så kan de dra på butikken i alt julekaoset selv. 

Skrevet

Med mindre den eller desse personene er dårlige til beins eller ligger syke gadde jeg nok bare sent en ønskeliste. Fortalt dwm fint at de kan finne selv. 

Anonymkode: d0367...4af

Skrevet

Her hadde det kommet mange svar 😊 

Det ordner seg det her. Hadde virkelig ikke vært et problem om de spurte i god tid. Vi har også sendt ut ønskelister, både hva barna ønsker seg og hva vi foreldre tenker kan være fint for dem å få eller hva de trenger. Besteforeldre har fått andre ting på lista enn tanter og onkler, og vi har snakket om det. 

Jeg er ikke redd for å si nei, og står for det. Hadde noen ligget rett ut med uforutsett sykdom, hadde jeg selvfølgelig kastet meg rundt, selv om det hadde vært irriterende for en person som meg, som planlegger godt. Men her går det i at de ikke planlegger sin egen tid, og da skal jeg ordne opp. 

Nå er jeg den vanskelige, men da får jeg bare være det. Barna er fortsatt så små at de ikke merker om de får den nå eller på nyåret. Jeg tenker at det er bedre at familien «lærer» av dette nå, enn at det skjer igjen og igjen når barna blir eldre.

Og jada, vi er heldige siden de i det hele tatt får noe. Ingen hos oss kjøper for store summer, så det er ikke mengden det er snakk om. Men da kan jeg også si noe om at det er ganske sårt at familien ikke gidder å engasjere seg litt for å glede familiemedlemmene sine, men fremstille det som et ork og et problem.

Vi har virkelig hatt en koselig helg, men pynting til jul, gårdsbesøk og i dag er det baking og konfektlaging, alt uten stress. God jul! 😊 HI

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, her er det mange som er godt vant. "Sett ned foten så det ikke blir en vane" etc. Tenker det er i overkant i forhold til en person som faktisk viser at den tenker på deg og familien din. 

Det trenger absolutt ikke ha noe med latskap å gjøre, men som en lengre oppe i tråden sier: vet ikke hva barnet ønsker og redd for å kjøpe noe feil. 

Enig at det kommer sent, men kanskje de har prøvd selv uten hell. Jeg ville uansett fokusert positivt, satt pris på at de tenkte på meg og barna. Så ville jeg tatt ut penger, gitt til barna, og sagt at vi skulle gå å kjøpe noe spennende på nyttårssalg fra onkel og bestemor. 

Uansett hvordan du vinkler det, så ligger det omtanke i at de har tenkt på dere, og du kan velge å fokusere på det. 

Anonymkode: 5e1e4...bfb

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, her er det mange som er godt vant. "Sett ned foten så det ikke blir en vane" etc. Tenker det er i overkant i forhold til en person som faktisk viser at den tenker på deg og familien din. 

Det trenger absolutt ikke ha noe med latskap å gjøre, men som en lengre oppe i tråden sier: vet ikke hva barnet ønsker og redd for å kjøpe noe feil. 

Enig at det kommer sent, men kanskje de har prøvd selv uten hell. Jeg ville uansett fokusert positivt, satt pris på at de tenkte på meg og barna. Så ville jeg tatt ut penger, gitt til barna, og sagt at vi skulle gå å kjøpe noe spennende på nyttårssalg fra onkel og bestemor. 

Uansett hvordan du vinkler det, så ligger det omtanke i at de har tenkt på dere, og du kan velge å fokusere på det. 

Anonymkode: 5e1e4...bfb

Les over, det ligger ikke omtanke i det, men klager på at alt er et ork.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...