Gå til innhold

begynner og bli redd for meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 34, og jeg glemmer så sykt fort, synes det er så vemmelig :(

Jeg skulle hatt med kaker hjem fra jobben hele uka,men glemt det hver gang, så de må jeg hente idag, og jeg glemmer legetimer, tannleger timer og slik, selvom jeg ikke har noe angst mot dem, jeg glemmer så ting i hverdagen, jeg hadde glemt juleavslutting til barnet mitt,men hadde heldigvis sagt det til exen så han visste det og jeg glemmer møter.

Jeg har vert mye sliten nå i desember, tror dere dette er grunnen eller bør jeg oppsøke lege?

Anonymkode: 88100...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være stress, men ville tatt en legesjekk og blodprøver. Kan være du mangler noe. 

Anonymkode: cf0b0...42c

Skrevet

Når det er mye som skjer og mye å huske på går andre ting i glemmeboka 😕 

jeg glemmer en del ting jeg også !:/ 

Anonymkode: 17e85...0b0

Skrevet

B12 mangel kanskje. Ta en tur til lege. 

Anonymkode: 0f25a...e40

Skrevet

Lavt stoffskifte kanskje. Jeg ville tatt en tur til lege.

Anonymkode: f01bf...a9a

Skrevet

Jeg er også sånn, er 36år 😅🤦‍♀️ Ikke tenkt at det er sykdom, men heller bare stress. Har tross alt to små barn, full jobb og skole. 

Gule lapper er min venn, har de med over alt og skriver ned ting med en gang. 

Anonymkode: fd2a8...dcb

Skrevet

tusen takk for svar

har akkurat hatt massevis av tester hos legen, og manglet jern og vitamin D,Men skal ta kontakt med legen mandag,så kanskje jeg får en haste time, så slipper jeg og tenke på det i jula.

og du som kom med gule lappene var ikke dumt :)

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tusen takk for svar

har akkurat hatt massevis av tester hos legen, og manglet jern og vitamin D,Men skal ta kontakt med legen mandag,så kanskje jeg får en haste time, så slipper jeg og tenke på det i jula.

og du som kom med gule lappene var ikke dumt :)

Både jern og vitamin D-mangel kan gi hukommelsesproblemer, så mest trolig kommer det av det. Men lurt å sjekke.

Å være lav på D-vit. på denne tiden er forsåvidt normalt, men om du har et variert kosthold og du spiser kjøtt, leverpostei o.l. så ville jeg gått videre med å finne ut hvorfor du er lav på jern.

Anonymkode: fa453...3ce

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Både jern og vitamin D-mangel kan gi hukommelsesproblemer, så mest trolig kommer det av det. Men lurt å sjekke.

Å være lav på D-vit. på denne tiden er forsåvidt normalt, men om du har et variert kosthold og du spiser kjøtt, leverpostei o.l. så ville jeg gått videre med å finne ut hvorfor du er lav på jern.

Takk for svar

Ja tar meg en tur til legen uansett. har lav blodsukker også. Spiser variert kosthold, veldig glad i både havregrøt, frukt og grønt, fisk og kjøtt.

jeg mistet mye blod under fødselen 2013 og det har ikke stabilsert seg

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar

Ja tar meg en tur til legen uansett. har lav blodsukker også. Spiser variert kosthold, veldig glad i både havregrøt, frukt og grønt, fisk og kjøtt.

jeg mistet mye blod under fødselen 2013 og det har ikke stabilsert seg

Få legen til å teste deg for kobber og ceruloplasmin også, og sink. Lavt kobber kan gi jernmangel og også lavt blodsukker. Kobber og sink bør også ha riktig balanse seg imellom, husker ikke ratioen nå. Har man en mangel på kobber vil det ikke hjelpe å ta jerntilskudd, heller tvert imot. Men du må ikke ta tilskudd med kobber uten å være sikker, for da kan du få en forgiftning. Det er også slik at en ev. forgiftning av kobber kan kamuflere seg som en mangel. Kobber kan, som jern og D-vitamin, gi både slitenhet og hukommelsesproblemer ved mangel.

Siden du ikke har fått opp jern på 6-7 år så synes jeg du skal kreve at det blir utredet. Det kan være mange årsaker som ligger bak, det kan være andre mangler, det kan være tarmproblematikk m.m. Så be om at det nå tas tak i, du skal ikke hangle så mange år uten at det blir utredet videre. Det å hele tiden ta jerntilskudd kan være uheldig, så man må finne årsaken til at kroppen ikke greier å få opp nivåene og stabilisere dem.

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Få legen til å teste deg for kobber og ceruloplasmin også, og sink. Lavt kobber kan gi jernmangel og også lavt blodsukker. Kobber og sink bør også ha riktig balanse seg imellom, husker ikke ratioen nå. Har man en mangel på kobber vil det ikke hjelpe å ta jerntilskudd, heller tvert imot. Men du må ikke ta tilskudd med kobber uten å være sikker, for da kan du få en forgiftning. Det er også slik at en ev. forgiftning av kobber kan kamuflere seg som en mangel. Kobber kan, som jern og D-vitamin, gi både slitenhet og hukommelsesproblemer ved mangel.

Siden du ikke har fått opp jern på 6-7 år så synes jeg du skal kreve at det blir utredet. Det kan være mange årsaker som ligger bak, det kan være andre mangler, det kan være tarmproblematikk m.m. Så be om at det nå tas tak i, du skal ikke hangle så mange år uten at det blir utredet videre. Det å hele tiden ta jerntilskudd kan være uheldig, så man må finne årsaken til at kroppen ikke greier å få opp nivåene og stabilisere dem.

takk

skal be om sikkelig sjekk, og be om og komme til spesalist

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 34, og jeg glemmer så sykt fort, synes det er så vemmelig :(

Jeg skulle hatt med kaker hjem fra jobben hele uka,men glemt det hver gang, så de må jeg hente idag, og jeg glemmer legetimer, tannleger timer og slik, selvom jeg ikke har noe angst mot dem, jeg glemmer så ting i hverdagen, jeg hadde glemt juleavslutting til barnet mitt,men hadde heldigvis sagt det til exen så han visste det og jeg glemmer møter.

Jeg har vert mye sliten nå i desember, tror dere dette er grunnen eller bør jeg oppsøke lege?

Stress kan ha den effekten på noen, men hvis det har vært slik lenge hadde jeg tatt en tur til legen. Få sjekket vitaminnivåer og annet.

Anonymkode: ea096...816

Skrevet

Her går også ting fort i glemmeboka 😬 har begynt å legge inn alt i kalenderen på mobilen. Eks det med kaka, hadde lagt inn i kalenderen med vasling litt før jeg drar fra jobb. Legger inn ting med engang jeg leser eller avtaler 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...