Gå til innhold

Gruer meg litt til jul med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en super flokk og trives i hverdagen. 

Foreldrene mine var (mor er død) og er krevende. 

Min far har et godt liv med ny samboer, men han klager på alt og engasjerer seg aldri i våre liv. 

Nå kommer kun han på besøk til oss i jula. Snakket med han på telefonen i går. Han er kraftig forkjølet, sur og totalt uinteressert. Åpningsreplikken var "jeg har ikke gjort en skit til jul", etterfulgt av klaging på at han ikke har skrevet julekort eller kjøpt presanger.

Mannen min har mistet sin mor i høst og blitt diagnostisert med kronisk lungesykdom (mild variant, per i dag ingen konsekvens for daglig livskvalitet - men kjipt uansett).

Kjenner jeg ønsker en annen bestefar for sønnen min og et hyggeligere selskap for oss alle. Selskap som evner å løfte blikket og bidra positivt. 

Sist julebesøk var han 10 dager. Denne gangen gav jeg beskjed om at han kunne komme en uke. Han løfter ikke en finger med mat, pynting, rydding etc. 

Måtte bare få det ut. 

Anonymkode: 98830...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor klem!

Mange familier har en vanskelig person. I hverdagen kan det gå greit, men så kommer julen og da blir det vanskelig. Min bestemor var slik. Hun var hos oss hver jul og nyttår og like vanskelig var det hvert år. Likevel hadde vi fine juler. Det er urettferdig at du må stå i den klemme, men det påvirker sikkert dere voksne mest. Fokuser på å gi sønnen din en best mulig jul og ignorer faren din i den grad det er mulig. 

Anonymkode: 4edbf...42c

Skrevet

Tusen takk. Vet vi er mange i samme båt. TS❤️

Skrevet

Vet ikke om dette er ett dårlig råd, men hva med å ta en prat med han? og be om hjelp? 

Anonymkode: 4dbe9...5a9

Skrevet

Sånn er det her også, bortsett fra at de er skilt. Og pappa bor i ett annet land.synes det er fælt at jeg tenker at det hadde vært helt greit om han ikke kom... han har aldri bidratt på noen måte, verken i oppveksten min eller senere i livet. Han kommer bare for å få gratis mat og losji. Han spiser så han blir fysisk syk for han er så gnien.

så ønsker deg lykke til og føler med deg💕

Anonymkode: 0f5ca...a0a

Skrevet

En UKE? Du er jo en helgen. Jeg hadde invitert til julaften alene, ev med én overnatting hvis han har lang reisevei. Hvordan orker du å ha noen boende en hel uke? Min absolutte grense er tre overnattinger, og det er med veloppdragne, blide mennesker som hjelper til underveis. 

Anonymkode: c37ea...672

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om dette er ett dårlig råd, men hva med å ta en prat med han? og be om hjelp? 

Anonymkode: 4dbe9...5a9

Hei og takk for innspill. 
Jeg tror dessverre ikke det nytter. Jeg sa til far en gang at han burde ta kontakt med psykolog. "Jeg trenger ikke psykolog, jeg har jo det" var svaret. Vi har livslang erfaring, begge to, med at han krever og jeg gir. 
Orker ikke ta kampen og er rimelig sikker på at et forsøk ville bli møtt med forundring og skuffelse. 
TS

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det her også, bortsett fra at de er skilt. Og pappa bor i ett annet land.synes det er fælt at jeg tenker at det hadde vært helt greit om han ikke kom... han har aldri bidratt på noen måte, verken i oppveksten min eller senere i livet. Han kommer bare for å få gratis mat og losji. Han spiser så han blir fysisk syk for han er så gnien.

så ønsker deg lykke til og føler med deg💕

Anonymkode: 0f5ca...a0a

Tusen takk. Lykke til du også - jeg føler med deg! 
TS

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En UKE? Du er jo en helgen. Jeg hadde invitert til julaften alene, ev med én overnatting hvis han har lang reisevei. Hvordan orker du å ha noen boende en hel uke? Min absolutte grense er tre overnattinger, og det er med veloppdragne, blide mennesker som hjelper til underveis. 

Anonymkode: c37ea...672

Heldigvis har vi en utleiehybel tilgjengelig, så det er litt avstand deler av døgnet. 
For et par år siden var far i 10 dager, i samme hus som oss. Det var utrolig tøft - og jeg var utslitt både fysisk og psykisk. 
Jeg skal jobbe en dag i jula, for å komme meg litt unna. Mannen min støtter meg 100% på det. 
Teller ned fra ankomst. Synd, men sant! 

Jeg er ingen helgen. Jeg er en voksen som ikke klarer å stå imot urimelige forventninger fra min far. 
Har erfaring fra Kriminalomsorgen og som tillitsvalgt, så er rimelig uredd av meg ellers! 

Takk - og god jul! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...