Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Hun ble forkjøket for 2,5 uke siden. Nysing, tett nese, slapp. Så gikk nysing og tett nese over men høsten tiltar. Men er tørrhoste. Ikke noe mer enn litt host hist og her. Så blir høsten værre, mer, og dypere. Føler det er mer slimhoste no. Er hjemme ett par dager. Hun føler seg "crap" for å bruke eget uttrykk. Allmenntilstanden er i begynnelsen litt redusert men hun har aldrig noe særlig feber, bare litt, 38.0. Hun ligger normalt på 36.5 -36.8... I morra er siste skoledag før jul, vanskeligere med lege i jula? Hun er jo "bare" forkjølet.... Usikker på om jeg skal bestille legetime i morra..... I dag fikk jeg mld fra ho når ho var på skolen..... mamma, jeg får vondt i myrene eller ryggen når jeg hoster....... Off.....hun er drama queen..... så jeg blir usikker spesielt mtp at feber er bare 37,8 38.0 og 37.5 igjen ... Så..ringe lege i morra? Høsten har gradvis forverret seg de siste 2.5 uke..... Anonymkode: ef516...b10
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Du trenger vel ikke lege, men hun kan vel være hjemme om hun har feber? Og er du virkelig usikker ringer du legen og ikke dib. Anonymkode: 24614...a63
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Hun har en del fravær, og i 9 trinn betyr det en del. Og så er det slik at jeg tenker på om det er lurt å være "føre var " pga jul og sånn....stengte legekontor osv.... Anonymkode: ef516...b10
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Hør med fastlegen i morgen da vel? Helsesekretæren kan gi bedre råd en fremmede på nett 🙂 Bedre med fastlege nå, en lange køer på lgv i romjulen og risikere smitte fra omgangssyke og influensa (ja, overraskende mange møter på lgv med det 🤷♀️) Anonymkode: 10e93...4d8
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har en del fravær, og i 9 trinn betyr det en del. Og så er det slik at jeg tenker på om det er lurt å være "føre var " pga jul og sånn....stengte legekontor osv.... Anonymkode: ef516...b10 Du ser vel av svaret her at du ønsker å ringe lege. Forsåvidt av hi og. Og det synes jeg du skal gjøre, så slipper du å tenke på det. Enten sier legen at det går over av seg selv og at dere må ta tiden til hjelp. Eller så er det noe som hun får medisiner for. Ikke vær redd for å plage legen. Anonymkode: 46298...c30
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hør med fastlegen i morgen da vel? Helsesekretæren kan gi bedre råd en fremmede på nett 🙂 Bedre med fastlege nå, en lange køer på lgv i romjulen og risikere smitte fra omgangssyke og influensa (ja, overraskende mange møter på lgv med det 🤷♀️) Anonymkode: 10e93...4d8 Min tanke akkurat.... Anonymkode: ef516...b10
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Er nok bare noe som sitter lenge i. Ikke verre enn en forkjølelse pga virusinfeksjon eller noe sånt. Legen kan da ikke gjøre noe? Jenta må bare få hvile denne helgen, så kommer hun seg etter hvert. Hoste kan sitte i leeeenge. Anonymkode: e8741...d61
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg får høre med fastlegen. Men synes det hadde vert lettere o. Hun hadde skikkelig feber. Da var hun liksom syk. Men nå har hun hatt det innimellom bare knapt 38. Mer 37,7 og 37,9 osv. Men den hosten....hun hoster til hun brekker seg og blir så sliten av det. Men jeg har ikke hørt ho hoste i natt..... Anonymkode: ef516...b10
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg får høre med fastlegen. Men synes det hadde vert lettere o. Hun hadde skikkelig feber. Da var hun liksom syk. Men nå har hun hatt det innimellom bare knapt 38. Mer 37,7 og 37,9 osv. Men den hosten....hun hoster til hun brekker seg og blir så sliten av det. Men jeg har ikke hørt ho hoste i natt..... Anonymkode: ef516...b10 Hun kan ha lungebetennelse uten feber, så ring legen du. Anonymkode: 59c31...5e8
Twintipp Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 Dro til lege med min snart 14 åring med ca samme symptomer, bare høyere feber... Tok prøve fra nesen, viste seg å være bakteriell influensa. Hele huset er smittet, alle går på antibiotika. Jeg var syk i 10 dager med akkurat samme symptomer som jenta di, før det nå viste seg å være bakterielt. Langvarig sykdom og tørrhoste er hovedsymptomene på influensa, Hadde tatt ho til lege.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Twintipp skrev: Dro til lege med min snart 14 åring med ca samme symptomer, bare høyere feber... Tok prøve fra nesen, viste seg å være bakteriell influensa. Hele huset er smittet, alle går på antibiotika. Jeg var syk i 10 dager med akkurat samme symptomer som jenta di, før det nå viste seg å være bakterielt. Langvarig sykdom og tørrhoste er hovedsymptomene på influensa, Hadde tatt ho til lege. Eh nei. Feber, vonde ledd, sykdomsfølelse osv er hovedsymptomene på influensa. Trenger ikke hoste et lite host en gang. Influensa er virus, men øker risikoen for feks lungebetennelse som er bakteriell ( det er en komplikasjon ved influensa). Anonymkode: dbcbc...cb8
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Twintipp skrev: Dro til lege med min snart 14 åring med ca samme symptomer, bare høyere feber... Tok prøve fra nesen, viste seg å være bakteriell influensa. Hele huset er smittet, alle går på antibiotika. Jeg var syk i 10 dager med akkurat samme symptomer som jenta di, før det nå viste seg å være bakterielt. Langvarig sykdom og tørrhoste er hovedsymptomene på influensa, Hadde tatt ho til lege. Influensa er et virus, så kan ikke være derfor dere går på antibiotika. Anonymkode: e3a70...397
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun ble forkjøket for 2,5 uke siden. Nysing, tett nese, slapp. Så gikk nysing og tett nese over men høsten tiltar. Men er tørrhoste. Ikke noe mer enn litt host hist og her. Så blir høsten værre, mer, og dypere. Føler det er mer slimhoste no. Er hjemme ett par dager. Hun føler seg "crap" for å bruke eget uttrykk. Allmenntilstanden er i begynnelsen litt redusert men hun har aldrig noe særlig feber, bare litt, 38.0. Hun ligger normalt på 36.5 -36.8... I morra er siste skoledag før jul, vanskeligere med lege i jula? Hun er jo "bare" forkjølet.... Usikker på om jeg skal bestille legetime i morra..... I dag fikk jeg mld fra ho når ho var på skolen..... mamma, jeg får vondt i myrene eller ryggen når jeg hoster....... Off.....hun er drama queen..... så jeg blir usikker spesielt mtp at feber er bare 37,8 38.0 og 37.5 igjen ... Så..ringe lege i morra? Høsten har gradvis forverret seg de siste 2.5 uke..... Anonymkode: ef516...b10 Trenger ikke lege med mindre hosten er skikkelig fæl. Sannsynligvis bare juleinfluensa. Anonymkode: 661c0...cad
Sommerkroppen 2029 Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 (endret) Jeg hadde uten tvil ringt legen. Fravær i niende trinn er ingen krise. Og nå er de jo omtrent ferdige med skolen for semesteret. Det kan være en vanlig forkjølelse, men det kan også være at hun kan få noe for hosten og blir derfor bedre ganske kjapt. Ring og få en akutt time. Endret 20. desember 2019 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 Det kan være mykoplasma-lungebetennelse, så jeg ville sjekka med legen (det var omtrent sånn det var hos meg også). Anonymkode: de6d0...32a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, Twintipp skrev: Dro til lege med min snart 14 åring med ca samme symptomer, bare høyere feber... Tok prøve fra nesen, viste seg å være bakteriell influensa. Hele huset er smittet, alle går på antibiotika. Jeg var syk i 10 dager med akkurat samme symptomer som jenta di, før det nå viste seg å være bakterielt. Langvarig sykdom og tørrhoste er hovedsymptomene på influensa, Hadde tatt ho til lege. Eh, det finnes ikke bakteriell influensa. Influensa er er en virusmix som varierer fra år til år. Men den kan føre til bakterielle infeksjoner som kan gi tildels alvorlige tilstander i verste fall. Lungebetennelse, der i mot, kan være både virusrelatert og bakteriell, og det behandles på to forskjellige måter. Tørrhoste er ikke noe hovedsymptom på influensa, men det kan være et vanlig symptom på lungebetennelse. De fleste som hoster har ikke lungebetennelse og noe virus gir hoste som kan sitte i lenge - i ukevis faktisk. Anonymkode: 1e0b4...3ad
Twintipp Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Eh, det finnes ikke bakteriell influensa. Influensa er er en virusmix som varierer fra år til år. Men den kan føre til bakterielle infeksjoner som kan gi tildels alvorlige tilstander i verste fall. Lungebetennelse, der i mot, kan være både virusrelatert og bakteriell, og det behandles på to forskjellige måter. Tørrhoste er ikke noe hovedsymptom på influensa, men det kan være et vanlig symptom på lungebetennelse. De fleste som hoster har ikke lungebetennelse og noe virus gir hoste som kan sitte i lenge - i ukevis faktisk. Anonymkode: 1e0b4...3ad Ok, her kommer fulltekst av hva jeg ikke orket å skrive istad. Influensavirus påvirker luftveiene, derav er hoste et av de vanligste symptomene, ihvertfall på influensaen som herjer nå. Dette fikk vi beskjed om både hos fastlege og legevakt! En av årets influensavariasjon er veldig hissig på luftveiene og gir ofte infeksjon i tillegg. Vi måtte alle tre begynne på antibiotika pga høy CRP, som utviklet seg raskt og over få dager. Hele sykdomsforløpet startet med pusteproblemer. Dette var en konsekvens av årets virus fikk vi beskjed om, og som vi testet positivt på. Vil anta at samtlige vet at influensa er forårsaket av virus, men den ene varianten i år er visstnok en hissig variant som bør behandles med penicillin fikk vi beskjed om. En dag ut i kuren og alle følte seg bedre..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 2 minutter siden, Twintipp skrev: Ok, her kommer fulltekst av hva jeg ikke orket å skrive istad. Influensavirus påvirker luftveiene, derav er hoste et av de vanligste symptomene, ihvertfall på influensaen som herjer nå. Dette fikk vi beskjed om både hos fastlege og legevakt! En av årets influensavariasjon er veldig hissig på luftveiene og gir ofte infeksjon i tillegg. Vi måtte alle tre begynne på antibiotika pga høy CRP, som utviklet seg raskt og over få dager. Hele sykdomsforløpet startet med pusteproblemer. Dette var en konsekvens av årets virus fikk vi beskjed om, og som vi testet positivt på. Vil anta at samtlige vet at influensa er forårsaket av virus, men den ene varianten i år er visstnok en hissig variant som bør behandles med penicillin fikk vi beskjed om. En dag ut i kuren og alle følte seg bedre.. Da har dere fått en bakteriell infeksjon i TILEGG til influensaen. Influensa er et virus uansett, så det hjelper ikke med penicillin på det. Men, ja, med influensa så kan man fort dra på seg en infeksjon i tillegg. Er nok det som dere har fått. Blir litt rart når du skriver bakteriell influensa, ettersom det ikke er noe som heter det. Anonymkode: e3a70...397
Twintipp Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har dere fått en bakteriell infeksjon i TILEGG til influensaen. Influensa er et virus uansett, så det hjelper ikke med penicillin på det. Men, ja, med influensa så kan man fort dra på seg en infeksjon i tillegg. Er nok det som dere har fått. Blir litt rart når du skriver bakteriell influensa, ettersom det ikke er noe som heter det. Anonymkode: e3a70...397 Det var legene som kalte det for den bakteriell influensaen, altså ikke noe jeg har funnet på.. Alle vet at influensa er et virus, men det er tydelig at viruset i år ofte resulterer i bakteriell infeksjon.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 Hipp hurra for årets influensavaksine, som er basert på fire influensavirus - inkl et av de som nevnes over her. 👏😉 #influenser Anonymkode: 10e93...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå