Gå til innhold

Ikke rett til sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. februar slutter jeg i nåværende jobb (vikariat går ut). Begynner i ny jobb først i midten av mars. Hva skjer om jeg skulle bli syk i dette tidsrommet? Leser at om du blir sykemeldt uten å ha vært i jobb de siste 4 ukene har du ikke rett til sykepenger. Stemmer dette? Hva skjer da? Nå har jeg lagt opp penger vel vitende om at jeg ikke får lønn på 6 uker, men hva hvis? Noen som har opplevd dette? 

Anonymkode: e9ea2...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brakk ankelen og hadde da ingen rettigheter før jeg var i jobb igjen. Ingen penger.

Anonymkode: 92f3c...775

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brakk ankelen og hadde da ingen rettigheter før jeg var i jobb igjen. Ingen penger.

Akkurat dette jeg tenkte på. Får gå forsiktig på isen! Syntes dette er merkelig. 

Skrevet

Det er jo ikke merkelig egentlig. Man kan ikke bli sykemeldt fra en jobb man ikke har. Forsikringer er viktig og oppsparing er viktig. 

Skrevet

Da må man bruke bufferkonto til man blir frisk. Eller ha priv forsikring. 

Hva er merkelig? Velferdsstaten dekker mye allerede. Du får helsehjelp (i mange land må du stå for legeregningene selv) , du kan ikke forvente å få sykepenger når du ikke er i et ansettelsesforhold 🤷‍♀️

Anonymkode: 28122...2a1

Skrevet

Jeg trodde bare det var 14 dager jeg, har du vært uten jobb i 14 dager har du ikke rett på sykepenger?

Har ikke opplevd det selv, men ei jeg kjenner fikk brystkreft mellom to jobber og endre sykemeldt i nesten et år, uten å ha rett på sykepenger. Hennes eksempel veide tungt når vi fikk et barn i februar og ikke barnehageplass før i august, jeg turte ikke ta 100% ulønnet permisjon for jeg tenkte at om jeg noen gang i livet skulle bli syk så var det vel akkurat da... 

Anonymkode: 78fe2...59a

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. februar slutter jeg i nåværende jobb (vikariat går ut). Begynner i ny jobb først i midten av mars. Hva skjer om jeg skulle bli syk i dette tidsrommet? Leser at om du blir sykemeldt uten å ha vært i jobb de siste 4 ukene har du ikke rett til sykepenger. Stemmer dette? Hva skjer da? Nå har jeg lagt opp penger vel vitende om at jeg ikke får lønn på 6 uker, men hva hvis? Noen som har opplevd dette? 

Hvis du slutter i jobben 1. Februar så vil du vel muligens ha krav på dagpenger fram til du starter  i ny jobb? Å såfall har du også krav på sykepenger

Anonymkode: 3a640...d8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...