Gå til innhold

Charlize Theron og datter som var født gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt... provosert? Sønnen sa da han var tre at han var jente, og fra da av har hun oppdratt han som en jente. 

Alle mine barn har i den alderen sagt at de var motsatt kjønn! Har jeg tvunget barna mine til å bli noe de ikke er? Gutten min fikk gå i kjole, han vokste det av seg innen femårsdagen. Datteren min insisterte ganske kraftig på å være gutt, og jeg sa bare «ok». Nå er hun opptatt av hester, neglelakk og «jenteting».

Blir det ikke feil å begynne å kalle barnet for jente, legge opp til videre oppvekst som jente? Bare noen tanker, mener ikke at jeg har fasit. Bare tenker at tre år er litt tidlig.. Hvis barnet fortsatt insisterer som 5-6 åring så er det jo litt anderledes? 

Anonymkode: 1bc71...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh kjære tid

Det er nok ikke snakk om en enkelthendelse hvor barnet påstår å være det andre kjønn. Det burde du også skjønne

Anonymkode: 4f58c...37f

Skrevet

Bare tenker at? Jeg bare tenker at det at det står i Se og Hør eller hvor nå du har lest det, ikke nødvendigvis gjør det sant..

Skrevet
2 minutter siden, amandine skrev:

Bare tenker at? Jeg bare tenker at det at det står i Se og Hør eller hvor nå du har lest det, ikke nødvendigvis gjør det sant..

Jo, hun har gitt lange intervjuet ang dette. Men måten HI velger å tolke det, er jo rimelig dust. 

Skrevet

Du vet veldig lite om hva som har skjedd i den familien, så du baserer sinnet på veldig tynt grunnlag. Jeg tenker at sannsynligheten for at barnet sa en gang at det var jente, også bare skiftet de på alle pronomen er små. Det har nok vært en lengre prosess over en lengre periode. I intervjuet som nylig ble gjort står det etter sigende at Theron sier det er ganske nytt for dem å kalle datteren for "hun". 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh kjære tid

Det er nok ikke snakk om en enkelthendelse hvor barnet påstår å være det andre kjønn. Det burde du også skjønne

Åh kjære tid.. 

Ja nå har ikke jeg sagt at det var en enkelthendelse for mine barn heller. Og så tenker jeg at det så klart gjør noe med barnet hvordan det ser på seg selv hvis mor plutselig legger opp til at han er jente. Som treåring. Hvor ingenting er avklart i barnets hode. 

Som jeg skrev, en annen ting er hvis barnet fortsatt er sikkert på dette som fem seksåring! 

Skrevet

Ok. Så det å diskutere om det er ok å være med på å påvirke barnets identitet fra treårsalderen er altså helt håpløst? 

Jeg synd det er en interessant diskusjon uavhengig av «alt som har skjedd i den familien.»

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh kjære tid.. 

Ja nå har ikke jeg sagt at det var en enkelthendelse for mine barn heller. Og så tenker jeg at det så klart gjør noe med barnet hvordan det ser på seg selv hvis mor plutselig legger opp til at han er jente. Som treåring. Hvor ingenting er avklart i barnets hode. 

Som jeg skrev, en annen ting er hvis barnet fortsatt er sikkert på dette som fem seksåring! 

Du vet jo ingenting antar jeg, om hvordan det er i familien Theron, så det er ikke egentlig relevant å snakke om hvordan de gjør det. Det vet du jo ikke. En diskusjon på generell basis er noe annet.

Skrevet

Jeg skjønner hva du tenker, HI. Vesla vår mente selv hun var gutt frem til hun var 3. Fordi hun trodde venninna hennes i barnehagen var gutt siden hun hadde kort hår. Da hun fikk vite at venninna var jente, var hun og jente... hehe. 

Men regner med de har mer kontroll på situasjonen til sitt barn dersom de går ut i media med det og de har gjort det slik som de har gjort det i disse årene. 

Anonymkode: b4080...260

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Så det å diskutere om det er ok å være med på å påvirke barnets identitet fra treårsalderen er altså helt håpløst? 

Jeg synd det er en interessant diskusjon uavhengig av «alt som har skjedd i den familien.»

Tror jeg ser hva du vil frem til, Hi. Tror man bare må håpe at foreldre takler dette på en ok måte for barnet, selv om det nok er mange barn som sikkert vil slite i årevis med slikt fremdeles.

Noen foreldre vil ikke akseptere slikt. Andre kan kanskje få for mye fokus på det, og da er det kanskje en fare for at man kan påvirke barnets identitetsfølelse mtp. kjønn mer enn man bør. Vi er jo fremdeles rimelig kunnskapsløse om hva som er best måte å forholde seg til slike utfordringer, siden det er så nytt som "offentlig" tema, selv om det ikke er et nytt problem sånn sett.

Tror det blir en del prøving og feiling fra foreldres side. Jeg tror det viktigste er å ikke forsøke å påvirke barnet i noen retning, la det finne ut av ting selv, og likevel støtte barnet som best man kan underveis.

(Jeg leser forresten ikke Se og Hør, men har likevel fått med meg saken ;) )

Anonymkode: 342d9...057

Skrevet
2 minutter siden, amandine skrev:

Du vet jo ingenting antar jeg, om hvordan det er i familien Theron, så det er ikke egentlig relevant å snakke om hvordan de gjør det. Det vet du jo ikke. En diskusjon på generell basis er noe annet.

Ja som jeg skrev over så syns jeg det er interessant på et generelt grunnlag, noe annet er jo bare bullshit. Det går det også an å forstå hvis man leser det første innlegget mitt. Utgangspunktet var en artikkel jeg leste og så mine tanker videre. 

Herregud. Glemmer alltid at dette forumet egentlig ikke egnet seg for normale meningsutvekslinger men bare kverulering og drittslenging. 

Jeg ANER jo selvfølgelig ingenting om hva som egentlig foregår i den familien! Ikke om de har rosa gardiner, spiser middag kl 17 eller hvordan dette har utviklet seg.

Det jeg syns var interessant var hvordan det virker som hun har tatt treåringen på alvor og som det også står (og som jeg så klart ikke får sjekket om er sant) etter dette begynte å behandle barnet som en jente. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg ser hva du vil frem til, Hi. Tror man bare må håpe at foreldre takler dette på en ok måte for barnet, selv om det nok er mange barn som sikkert vil slite i årevis med slikt fremdeles.

Noen foreldre vil ikke akseptere slikt. Andre kan kanskje få for mye fokus på det, og da er det kanskje en fare for at man kan påvirke barnets identitetsfølelse mtp. kjønn mer enn man bør. Vi er jo fremdeles rimelig kunnskapsløse om hva som er best måte å forholde seg til slike utfordringer, siden det er så nytt som "offentlig" tema, selv om det ikke er et nytt problem sånn sett.

Tror det blir en del prøving og feiling fra foreldres side. Jeg tror det viktigste er å ikke forsøke å påvirke barnet i noen retning, la det finne ut av ting selv, og likevel støtte barnet som best man kan underveis.

(Jeg leser forresten ikke Se og Hør, men har likevel fått med meg saken ;) )

Takk for interessant og relevant innspill.

Det gjelder også deg over med treåring som insisterte på å være gutt.  

*puster letter ut

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for interessant og relevant innspill.

Det gjelder også deg over med treåring som insisterte på å være gutt.  

*puster letter ut

Jeg har jo ikke erfaring med det, men jeg gjetter at intensiteten i hvordan de barna hevder å være et annet kjønn kanskje er sterkere og mer overbevist enn hos de barna som bare går gjennom en fase, slik mange barn normalt gjør? Jeg har snakket med et par som har byttet kjønn, men aldri om akkurat den problemstillingen, men begge har vært veldig tydelig på at de visste "dypt inni seg" at de ikke hørte hjemme i det kjønnet de var født som (ene hadde anlegg for begge).

Ikke enkel problemstilling for noen, hverken den det gjelder eller de nærmeste rundt, tror jeg.

Skrevet

Du er interessert i meningsutveksling, men liker ikke at meningene går på tvers av dine? Da er du egentlig på jakt etter bekreftelse for at ditt syn er rett. 

For de som virkelig føler usikkerhet rundt kjønnsidentiteten, så er situasjonen en annen enn de som av og til sier de vil være motsatt kjønn. Det har jeg inntrykk av at kommer fordi samfunnet er veldig inndelt i jenteting og gutteting. Lille Kari sier at hun vil være gutt, fordi gutter kan være brannmann. Ola vil være jente fordi jenter kan bruke kjole osv. Da er det jo enkelt å støtte barna i at man fint kan bruke kjole som gutt, og jenter kan være brannmann de også. 

Når du merker at barnet føler seg fremmed i egen kropp. Det føles feil at tissen er utover fordi jenter ser ikke slik ut. De misliker seg selv, og den Ola de snakker til føles som en annen person, da har man en større utfordring. Det er ikke nødvendigvis rett å dykke inn i tanken på kjønnsskifte helt og fullt, men barnet trenger åpenbart hjelp til å finne seg selv. I en slik situasjon blir det jo feil å ignorere det. 

For alt vi vet, har CT lagt mye grunnarbeid rundt datterens situasjon før de gikk til steget og kalte henne for hun. Ofte er «problemene» rundt kjønnsidentitet sammensatt, og barnet føler seg verken sett eller forstått hvis de blir ignorert. 

Anonymkode: 45515...433

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja som jeg skrev over så syns jeg det er interessant på et generelt grunnlag, noe annet er jo bare bullshit. Det går det også an å forstå hvis man leser det første innlegget mitt. Utgangspunktet var en artikkel jeg leste og så mine tanker videre. 

Herregud. Glemmer alltid at dette forumet egentlig ikke egnet seg for normale meningsutvekslinger men bare kverulering og drittslenging. 

Jeg ANER jo selvfølgelig ingenting om hva som egentlig foregår i den familien! Ikke om de har rosa gardiner, spiser middag kl 17 eller hvordan dette har utviklet seg.

Det jeg syns var interessant var hvordan det virker som hun har tatt treåringen på alvor og som det også står (og som jeg så klart ikke får sjekket om er sant) etter dette begynte å behandle barnet som en jente. 

Og AKKURAT det vet du heller ikke noe om. "Det virker som om" er ikke grunnlag for å mene noe. F eks kan jeg synes at du virker som en idiot, men det betyr jo ikke at vi kan gå i gang og diskutere det som om det er et faktum.

Anonymkode: 362ec...9ad

Skrevet

Jeg tviler på at dattera hennes sa at hun var jente én gang som treåring, og vips, endret de hele garderoben, navn, pronomen osv.

Du sier selv at dine barn har hatt perioder der de har sagt at de var et annet kjønn, og du har sagt "ok" og latt de holde på. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan Theron-familien har det hjemme hos seg, men jeg kan tenke meg at noe av det samme har skjedd hos dem - bare at dattera deres ikke "vokste det av seg". Hun har antakelig fått frihet til å være den hun vil være, også har de etterhvert funnet ut hva som er riktig og ikke. 

Jeg har for øvrig problemer med å forstå hvorfor du hisser deg opp over dette, og hvorfor du føler deg berettiget til å ha en "mer riktig" mening om hvordan en vilt fremmed familie lever sine liv. Du bør kanskje jobbe litt med både leseforståelse, empati og aksept. 

Anonymkode: bc508...e98

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og AKKURAT det vet du heller ikke noe om. "Det virker som om" er ikke grunnlag for å mene noe. F eks kan jeg synes at du virker som en idiot, men det betyr jo ikke at vi kan gå i gang og diskutere det som om det er et faktum.

Anonymkode: 362ec...9ad

😆

Anonymkode: bc508...e98

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt... provosert? Sønnen sa da han var tre at han var jente, og fra da av har hun oppdratt han som en jente. 

Alle mine barn har i den alderen sagt at de var motsatt kjønn! Har jeg tvunget barna mine til å bli noe de ikke er? Gutten min fikk gå i kjole, han vokste det av seg innen femårsdagen. Datteren min insisterte ganske kraftig på å være gutt, og jeg sa bare «ok». Nå er hun opptatt av hester, neglelakk og «jenteting».

Blir det ikke feil å begynne å kalle barnet for jente, legge opp til videre oppvekst som jente? Bare noen tanker, mener ikke at jeg har fasit. Bare tenker at tre år er litt tidlig.. Hvis barnet fortsatt insisterer som 5-6 åring så er det jo litt anderledes? 

Insinuerer du at hun har tvunget barnet til å bli noe hun ikke er? Du sier du ikke har fasiten, og godt er det. 

Anonymkode: c087d...e69

Skrevet

Tror du virkelig man kan oppdra et barn til å bli hvilket som helst kjønn??

Hvis man nå antok at de selv ønsket å oppdra sin sønn som datter...du tror ikke barnet ville protestert på dette hvis det IKKE føltes riktig?

Dette minner meg om den gangen man kunne oppdra barn vekk fra å være homofile.

Anonymkode: 4b36c...154

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig man kan oppdra et barn til å bli hvilket som helst kjønn??

Hvis man nå antok at de selv ønsket å oppdra sin sønn som datter...du tror ikke barnet ville protestert på dette hvis det IKKE føltes riktig?

Dette minner meg om den gangen man kunne oppdra barn vekk fra å være homofile.

Selvfølgelig kan man det. 

Anonymkode: 1ccac...981

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig kan man det. 

Anonymkode: 1ccac...981

Eh. Nei.

Skrevet

Jeg skjønner at HI reagerer på måten flere av dere svarer på. Det er DIB i et nøtteskall. Ta alt i verste mening, tilegne motiver, misforstå med vilje, etc. Det er så ødeleggende, hvis man faktisk bare vil ha en saklig diskusjon. 

Anonymkode: fa84b...f5b

Skrevet

Ingen har trangere kjønnskategorier enn transfolka. Det kjønnsstereotype er deres bibel.

Anonymkode: ec9ff...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...