Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Jeg driver en gård og har høysesong om sommeren. Akkurat nå har jeg god tid. Det gjør jo at jeg har bedre tid til juleforberedelser enn mange andre, men det fører også til at storfamilien forventer mye. En ting er at de kommer både på julaften og i romjulsselskap til dekket bord, men de kommer stadig med forespørsler om at jeg skal gjøre andre ting for dem, passe katten mens de tar en storbyferie for å gå på julemarked, kjøre barna deres til skolegudstjeneste, hugge juletre til dem, ordne julegaver til foreldrene våre osv. På en måte hadde det vært helt greit hvis de gjorde noe tilbake når de hadde god tid, men det passer bare ikke. Om sommeren skal de jo på ferie. Da regner de med at jeg ser til katten og vanner blomster siden jeg er hjemme likevell osv. Jeg merker at nå begynner jeg å bli lei av å ha ansvaret for alt selv om jeg har familiegården. Jeg er jo glad i dem, men selv om jeg har tatt det opp før når det ikke inn. Mine søsken forstår det nok ganske bra, men ikke deres ektefeller og i hvertfall ikke mannens familie. Noen som har liknende erfaring og som har funnet en god løsning? Anonymkode: cd0d4...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Bonde her og. Jobber 200 % i løpet av et år, som mange bønder. Men vi har familie som stiller opp for oss, det går begge veier. Du må nok si klart og tydelig fra. Det passer ikke! Og så ville jeg kutta drastisk ned på invitasjonene. Anonymkode: da8c7...0f6
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg er ikke bonde, men enig med første - tror du må si tydeligere fra. Og så bør du begynne å si nei. Trolig også å stille krav til andre. Du stiller med julefeiring for hele familien. Neste år, gi beskjed i god tid at nå må flere bidra til feiringen, og så delegerer du oppgaver til de andre som skal feire sammen med dere. Begynn i tillegg å si nei til ting - i hvert fall i sommerhalvåret hvor du har det så travelt. Skriver du timelister for deg selv, så du vet hvor mange timer du jobber på et år? I så fall, fortell familien det - jeg antar at du jobber langt mer enn de fleste andre i familien. Forklar at selv om du ikke jobber på samme måte på vinteren så er du jo ikke helt jobbfri da heller. Jeg synes det bør være greit å ta opp det hele på en ordentlig måte - si at du føler det er ikke er greit at det å stille opp for hverandre stort sett går én vei, at dere sjelden får hjelp når dere trenger det når det er på det mest hektiske, men at du opplever at det forventes at du stiller opp for alle andre ellers. Tror det er viktig å synliggjøre hvor mye du faktisk jobber. Men tror det hele bunner ned i at du og mannen din må begynne å si mer nei. Min erfaring har vært at jo mer jeg har stilt opp for folk, jo mer har jeg blitt tatt for gitt av dem. Jeg er også villig til å stå på mye ekstra for de som er nære om de går gjennom vanskelige perioder, men oppdaget omsider at det ofte ender med åkun gå ene veien, selv etter at folk har kommet seg igjen. Så jeg har begynt å si nei, ble lei av å bli utnyttet, rett og slett. Det merkelige er at det da virker som om det blir satt mer pris på når jeg hjelper. Noen har forsvunnet etter at jeg begynte å sette grenser for meg selv, men selv om det føltes sårt til å begynne med tenker jeg nå at det er like greit at de som utnytter meg (og jeg lot meg utnytte av fordi jeg ikke greide si nei) ikke er en særlig del av mitt liv. Ang. juletre. Hvis dere har en tradisjon om at familien tar ut juletre fra gården, si at fra neste år, hvis de da vil ha juletre, da må det planlegges på forhånd slik at de gjør jobben selv. Prøv f.eks. å gjøre det til en koselig tradisjon for hele familien, men hvor du f.eks. sier at du holder redskapene, de får ta ansvar for kakao eller pølser og ved som dere kan nyte ute i skogen. Viktig da å presisere at de selv må ta ansvar for å samkjøre datoer som passer og sjekke at den datoen passer for deg, og at de tar ansvar for at det skal bli koselig for alle. Og så tørre å være så tøff at du sier at hvis noen ikke "har tid" til å komme, at da får de ordne seg juletre på annen måte det året. Ha det som ditt nyttårsforsett - fra nå skal du bli flinkere til å sette grenser for deg selv Anonymkode: 5054f...215
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Selve julefeiringen er ikke noe problem. Akkurat den har jeg tid til og jeg liker det, men alt det andre må jeg bli flinkere til å si nei til. Anonymkode: cd0d4...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selve julefeiringen er ikke noe problem. Akkurat den har jeg tid til og jeg liker det, men alt det andre må jeg bli flinkere til å si nei til. Anonymkode: cd0d4...0f0 Dine søsken og din mann får jo ta seg en prat med sine nærmeste, hvis det er sånn at det er svogere og svigerinner som forventer mest av deg. Anonymkode: de691...892
Nyttårs barn Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Det er lett å tro at folk som jobber på en annen måte enn en selv har så veldig god tid. Samfunnet er på en måte lagt opp til 8-16 jobbing. Du må jo bare si nei. Jeg ville i tillegg sagt at du ikke føler at du får noe igjen for å stille opp siden de aldri har tid i dine travle perioder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå