Gå til innhold

Hvordan omvende kresne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 13 er så vanskelig i matveien. Hun spiser det hun får servert, men i svært små mengder. Alt som ikke er favorittmat, er mat hun ikke liker. Hadde hun fått velge middager hadde de variert mellom fiskeboller i hvit saus (uten grønnsaker), pasta (uten tilbehør), nudler (uten tilbehør), potetmos (uten tilbehør) eller risgrøt.

Av pålegg på brødskive (kun superbrød) kan hun ha leverpostei. Kan lage seg ostesmørbrød innimellom, da med så lite ost som mulig.

Maten som blir servert er normalt variert. Hun lager stort sett ikke noe nummer ut av mat hun «ikke liker», men spiser en liten porsjon. Hvordan i all verden kan jeg få henne til å like vanlig mat? Hun er jo snart så stor at jeg ikke kan påvirke kostholdet hennes i det hele tatt, og det skremmer meg litt når hun har så store begrensinger😬

Anonymkode: b2792...9fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun spiser en liten porsjon av det hun får servert er det ikke mye mer du kan gjøre, men det går seg nok til 

Bare vent til hun får kjæreste og blir bedt dit på middag 😉

Anonymkode: 8b227...2c1

Skrevet

Jeg var også sånn. Brydde meg lite om hva foreldrene mine sa, men da jeg ble 16 fikk jeg kjæreste, og han synes det var veeeldig rart at jeg var så kresen. Da begynte jeg å "ta meg sammen" litt, smake på nye ting og være mer åpen. Men fisk begynte jeg ikke å spise før jeg fikk barn og innså at jeg var nødt til å være et bedre eksempel. 😛

Anonymkode: 9fbec...de0

Skrevet

De fleste barn begynner å snu i den alderen hun er nå. De våger gradvis smake på mer, de ser venner spise noe som de liker og de våger seg utpå og smaker. Ikke undervurder venners påvirkning. Det kommer en tid der venner har så stor makt at de vurderer å spise elgbæsj. Satt på spissen, men det er flaut å være den kresne når man er 16. 

Anonymkode: ebe0e...3d6

Skrevet

Med tålmodighet. Mine har alle hatt, eller er i, sånne faser. Eldste på 17 år spiser nå veldig mye ulikt, omtrent 5-6 ganger så mye som for bare 2-3 år siden. Han på 15 år er begynt litt nå å utvide horisonten, mens 12-åringen er ganske kresen. Minste på 10 år blir mer og mer kresen, hun spiste alt mulig, inkludert lutefisk, fram til hun var omtrent 7-8 år, så snudde det.

Anonymkode: da8fb...b35

Skrevet

Det er vel bevist at det er veldig stor forskjell på smaksløkene til barn, og at det også er veldig stor forskjell på hva de takler/liker av konsistenser, lukter osv?

Men selv et veldig "sensitivt" barn vil venne seg til forskjellige smaker, konsistenser osv etterhvert, så lenge hun smaker og tar en liten porsjon av alt er hun langt på vei og vil sannsynligvis lære seg å like flere ting etterhvert. Det skjer en endring gjennom puberteten og selv barn som har vært veldig kresne kommer ut på andre siden av puberteten og spiser det meste, så det er håp altså.

Skrevet

Takk for beroligende ord, det hjelper faktisk😅 

Anonymkode: b2792...9fe

Skrevet

Broren min spiste stort sett poteter med smør og havregryn med jordbærsyltetøy og melk. Nå  er han helt normal og ikke kresen i det hele tatt. Foreldrene våre stresset ikke med dette (derfor han spiste så mye poteter med smør, det var stort sett det tilbehøret vi hadde, og resten likte han ikke) 

Anonymkode: 4f6dc...a91

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun spiser jo alt du serverer, selv om hun tar lite av det. Man kan ikke forlange mer: du bestemmer hva som skal spises, barnet selv bestemmer hvor mye.

Skrevet

Men hva skjer når barnet da ikke i får seg nok jern pga kresenheten slik tilfelle er hos oss. Vanskelig da å ikke stresse😬🙈

Anonymkode: 4e35d...184

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skjer når barnet da ikke i får seg nok jern pga kresenheten slik tilfelle er hos oss. Vanskelig da å ikke stresse😬🙈

Anonymkode: 4e35d...184

Da får du gi floradix med jern da

Anonymkode: 72298...a5b

Skrevet

Den ene ungen min kunne sultet i hjel foran brødboksen. Han spiser ikke poteter og ikke ris, ikke potetmos eller noe annen mos. Kun pasta og Tortillalomper. Så spiser han ikke kjøtt, med unntak av pølser, og ikke noe annen fisk enn laks. Og kun agurk og avokado av grønnsaker. Bortsett fra hvis det er i en smoothie. Da drikker han alt. 

Det er helt forferdelig. Hvert eneste måltid er en kamp om å få han til å spise noe som helst. Og hvis han ikke spiser blir han helt ute av seg. Han blir virkelig ikke seg selv ved blodsukkerfall 😂 Det er som Dr. Jekyll and Hyde 😂 Det har gått så langt at jeg nesten ikke orker å lage middager lenger, for det blir så dårlig stemning uansett. Uff nå skjønte jeg at vi må ta tak i dette. Å rydde opp i dette får bli nyttårsforsettet for 2020 😅

Anonymkode: 9b50b...516

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den ene ungen min kunne sultet i hjel foran brødboksen. Han spiser ikke poteter og ikke ris, ikke potetmos eller noe annen mos. Kun pasta og Tortillalomper. Så spiser han ikke kjøtt, med unntak av pølser, og ikke noe annen fisk enn laks. Og kun agurk og avokado av grønnsaker. Bortsett fra hvis det er i en smoothie. Da drikker han alt. 

Det er helt forferdelig. Hvert eneste måltid er en kamp om å få han til å spise noe som helst. Og hvis han ikke spiser blir han helt ute av seg. Han blir virkelig ikke seg selv ved blodsukkerfall 😂 Det er som Dr. Jekyll and Hyde 😂 Det har gått så langt at jeg nesten ikke orker å lage middager lenger, for det blir så dårlig stemning uansett. Uff nå skjønte jeg at vi må ta tak i dette. Å rydde opp i dette får bli nyttårsforsettet for 2020 😅

Be om råd fra folk som kan barn, begynn med f.eks helsesøster.

Dette med barn og mat er veldig komplekst når det blir så ille som det du beskriver. Det er ikke som enkelte her inne roper, bare gi de normal mat og ikke noe annet så spiser de når de blir sultne nok. Alle barn gjør ikke det, og det er som du sier, barnet blir magert og "sykt" og kan nærmest sulte seg ihjel. Det blir en kombinasjon av fysiske og psykiske ting etterhvert, særlig om for mye tvang og kamp blir en del av matsituasjonen, da surrer man seg lenger og lenger inn i noe som er veldig vanskelig å komme ut av igjen uten hjelp.

Så be om gode råd og hjelp fra fagfolk. De aller fleste barn får jo et normalt forhold til mat som voksne selv om det var problematisk da de var barn, men noen gjør det ikke og du skal ikke være den som ødelegger barnets matglede for bestandig.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vår eldste var slik. Han spiste nesten ingenting og var undervektig. Hvis vi prøvde å si at han måtte stå over et måltid hvis han ikke spiste, så gjorde han det og ble enda tynnere. Vi prøvde virkelig alt. Legen og helsesøster sa at vi derfor skulle gi ham ting han faktisk spiste. Han fikk feks prix pizzarundstykker i matboksen sin i bhg i nesten tre år. Hjemme gikk det i pølser og makaroni. Heldigvis likte han noen grønnsaker som han fikk som snack. Vi begynte etterhvert å introdusere nye matretter og nå spiser han nesten alt. 

Anonymkode: eb383...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...