Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Skjønner ikke. "Hvite" eller asiater er jo også "colored"???? Anonymkode: fce80...831
Lille krøll Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Det er vel alle som ikke Caucasian.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, Lille krøll skrev: Det er vel alle som ikke Caucasian. Men det er jo diskriminerende. Å si at kaukasiske (?) folk er gjennomsiktige og fargeløse..? Anonymkode: fce80...831
ostepop123 Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Det er jo ikke alt i språket som er like logisk, og spesielt ikke de ordene vi bruker for å beskrive hverandre. Under apartheid i Sør-Afrika ble ordet brukt "black" om dem som var etniske afrikanere, "coloured" om dem som var asiater (indiere for eksempel) og "white" om dem som var europeiske innvandrere. 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo diskriminerende. Å si at kaukasiske (?) folk er gjennomsiktige og fargeløse..? Anonymkode: fce80...831 Sprekt å se det fra den siden, men jeg gjetter at det var de kaukasiske som fant på dette helt selv.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 8 minutter siden, ostepop123 skrev: Det er jo ikke alt i språket som er like logisk, og spesielt ikke de ordene vi bruker for å beskrive hverandre. Under apartheid i Sør-Afrika ble ordet brukt "black" om dem som var etniske afrikanere, "coloured" om dem som var asiater (indiere for eksempel) og "white" om dem som var europeiske innvandrere. Sprekt å se det fra den siden, men jeg gjetter at det var de kaukasiske som fant på dette helt selv. Så asiater er colored, som i at de er flerfarget? Anonymkode: 213bc...ce6
ostepop123 Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så asiater er colored, som i at de er flerfarget? Anonymkode: 213bc...ce6 Colored betyr farget. Ikke flerfarget (=multicolored). (Må bare presisere at ikke jeg bruker denne terminologien altså, det var altså apartheidregimet som gjorde det.) Endret 18. desember 2019 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 6 minutter siden, ostepop123 skrev: Colored betyr farget. Ikke flerfarget (=multicolored). (Må bare presisere at ikke jeg bruker denne terminologien altså, det var altså apartheidregimet som gjorde det.) VAR?! VAR?! Du er klar over at terminologien lever i beste velgående, da "coloured", ikke får de fordeler som, "blacks", får i Zuid-Afrikaansche Republiek? Anonymkode: e3ae2...5f8
ostepop123 Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: VAR?! VAR?! Du er klar over at terminologien lever i beste velgående, da "coloured", ikke får de fordeler som, "blacks", får i Zuid-Afrikaansche Republiek? Anonymkode: e3ae2...5f8 Holy moly, det var da virkelig ikke poenget mitt.
DetYrer Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: VAR?! VAR?! Du er klar over at terminologien lever i beste velgående, da "coloured", ikke får de fordeler som, "blacks", får i Zuid-Afrikaansche Republiek? Anonymkode: e3ae2...5f8 I sør-afrika er det jo de hvite som er undertrykte nå.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Akkurat nå, DetYrer skrev: I sør-afrika er det jo de hvite som er undertrykte nå. Du skriver det som om det er noe negativt? Anonymkode: e3ae2...5f8
ostepop123 Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 Akkurat nå, DetYrer skrev: I sør-afrika er det jo de hvite som er undertrykte nå. Dette er jo helt besides the point for denne diskusjonen. Men virker ikke som om du har vært i Sør-Afrika..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo diskriminerende. Å si at kaukasiske (?) folk er gjennomsiktige og fargeløse..? Anonymkode: fce80...831 Skal si du holder krenkefest. Ønsker du aller helst å bli kalt farget? Eller syns du det bør være bedre presisjon, at vi skal snakke om rosa, lysebrune, brune osv? Jeg har masse fregner og forlanger å ikke kalles hvit. Jeg skal tilhøre den prikkete rase. Og alle som kaller meg hvit, diskriminerer meg! Anonymkode: 9b913...9e2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 22 timer siden, DetYrer skrev: I sør-afrika er det jo de hvite som er undertrykte nå. 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Du skriver det som om det er noe negativt? Anonymkode: e3ae2...5f8 Hvorfor er det ikke negativt? Dersom alle mennesker har samme verdi, uansett farge, religion, legning osv så er det prinsippløst å mene at det ikke er negativt at hvite er undertrykte. Anonymkode: d31bc...487
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Da jeg gikk på skolen lærte vi at hvit ikke er en farge. Brun derimot.. Anonymkode: cd76c...57f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå