Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Min tiåring har hatt det tidligere i år. Gikk på jerntilskudd og før sommeren var verdiene gode nok og vi sluttet med tabletter. Nå har vi tatt blodprøver og det har igjen gått ned fra 78 til 37. Hun er kresen og småspist og jeg er nå bekymret for at verdiene går såpass ned når hun ikke bruker jerntilskudd. Noen med erfaringer / råd ifht dette? Høres det bekymringsfullt ut? Anonymkode: d0b77...900
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Ja, det er bekymringsfullt for vekst, men den godenyheten er at det går an å gjøre noe med det. Les deg opp på kosthold med jern, og gi barnet ditt mer jern i kosten. Gå til lege og undersøk om det trenger jerntilskudd. Jeg var jernfattig store deler av oppveksten, men det var rett og slett fordi kostholdet hjemme var mangelfullt. Selv om barnet ditt spiser lite, trenger du hjelp til å sette sammen kostholdet slik at det lille hun spiser er næringsrikt. Kontakt en ernæringsfysiolog , de kan hjelpe deg med å sette opp et riktig kosthold. Hør med legen om han kan henvise dere. Anonymkode: 14e38...00e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, det er bekymringsfullt for vekst, men den godenyheten er at det går an å gjøre noe med det. Les deg opp på kosthold med jern, og gi barnet ditt mer jern i kosten. Gå til lege og undersøk om det trenger jerntilskudd. Jeg var jernfattig store deler av oppveksten, men det var rett og slett fordi kostholdet hjemme var mangelfullt. Selv om barnet ditt spiser lite, trenger du hjelp til å sette sammen kostholdet slik at det lille hun spiser er næringsrikt. Kontakt en ernæringsfysiolog , de kan hjelpe deg med å sette opp et riktig kosthold. Hør med legen om han kan henvise dere. Anonymkode: 14e38...00e Takk for svar. Her er det stort fokus på sunn mat, men problemet er at hun nekter/ pirker i maten hun trenger å spise. Vet du noe om disse verdiene? Er 37 ( vet ikke hva 🙈) lavt for en 10 åring? Anonymkode: d0b77...900
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 Sjekk ungen for cøliaki umiddelbart. Det er en blodprøve i første omgang, fort gjort. La henne spise mest mulig glutenholdig kost i uken(e) før, pasta, brød, boller, pizza osv. Vår fikk stadig jernmangel, etter hver kur, sank nivået igjen. Ingen i vår familie har cøliaki, så det falt oss ikke inn en gang før legen sjekket. Slo ut maksimalt på blodprøvene, så ingen tvil. Anonymkode: 8b289...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå