Gå til innhold

Urolig klassemiljø...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. 
Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd?

Anonymkode: 64cc9...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. 
Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd?

Anonymkode: 64cc9...0fc

Er dere ikke fornøyde med klassemiljø og gjentatte tiltak ikke fungerer så må dere bytte skole hvis dere vil endre situasjonen 

Skrevet

Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. 

Anonymkode: fbb58...f59

Skrevet

Hjemmeskole?

Anonymkode: e15c9...765

Skrevet

Vi har hatt flere trinn på vår skole gjennom årene som har vært trøblete. Det som har blitt gjort i alle tilfellene er å be om hjelp utenfra. Noen ganger holder det med helsesøster, mens andre ganger har feks PPT kommet inn i klasserommet og observert over en periode. Deretter lagt en plan for hvordan man feks kan håndtere slike ting på en bedre måte. Du kan jo se om dette er noe dere kan be om. Vi gikk samlet sammen som foreldregruppe og krevde tiltak i et tilfelle, og da ble det endelig gjort ting.

Skrevet

Kjør 9a sak mot skolen og meld til fylkesmannen. 

Anonymkode: b38c1...ec8

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. 

Anonymkode: fbb58...f59

Det kan skolen nekte, pga taushetsplikten og vernet av de andre barna i klasserommet, en forelder skal ikke være der og observere... 

Anonymkode: bed92...f62

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan skolen nekte, pga taushetsplikten og vernet av de andre barna i klasserommet, en forelder skal ikke være der og observere... 

Anonymkode: bed92...f62

Det stemmer ikke. Det har man faktisk lov til.

Anonymkode: 64cc9...0fc

Skrevet
56 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er dere ikke fornøyde med klassemiljø og gjentatte tiltak ikke fungerer så må dere bytte skole hvis dere vil endre situasjonen 

Nei, er det vi ikke vil. Trenger tips til andre tiltak vi kan be om.

Anonymkode: 64cc9...0fc

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. 
Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd?

Anonymkode: 64cc9...0fc

Då sender dere Mail til rektor og slenger på adressa til skolesjefen og eventuelt fylkesmannen. 
Det gjorde vi, og da blei det fart i sakene kan du si.

Har og en i klassen til andre barnet som går å slår og spenner de andre barna, tok kontakt med lærer og rektor satte igang de tiltakene han kunne. Sa at viss ingen ting skjer nå!!! Så går vi videre med det! Er helt uakseptabelt at barna skal være redde på skolen pga et barn de ikke klarer passe på. Og foreldre som ikke forstår alvor i det.

sa og at dette går ut over selskap, da barna ikke vil ha ham der, da skulle skolen snakke med foreldrene om tiltak....

Anonymkode: cfaea...fe0

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. 

Anonymkode: fbb58...f59

Det hadde jeg som forelder ALDRI akseptert. Ærlig talt! Barn har rett på vern, ikke pokker om det skal aksepteres at random sladrekjerringer skal inn i klasserommene.

Anonymkode: bc172...b35

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er det vi ikke vil. Trenger tips til andre tiltak vi kan be om.

Anonymkode: 64cc9...0fc

Har en sønn i 10.klasse og klassen hans har alltid hatt et problem. Mange diagnosebarn og andre som er utfordrende av div årsaker og et veldig fysisk miljø med stygg ordbruk.

De har hatt ganske god nytte av å innføre klassens time med miljøterapeut. Der har de snakket, planlagt, lagt strategier og ikke minst dramatisert. 

Så har vi foreldre jobbet mye med miljøet, gjort ting sammen som klasse utenfor skolen, blitt kjent med hverandre. Mindre sjanse for at barn er voldsomme, mobber osv når de vet at foreldrene sine kjenner foreldrene til barnet de er slem mot. Vi har gjort alt fra småting som grilling i fjæra, hatt turer i akebakken o.l til å ha overnattingsturer på speiderhytta. 

Skolen har selvfølgelig jobbet med miljøet hele tiden 

Det ble mye bedre etterhvert. Aldri 100% for det er for mange uromomenter som man ikke får gjort noe med, men ingen er slemme med hverandre lenger 

Anonymkode: bed92...f62

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har vi foreldre jobbet mye med miljøet, gjort ting sammen som klasse utenfor skolen, blitt kjent med hverandre. Mindre sjanse for at barn er voldsomme, mobber osv når de vet at foreldrene sine kjenner foreldrene til barnet de er slem mot. Vi har gjort alt fra småting som grilling i fjæra, hatt turer i akebakken o.l til å ha overnattingsturer på speiderhytta. 

 

Anonymkode: bed92...f62

Så fint å høre om foreldre som også bidrar til å styrke klassemiljøet, og ikke bare klager på skolen og andre foreldre!

Anonymkode: bc172...b35

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Er ganske oppgitt, og det vet jeg lærerene er også. Her har det foregått ting over mange år, og er snakk om mange av barna. Hadde vert mye lettere om det kun var et barn det var snakk om.

Anonymkode: 64cc9...0fc

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjør 9a sak mot skolen og meld til fylkesmannen. 

Anonymkode: b38c1...ec8

Ja for DA blir det jo godt samarbeid mellom foreldrene skolen fremover.. 

Anonymkode: 93e49...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...