Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd? Anonymkode: 64cc9...0fc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd? Anonymkode: 64cc9...0fc Er dere ikke fornøyde med klassemiljø og gjentatte tiltak ikke fungerer så må dere bytte skole hvis dere vil endre situasjonen
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. Anonymkode: fbb58...f59
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 Hjemmeskole? Anonymkode: e15c9...765
Kira Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 Vi har hatt flere trinn på vår skole gjennom årene som har vært trøblete. Det som har blitt gjort i alle tilfellene er å be om hjelp utenfra. Noen ganger holder det med helsesøster, mens andre ganger har feks PPT kommet inn i klasserommet og observert over en periode. Deretter lagt en plan for hvordan man feks kan håndtere slike ting på en bedre måte. Du kan jo se om dette er noe dere kan be om. Vi gikk samlet sammen som foreldregruppe og krevde tiltak i et tilfelle, og da ble det endelig gjort ting.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Kjør 9a sak mot skolen og meld til fylkesmannen. Anonymkode: b38c1...ec8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. Anonymkode: fbb58...f59 Det kan skolen nekte, pga taushetsplikten og vernet av de andre barna i klasserommet, en forelder skal ikke være der og observere... Anonymkode: bed92...f62
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan skolen nekte, pga taushetsplikten og vernet av de andre barna i klasserommet, en forelder skal ikke være der og observere... Anonymkode: bed92...f62 Det stemmer ikke. Det har man faktisk lov til. Anonymkode: 64cc9...0fc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 56 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Er dere ikke fornøyde med klassemiljø og gjentatte tiltak ikke fungerer så må dere bytte skole hvis dere vil endre situasjonen Nei, er det vi ikke vil. Trenger tips til andre tiltak vi kan be om. Anonymkode: 64cc9...0fc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer ikke. Det har man faktisk lov til. Anonymkode: 64cc9...0fc Feil. Man kan ikke kreve å få observere i klasserommet. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/2019/foreldrenes-tilstedevarelse-i-klasserommet/ Anonymkode: 2f5e4...e8c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #11 Skrevet 17. desember 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Har en sønn som går i 5.klasse. Spinkel og liten av vekst. Klassemiljøet er svært turbulent. Gjelder nesten hele gruppa, og har vert slik siden de begynte på skolen. Lærerene er fortvilet. Gruppa er delt i flere små grupper for å klare å håndtere de. Vi hører stadig om slag, spark og knuffing. Er ikke spesielt mot min sønn, det går på rundgang. Nå er jeg utrolig lei, men vet ikke hvordan vi bør gå frem. Skolen har hatt møte med flere foreldre, men de føler seg litt hjelpeløse. Går selvsagt utover læringsmiljøet til ungene også. Å bytte skole blir vanskelig for da må vi flytte. Det vil vi helst ikke. Noen med gode råd? Anonymkode: 64cc9...0fc Då sender dere Mail til rektor og slenger på adressa til skolesjefen og eventuelt fylkesmannen. Det gjorde vi, og da blei det fart i sakene kan du si. Har og en i klassen til andre barnet som går å slår og spenner de andre barna, tok kontakt med lærer og rektor satte igang de tiltakene han kunne. Sa at viss ingen ting skjer nå!!! Så går vi videre med det! Er helt uakseptabelt at barna skal være redde på skolen pga et barn de ikke klarer passe på. Og foreldre som ikke forstår alvor i det. sa og at dette går ut over selskap, da barna ikke vil ha ham der, da skulle skolen snakke med foreldrene om tiltak.... Anonymkode: cfaea...fe0
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #12 Skrevet 17. desember 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Sett deg inn i klasserommet. Det gjorde jeg. Anonymkode: fbb58...f59 Det hadde jeg som forelder ALDRI akseptert. Ærlig talt! Barn har rett på vern, ikke pokker om det skal aksepteres at random sladrekjerringer skal inn i klasserommene. Anonymkode: bc172...b35
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #13 Skrevet 17. desember 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, er det vi ikke vil. Trenger tips til andre tiltak vi kan be om. Anonymkode: 64cc9...0fc Har en sønn i 10.klasse og klassen hans har alltid hatt et problem. Mange diagnosebarn og andre som er utfordrende av div årsaker og et veldig fysisk miljø med stygg ordbruk. De har hatt ganske god nytte av å innføre klassens time med miljøterapeut. Der har de snakket, planlagt, lagt strategier og ikke minst dramatisert. Så har vi foreldre jobbet mye med miljøet, gjort ting sammen som klasse utenfor skolen, blitt kjent med hverandre. Mindre sjanse for at barn er voldsomme, mobber osv når de vet at foreldrene sine kjenner foreldrene til barnet de er slem mot. Vi har gjort alt fra småting som grilling i fjæra, hatt turer i akebakken o.l til å ha overnattingsturer på speiderhytta. Skolen har selvfølgelig jobbet med miljøet hele tiden Det ble mye bedre etterhvert. Aldri 100% for det er for mange uromomenter som man ikke får gjort noe med, men ingen er slemme med hverandre lenger Anonymkode: bed92...f62
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #14 Skrevet 17. desember 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så har vi foreldre jobbet mye med miljøet, gjort ting sammen som klasse utenfor skolen, blitt kjent med hverandre. Mindre sjanse for at barn er voldsomme, mobber osv når de vet at foreldrene sine kjenner foreldrene til barnet de er slem mot. Vi har gjort alt fra småting som grilling i fjæra, hatt turer i akebakken o.l til å ha overnattingsturer på speiderhytta. Anonymkode: bed92...f62 Så fint å høre om foreldre som også bidrar til å styrke klassemiljøet, og ikke bare klager på skolen og andre foreldre! Anonymkode: bc172...b35
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #15 Skrevet 17. desember 2019 Takk for tilbakemeldinger! Er ganske oppgitt, og det vet jeg lærerene er også. Her har det foregått ting over mange år, og er snakk om mange av barna. Hadde vert mye lettere om det kun var et barn det var snakk om. Anonymkode: 64cc9...0fc
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #16 Skrevet 17. desember 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjør 9a sak mot skolen og meld til fylkesmannen. Anonymkode: b38c1...ec8 Ja for DA blir det jo godt samarbeid mellom foreldrene skolen fremover.. Anonymkode: 93e49...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå