Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #1 Skrevet 16. desember 2019 Ja, er det noen som har noe erfaring….har vært hos lege uendelige ganger, spesialister, Volvat..de finner ingenting galt. Prøver er tatt og de viser ingenting. Hun er ikke sexuelt aktiv (hun er psykisk utviklingshemmet) Hun har innimellom så vondt at hun gråter, hun har språk nok til at vi foreldre forstår hva hun sier og mener. Legen og spesialisten mener at det må være tørr hud selv om de sier at de ikke direkte ser det heller. Vi legger merke til at det forverrer seg de dagene hun har mensen. Hun går i dusjen hver dag men vasker seg ikke lenger med dr. greves hver dag etter anbefalinger fra legen, bruker kun lunkent vann, og dr greve 1-2 dager i uken. Ble anbefalt av spesialisten å bruke aloe vera og det gjør hun, hjalp litt i begynnelsen, men nå er det på den igjen,så har prøvd en annen krem som ble anbefalt. Vi er litt desperate, det skal jo ikke være normalt å ha det sånn, hun har rett og slett smerter. Det er jo helt håpløst når ikke legene finner noe for da er det jo ingen hjelp å få. Derfor skriver jeg her i håp om at det kan være noen personer der ute som vet noe, eventuelt om det er noen andre vi kan henvende oss til som ikke er lege? eller noen som har vært borti noe lignende. Kan nevne at hun ofte har vær plaget med urinveisinfeksjon,men det rare er at testen på legekontoret viser positiv, men de gangene de har sendt den til dyrking har den vært negativ, så vi blir ikke så kloke på dette. Hun er forøvrig mye plaget med magen og har fått diagnosen irritabel tarm, da ikke prøver her heller viser noe galt. Hun har fra barn av vært plaget med forstoppet mage og luft i magen. Hun går på glutenfri og melkefri diett. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Sopp? Endometeriose? (kan også slå ut på tarm) Anonymkode: 3ccac...2fc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #3 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, er det noen som har noe erfaring….har vært hos lege uendelige ganger, spesialister, Volvat..de finner ingenting galt. Prøver er tatt og de viser ingenting. Hun er ikke sexuelt aktiv (hun er psykisk utviklingshemmet) Hun har innimellom så vondt at hun gråter, hun har språk nok til at vi foreldre forstår hva hun sier og mener. Legen og spesialisten mener at det må være tørr hud selv om de sier at de ikke direkte ser det heller. Vi legger merke til at det forverrer seg de dagene hun har mensen. Hun går i dusjen hver dag men vasker seg ikke lenger med dr. greves hver dag etter anbefalinger fra legen, bruker kun lunkent vann, og dr greve 1-2 dager i uken. Ble anbefalt av spesialisten å bruke aloe vera og det gjør hun, hjalp litt i begynnelsen, men nå er det på den igjen,så har prøvd en annen krem som ble anbefalt. Vi er litt desperate, det skal jo ikke være normalt å ha det sånn, hun har rett og slett smerter. Det er jo helt håpløst når ikke legene finner noe for da er det jo ingen hjelp å få. Derfor skriver jeg her i håp om at det kan være noen personer der ute som vet noe, eventuelt om det er noen andre vi kan henvende oss til som ikke er lege? eller noen som har vært borti noe lignende. Kan nevne at hun ofte har vær plaget med urinveisinfeksjon,men det rare er at testen på legekontoret viser positiv, men de gangene de har sendt den til dyrking har den vært negativ, så vi blir ikke så kloke på dette. Hun er forøvrig mye plaget med magen og har fått diagnosen irritabel tarm, da ikke prøver her heller viser noe galt. Hun har fra barn av vært plaget med forstoppet mage og luft i magen. Hun går på glutenfri og melkefri diett. Anonymkode: ec014...09c Menssmerter? Anonymkode: 2b5a5...e01
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #4 Skrevet 16. desember 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Menssmerter? Anonymkode: 2b5a5...e01 Forverrer seg under mensen, men har det så og si daglig, noen dager er verre enn andre. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sopp? Endometeriose? (kan også slå ut på tarm) Anonymkode: 3ccac...2fc Sopp er hun sjekket for flere ganger med negativt resultat. Endometeriose googlet jeg akkurat, kanskje noe å se videre på. Skal nevne det for legen ved neste time. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Om legene tror det er hudirritasjon, så må dere jo droppe denne unødvendige såpen helt. 1-2 ganger såpe i underlivet er 1-2 ganger for mye. Endometriose kan absolutt være en mulighet. Er hun i stand til å si hvor det er vondt? Det er ganske markent forskjell på f.eks å ha en ekstern soppinfeksjon og å ha endometriosesmerter innvendig. Anonymkode: 1b223...dfb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 Jeg fikk sopp og blir sår av dr. Greves. Lactacyd derimot, tåler jeg. Prøv å slutte med Dr. Greves og se om det hjelper? Anonymkode: ff05e...ec8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 Unngå all såpebruk i underlivet. Aldri bruk det. Smør med canesten, og prøv med innvendige melkesyrebakteriekapsler. Gå til en gynekolog med godt rykte. Anonymkode: 2c27a...118
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 Høres veldig ut som endometriose. Svært smertefullt, og lite fokus på blant leger😬 Ville absolutt ha bedt om en utredning, og ikke slått meg til ro før jeg hadde konkrete funn på at det ikke var det.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sopp er hun sjekket for flere ganger med negativt resultat. Endometeriose googlet jeg akkurat, kanskje noe å se videre på. Skal nevne det for legen ved neste time. Anonymkode: ec014...09c Lurt å nevne. Les litt på endometeriose foreningen sine sider https://www.endometriose.no/ Som "den perfekte mor, pån igjen" skriver så er det lite fokus på det blant gjengse leger. Har det selv, i stor grad. Blitt operert og fjernet endometeriose vev flere ganger. Siste årene har det slått ut i tarm (fastlegen mente ibs, men når jeg blør rektalt under mensen så er det pga endometeriose vev i tarmen), og både i og utenfor mens så gir det periodevis mye smerter i underliv. Kan for mange fungere godt med p sprøyte feks. (ikke alle) Eller rett smertelindring. Om du vil utforske mer, søk opp en gynekolog som er god på endometeriose og få hendv dit. Anonymkode: 3ccac...2fc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #11 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk sopp og blir sår av dr. Greves. Lactacyd derimot, tåler jeg. Prøv å slutte med Dr. Greves og se om det hjelper? Anonymkode: ff05e...ec8 Takk for tips, det er verdt å prøve. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #12 Skrevet 16. desember 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurt å nevne. Les litt på endometeriose foreningen sine sider https://www.endometriose.no/ Som "den perfekte mor, pån igjen" skriver så er det lite fokus på det blant gjengse leger. Har det selv, i stor grad. Blitt operert og fjernet endometeriose vev flere ganger. Siste årene har det slått ut i tarm (fastlegen mente ibs, men når jeg blør rektalt under mensen så er det pga endometeriose vev i tarmen), og både i og utenfor mens så gir det periodevis mye smerter i underliv. Kan for mange fungere godt med p sprøyte feks. (ikke alle) Eller rett smertelindring. Om du vil utforske mer, søk opp en gynekolog som er god på endometeriose og få hendv dit. Anonymkode: 3ccac...2fc TUSEN TAKK! Ja, dette skal vi gjøre. Så fantastisk mange hjelpende mennesker det er her! Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #13 Skrevet 16. desember 2019 Kan det være noen som misbruker henne seksuelt? Jeg sier ikke at det er det, men det kan være verdt å ha øynene litt ekstra åpne. Seksuelle overgrep fører ofte til psykosomatisk betingede smerter i underlivet. Hvis hun er psykisk utviklingshemmet, kan det være litt ekstra vanskelig for henne å forklare og be om hjelp. Anonymkode: 89183...a52
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #14 Skrevet 16. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Unngå all såpebruk i underlivet. Aldri bruk det. Smør med canesten, og prøv med innvendige melkesyrebakteriekapsler. Gå til en gynekolog med godt rykte. Anonymkode: 2c27a...118 Ok, ingen såpe i underlivet, bare vann altså? innvendige melkesyrebakterier, mener du stikkpiller? Hun takler ikke å få noe inn på den måten, hun får helt panikk, så hun har altid fått andre tabletter av leger. Kan ikke vanlige melkesyrebakterier hjelpe (slike du svelger) Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #15 Skrevet 16. desember 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være noen som misbruker henne seksuelt? Jeg sier ikke at det er det, men det kan være verdt å ha øynene litt ekstra åpne. Seksuelle overgrep fører ofte til psykosomatisk betingede smerter i underlivet. Hvis hun er psykisk utviklingshemmet, kan det være litt ekstra vanskelig for henne å forklare og be om hjelp. Anonymkode: 89183...a52 Vi har henne hjemme på heltid så det er jeg sikker på at ikke det er. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2019 #16 Skrevet 16. desember 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: TUSEN TAKK! Ja, dette skal vi gjøre. Så fantastisk mange hjelpende mennesker det er her! Anonymkode: ec014...09c Urintester viser noen ganger blod, selv om hun ikke har mensen, kan dette være et tegn på endometeriose? uansett skal jeg stå på for at hun kommer til en spesialist, og da si fra om dette. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #17 Skrevet 17. desember 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Urintester viser noen ganger blod, selv om hun ikke har mensen, kan dette være et tegn på endometeriose? uansett skal jeg stå på for at hun kommer til en spesialist, og da si fra om dette. Anonymkode: ec014...09c Det kan sette seg i blære også ja. Statistisk sett ikke veldig vanlig, og det er kanskje mer sannsynlig at det kan være noe annet, samtidig tror jeg endometeriose har endel mørketall siden det bare nylig har blitt fokus på det. For din del tenker jeg at både gynekolog og urolog kunne vært noe å få henvisning til? Jeg gravde frem litt litteratur til deg. Den første linken har mye "latin og lege ord", men gir en god oversikt over hva legestanden vet i dag (blære er inkludert et stykke ned), og den andre litt mer leselig - der ser du at tallene taler for at det ikke er veldig vanlig (men igjen, her tror jeg det er mye underrapportering) https://tidsskriftet.no/2008/06/oversiktsartikkel/kirurgisk-behandling-av-endometriose https://tidsskriftet.no/2008/06/personlige-opplevelser/en-kortere-vei-til-diagnosen-endometriose Glad vi kan hjelpe ☺️ Anonymkode: 3ccac...2fc
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #18 Skrevet 17. desember 2019 Bestill tid hos en gynekolog istedenfor fastlege. Anonymkode: c51f6...6f3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #19 Skrevet 17. desember 2019 19 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Høres veldig ut som endometriose. Svært smertefullt, og lite fokus på blant leger😬 Ville absolutt ha bedt om en utredning, og ikke slått meg til ro før jeg hadde konkrete funn på at det ikke var det. Takk, ja dette har de ikke nevnt med et ord. Nå skal jeg ikke gi meg på at det må sjekket ut. Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #20 Skrevet 17. desember 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Bestill tid hos en gynekolog istedenfor fastlege. Anonymkode: c51f6...6f3 Har vært hos gynekolog, Både privat og videresendt av fastlege Anonymkode: ec014...09c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #21 Skrevet 17. desember 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kan sette seg i blære også ja. Statistisk sett ikke veldig vanlig, og det er kanskje mer sannsynlig at det kan være noe annet, samtidig tror jeg endometeriose har endel mørketall siden det bare nylig har blitt fokus på det. For din del tenker jeg at både gynekolog og urolog kunne vært noe å få henvisning til? Jeg gravde frem litt litteratur til deg. Den første linken har mye "latin og lege ord", men gir en god oversikt over hva legestanden vet i dag (blære er inkludert et stykke ned), og den andre litt mer leselig - der ser du at tallene taler for at det ikke er veldig vanlig (men igjen, her tror jeg det er mye underrapportering) https://tidsskriftet.no/2008/06/oversiktsartikkel/kirurgisk-behandling-av-endometriose https://tidsskriftet.no/2008/06/personlige-opplevelser/en-kortere-vei-til-diagnosen-endometriose Glad vi kan hjelpe ☺️ Anonymkode: 3ccac...2fc Åhh,så utrolig snill og hjelpsom du er, TUSEN TAKK! Helt utrolig!! Takk for hjelp. Anonymkode: ec014...09c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå