Gå til innhold

Frustrert, julegaver


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er poenget med å be om ønskelister, når man likevel ikke følger disse?!?!! Argh!!! 
Ja, man skal være glad for at alt osv. Og det blir barna også! Men jeg bruker tid på disse listene, og når barna da ender opp med tull de ikke trenger og enda verre: ting som gjør livet surt for samtlige - hvorfor?!!? 
Jeg inkluderer gaver i ulike prisklasser og har god variasjon mellom praktiske og nødvendige ting til leker oa unødvendig vas. Men likevel, så får folk fikse ideer om at de skal ødelegge julehyggen med gaver som betyr mas og dårlig stemning for oss foreldre! Hvert forbanna år, slår aldri feil! 
 

I år vurderer jeg å bytte gaven før vi legger den under treet altså! 
 

Måtte bare få det ut ... 

Anonymkode: 13ce1...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper dette er tull! 

Anonymkode: db53b...42b

Skrevet

Du vet at det er ønskeliste du har og ikke en bestillingsliste?

Anonymkode: 20041...734

Skrevet

Ja, jeg vet. Og jeg lager disse listene fordi de spør spesifikt etter og vil ha detaljer osv. 

frustrasjonen min bygger på at det er b gave som blir kjøpt og som år etter år ødelegger romjulen og en del dager/perioder utover året som kommer. Som giver VET utmerket godt fører til dårlig stemning, og som vi har vært ærlige om at er særs upraktiske å få.
Det dreier seg som brettspill, og tenkte jeg skulle være litt på i år ... så jeg førte på spesifikke spill, som jeg vet ikke ødelegger stemningen. Men nok en gang 😥😔 ... 

Gaver som ellers ikke står på listen er for så vidt helt i orden altså. Frustrasjonen gjelder spill som blir til dårlig stemning gjennom romjulen og året ellers. 
1. Ved at vi foreldre ikke har tid til å spille og spillet krever at voksne er med. 2. Det må være flere spillere enn to-tre. 3. Ikke er aldersadekvat og fører til at en eller flere gråter fordi de ikke mestrer spillet eller Kan være med. Evt det at de blir med ødelegger slik at de som kan blir sure. 4. Spill som varer for lenge 

Jeg vet det er mye god læring i overnevnte scenarioer, men jeg foretrekker at romjulen ikke blir en slik arena for læring x-antall ganger. Vi spiller mye sammen, så barna elsker det. Og jeg har grei oversikt over hva som fører til mestringsfølelse og hva som bare blir kjipt. 

Anonymkode: 13ce1...a33

Skrevet

Da gjør du som meg. Jeg har en som spør minst 7 ganger hvilken størrelse ungene bruker. Og jeg svarer like mange ganger. Jeg blir hver gang spurt om jeg er sikker på størrelsen til mine egne barn🙄

Mine barn er store for alderen og bruker 1-3 størrelser mer enn «aldersstørrelsen». 
 

Vedkommende tror ikke på at barna mine ikke følger aldersstørrelsene slavisk og at jeg vet hvilken størrelse de faktisk bruker, så hun kjøper, uten unntak, ALLTID for små klær.

Etter noen år med triste unger som ikke fikk byttet fine klær i rett størrelse siden butikkene var tomme i byttestria, åpner jeg nå ALLE pakker fra vedkommende og sjekker størrelser og BYTTER alt som er for lite. Ergo ALT. 
 

Problem løst. Glade unger, glade foreldre, glad gavegiver og mindre stress. 

Anonymkode: e6d69...e78

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gjør du som meg. Jeg har en som spør minst 7 ganger hvilken størrelse ungene bruker. Og jeg svarer like mange ganger. Jeg blir hver gang spurt om jeg er sikker på størrelsen til mine egne barn🙄

Mine barn er store for alderen og bruker 1-3 størrelser mer enn «aldersstørrelsen». 
 

Vedkommende tror ikke på at barna mine ikke følger aldersstørrelsene slavisk og at jeg vet hvilken størrelse de faktisk bruker, så hun kjøper, uten unntak, ALLTID for små klær.

Etter noen år med triste unger som ikke fikk byttet fine klær i rett størrelse siden butikkene var tomme i byttestria, åpner jeg nå ALLE pakker fra vedkommende og sjekker størrelser og BYTTER alt som er for lite. Ergo ALT. 
 

Problem løst. Glade unger, glade foreldre, glad gavegiver og mindre stress. 

Anonymkode: e6d69...e78

😅 Kanskje det er samme person 😂😂 Får også feil størrelser på klær - selv om vi skriver det ned og sier det. 
 

Jeg vet det virker utrolig usympatisk, men ... jeg er frustrert. Skulle ikke sagt noe om det ikke ble mast etter detaljert og lang ønskeliste hver gang. 
 

Håper vi rekker å bytte før 24. 😅

Anonymkode: 13ce1...a33

Skrevet

Helt utrolig at du mener et brettspill kan gjøre livet surt for dere. Da tåler dere ikke spesielt mye altså. Og hvorfor har dere ikke tid til å spille med ungene i romjula?

Anonymkode: 06c4f...742

Skrevet

Jeg kunne skjønt det om det var trommesett, liksom, men brettspill? Kan dere ikke vente med å spille det til dere voksne har tid?

Skrevet

Vel, fordi vi har ett barn som ikke er helt som alle andre. Det fører til mye ekstra, og «feil» spill er et område som fører til en del «utblåsinger» eller hva man skal si. 

Vi spiller selvsagt når det passer, både i romjulen og ellers. Men vi orker ikke å spille hele dagen, og da blir det jo unektelig noen nei ila romjula. Samt at vi har flere barn som gjerne vil ha oppmerksomhet også. Ikke bare dette barnet som har fått et spill det 1. Ikke mestrer og som ikke  kan spille med en forelder eller sammen søsken.

Ja, vi tåler nok ikke så mye. 

Anonymkode: 13ce1...a33

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, jeg bruker god tid på å finne ut hva jeg skal gi til hver og en å koser meg med å kjøpe gaver som jeg vet at mottakeren kommer til å bli veldig glad for. Gutten min fikk brannbil 3 ganger på rad hos samme familiemedlem, å når han ble 5 år fikk han duplo, å når han ble 2  år fikk han playmobil med masse smådeler som var merket med fra 4 år. Har byttet mange gaver fra denne personen. 

Anonymkode: 8a6aa...67d

Skrevet
1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg kunne skjønt det om det var trommesett, liksom, men brettspill? Kan dere ikke vente med å spille det til dere voksne har tid?

Ja, det kan vi og det gjør vi. Og med de andre barna, så går den slags finfint. Men det barnet det gjelder er det ofte vanskelig med nei og venting. Derfor foretrekker vi spill som alle kan spille sammen og som barnet mestrer. Slik at det ikke blir utagering osv. Og akkurat i romjulen vil vi gjerne ha minst mulig av den slags, siden vi ikke har avlastning ...

Anonymkode: 13ce1...a33

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan vi og det gjør vi. Og med de andre barna, så går den slags finfint. Men det barnet det gjelder er det ofte vanskelig med nei og venting. Derfor foretrekker vi spill som alle kan spille sammen og som barnet mestrer. Slik at det ikke blir utagering osv. Og akkurat i romjulen vil vi gjerne ha minst mulig av den slags, siden vi ikke har avlastning ...

Anonymkode: 13ce1...a33

Da gjør dere det som er best for deres familie og bytter/utsetter å gi gaven. Jula med sine forventninger og rutinebrudd kan være krise nok for barn med problemer. Dere trenger ikke at gavene legger sten til byrden fordi giver ikke klarer å sette seg inn i hvor belastende dette blir.

Skrevet

Når det er barn med spesielle behov inne i bildet synes jeg det er helt uproblematisk å bytte til noe som passer. Hvis det hadde vært snakk om helt alminnelige krangler og misnøye hadde jeg syntes du overdrev skrekkelig. Skap en god jul for dere alle. Feirer dere sammen med giveren? I så fall er det kanskje nødvendig å informere om/forklare gavebyttet før julekvelden - ellers spiller ikke det noen rolle om du sier noe eller ikke. Det hjelper tydeligvis ikke med opplæring, så bare la det være om du synes det er greiest.

Skrevet
3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Da gjør dere det som er best for deres familie og bytter/utsetter å gi gaven. Jula med sine forventninger og rutinebrudd kan være krise nok for barn med problemer. Dere trenger ikke at gavene legger sten til byrden fordi giver ikke klarer å sette seg inn i hvor belastende dette blir.

 

3 timer siden, bønni skrev:

Når det er barn med spesielle behov inne i bildet synes jeg det er helt uproblematisk å bytte til noe som passer. Hvis det hadde vært snakk om helt alminnelige krangler og misnøye hadde jeg syntes du overdrev skrekkelig. Skap en god jul for dere alle. Feirer dere sammen med giveren? I så fall er det kanskje nødvendig å informere om/forklare gavebyttet før julekvelden - ellers spiller ikke det noen rolle om du sier noe eller ikke. Det hjelper tydeligvis ikke med opplæring, så bare la det være om du synes det er greiest.

Vi feirer ikke med giver. Og giver avslår å spille med barnet når giver er på besøk. Så ingen kommer til å merke noe. Kommer til å bytte før julaften 🙈
Ja, jeg var nok litt for frustrert - kanskje ikke bare pga spillet 🙄 Men det toppa seg litt liksom! 
Godt med forståelse kjenner jeg 😔 Noen dager blir småting så store ett øyeblikk, og da bare 🤯

Anonymkode: 13ce1...a33

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg har også et sånt "annerledes" barn, og h*n har IKKE tålmodighet til å vente til noen har tid! I, og før, jul er det så mye som er forskjellig fra den "vanlige" hverdagen at ting uansett blir ekstra vanskelige. ❤️ 

Anonymkode: 3662a...ce9

Skrevet

Bytt! Romjulen bør være hyggelig, og dere må få mulighet til å få litt pause også. 

Anonymkode: 72e23...a72

Gjest Antarctica
Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg vet. Og jeg lager disse listene fordi de spør spesifikt etter og vil ha detaljer osv. 

frustrasjonen min bygger på at det er b gave som blir kjøpt og som år etter år ødelegger romjulen og en del dager/perioder utover året som kommer. Som giver VET utmerket godt fører til dårlig stemning, og som vi har vært ærlige om at er særs upraktiske å få.
Det dreier seg som brettspill, og tenkte jeg skulle være litt på i år ... så jeg førte på spesifikke spill, som jeg vet ikke ødelegger stemningen. Men nok en gang 😥😔 ... 

Gaver som ellers ikke står på listen er for så vidt helt i orden altså. Frustrasjonen gjelder spill som blir til dårlig stemning gjennom romjulen og året ellers. 
1. Ved at vi foreldre ikke har tid til å spille og spillet krever at voksne er med. 2. Det må være flere spillere enn to-tre. 3. Ikke er aldersadekvat og fører til at en eller flere gråter fordi de ikke mestrer spillet eller Kan være med. Evt det at de blir med ødelegger slik at de som kan blir sure. 4. Spill som varer for lenge 

Jeg vet det er mye god læring i overnevnte scenarioer, men jeg foretrekker at romjulen ikke blir en slik arena for læring x-antall ganger. Vi spiller mye sammen, så barna elsker det. Og jeg har grei oversikt over hva som fører til mestringsfølelse og hva som bare blir kjipt. 

Anonymkode: 13ce1...a33

Bytt spill du. Det er morsomst for alle om gaven treffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...