Gå til innhold

Skal virkelig 5 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne forskjell mellom mengde , dvs at 19 er mer enn 14. Synes det er mye fokus på læring allerede i bhg. Sikkert fint for noen, men de som ikke er der vil oppleve da allerede lite mestring. Min 5 åring er i tillegg noe forsinket, og merker jeg blir stresset over alt som forventes av barna allerede i bhg.

Anonymkode: f0aff...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare rydde litt. Har sikkert plass til 5-6.du har vel ikke så mange😊

Anonymkode: b01c8...094

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare rydde litt. Har sikkert plass til 5-6.du har vel ikke så mange😊

Som du sikkert forstår...postet feil sted😜

Skrevet

Jeg tror begge mine kunne dette i den alderen. Det er endel år siden nå, men tror det. Eldste barnet mitt syns det var gøy med tall og bokstaver fra hun var bitteliten, hun knakk lesekoden selv før skolestart. Yngste barnet kunne såvidt skrive navnet sitt før skolestart, hu var totalt uinteressert  i slikt. Men hun kunne mye om mye, bare ikke helt på samme måte som jevnalderene. Hun var ofte å finne i snekkerbua så hun kunne bruke en tommestokk, derved kunne hun også tall selv om hun ikke kunne det ( hun klarte å måle og lage neste planlebit like lang, men hva tallet het kunne hun ikke si. 17 kom føre 19, dermed var det tallet mindre.)

Anonymkode: 2adea...73b

Skrevet

Her er det førskolegruppe. De jobber med liten/stor, over/under/foran/bak, tall ig bokstaver. Jeg synes det er supert. Det er bare lek. Om de ikke viser interesse så presses de ikke. Barn fra barnehagen vi bruker får mye ros fra skolen i bygda, de er mer skoleklare. 

Anonymkode: f3759...38d

Skrevet

Mine kunne nok dette fra en del tidligere enn 5 års alderen. Liten, stor, over, under osv ble kontrollert på helsestasjonen når vi var på 4 års kontrollen med det ene barnet forrige uke. Og dette, samt mengder er helt uproblematisk for henne. Og har vært for de to andre. Men barn er jo ulike, og du vet jeg allerede at dit barn er litt senere. Men det gjør jo ingenting, og det er jo ingenting å stresse over. Det blir ikke bedre enn det. Regner med han får oppfølgning hvis han henger mye etter. Bgh, skole kommer til å gi beskjed hvis han henger mye etter. 

Anonymkode: 5566f...9fa

Skrevet

Grunnleggende matematiske ferdigheter er ganske intuitivt for de fleste. 

Men du verden så mange dårlige pedagoger som finnes når det gjelder matte..

Hadde du hatt to linjaler på 14 cm og 19 cm ville nok nesten alle klart å vise hvilken som er størst. Men hvis du ikke har forstått eller blitt lært at tallene BETYR noe.. så blir det straks vanskeligere

Anonymkode: eb579...31e

Gjest Antarctica
Skrevet
På 16.12.2019 den 15.22, Anonym bruker skrev:

Kunne forskjell mellom mengde , dvs at 19 er mer enn 14. Synes det er mye fokus på læring allerede i bhg. Sikkert fint for noen, men de som ikke er der vil oppleve da allerede lite mestring. Min 5 åring er i tillegg noe forsinket, og merker jeg blir stresset over alt som forventes av barna allerede i bhg.

Anonymkode: f0aff...a36

Tallforståelse opp til 19 er det ikke sikkert at de har på den alderen, nei. Så det er helt normalt å ikke skjønne hvilken mengde som er størst av de to.

Skrevet

Det er du som har barnet ditt på utredning på barnehabiliteringen? Skjønner det er sårt at barnet ditt er noe forsinket, men verden kan jo ikke bremses fordi han ikke skal føle seg mindre verdt enn andre. Dessuten tror jeg du må jobbe med hvordan du selv forholder deg til det. Hvis du stritter imot og ønsker at han kan det andre kan, tror jeg det påvirker hans selvoppfatning mer enn at de andre barna kan større/mindre og mer/mindre selv om han strever med det. 

Anonymkode: 89041...ae7

Skrevet

Les rammeplanen så ser du at barnehagen faktisk er pålagt å jobbe med matematikk og mye annen læring i barnehagen. Ikke uvanlig at femåringer forstår mengde opp til 20, flere forstår større mengder enn det. Og så er det alltid noen som synes dette er vanskelig men da et det jo fint at bhg jobber med saken:-) 

Anonymkode: 05d10...6db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...