Gå til innhold

Spørsmål om tannregulering. Hvor mye overbitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på 11 år var til kontroll hos kjeveortoped nå nettopp. Fikk beskjed om at det er "for mye" overbitt, men at vi skal se det an et år til. Dette er barn nr 2 hos samme kjeveortoped, og første gikk der lenge.

Jeg oppfatter tannlegen som litt "trigger-happy", og lurer derfor på hvor mye overbitt som er for mye? Så mye at det må reguleres, liksom?

Min datter har jo overbitt som i at overtennene går utenfor undertennene, men hun har absolutt ikke sjenerende overbitt utseendemessig.

Anonymkode: 50ece...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får motsatt inntrykk jeg da, denne spesialisten setter ikke regulering på alle altfor tidlig, men vil se an hvordan resultatet blir når hodet og kjeven er ferdig utvokst.

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt da, venter på innkalling til spesialist selv fordi datteren min er overbitt. Men hun er veldig overbitt da, og har en bittfeil som gjør at tennene i underkjeven går opp bak fortennene og nærmest treffer ganen bak, så hun må ha regulering uansett.

Anonymkode: 7b718...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Får motsatt inntrykk jeg da, denne spesialisten setter ikke regulering på alle altfor tidlig, men vil se an hvordan resultatet blir når hodet og kjeven er ferdig utvokst.

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt da, venter på innkalling til spesialist selv fordi datteren min er overbitt. Men hun er veldig overbitt da, og har en bittfeil som gjør at tennene i underkjeven går opp bak fortennene og nærmest treffer ganen bak, så hun må ha regulering uansett.

Anonymkode: 7b718...2d2

Jeg har som sagt gått til denne tannlegen med regulering for min sønn også, og det tok 8 år. Deler av det helt nødvendig, deler av det kun overfladisk nødvendig synes jeg. Og det er det jeg tenker litt nå. Dette er kun noe overfladisk. Min datter har pene, store og rette tenner. Alle trenger ikke å ha helt like regulerte tenner med streng på baksiden og evig behov for oppfølging av tannlege...

Anonymkode: 50ece...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.lommelegen.no/tannhelse/artikkel/trenger-barnet-mitt-tannregulering/68926642

Her står det at grensen går på 6 mm, de som har mindre overbitt enn det blir regnet som kosmetisk og får ikke dekket noenting. 6-9 mm regnes som litt behov og får dekket noe.

Men det kommer vel nye regler til neste år? Da vil vel de som har mellom 6 og 9 mm rammes av det nye regelverket vil jeg tro?

Anonymkode: 7b718...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.lommelegen.no/tannhelse/artikkel/trenger-barnet-mitt-tannregulering/68926642

Her står det at grensen går på 6 mm, de som har mindre overbitt enn det blir regnet som kosmetisk og får ikke dekket noenting. 6-9 mm regnes som litt behov og får dekket noe.

Men det kommer vel nye regler til neste år? Da vil vel de som har mellom 6 og 9 mm rammes av det nye regelverket vil jeg tro?

Anonymkode: 7b718...2d2

Jeg tror faktisk det er mindre enn seks mm. Det er ikke egentlig pengene det står på, men når jeg ser hvor mye tid og greier det er. Spesielt det med å måtte ha streng på baksiden resten av livet når det egentlig er helt unødvendig. Det blir i tilfelle å begynne med regulering i 7. klasse for noe som ikke engang er kosmetisk, siden alt er pent og rett allerede utenom et lite overbitt.

Anonymkode: 50ece...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det helt likt med sønnen vår. Synes han har pene tenner og et pent smil, men reguleringstannlegen mente han må ha regulering pga overbitt. Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette må rettes på og det irriterer meg vanvittig. Virker mest som tannlegen gjør det for å tjene penger. 

Anonymkode: ccab3...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det helt likt med sønnen vår. Synes han har pene tenner og et pent smil, men reguleringstannlegen mente han må ha regulering pga overbitt. Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette må rettes på og det irriterer meg vanvittig. Virker mest som tannlegen gjør det for å tjene penger. 

Anonymkode: ccab3...854

Nemlig. Og det irriterer meg litt. Samtidig som jeg er sykepleier og ikke tannlege, så jeg vil jo ikke overprøve på et felt jeg ikke kan noe.

Anonymkode: 50ece...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk det er mindre enn seks mm. Det er ikke egentlig pengene det står på, men når jeg ser hvor mye tid og greier det er. Spesielt det med å måtte ha streng på baksiden resten av livet når det egentlig er helt unødvendig. Det blir i tilfelle å begynne med regulering i 7. klasse for noe som ikke engang er kosmetisk, siden alt er pent og rett allerede utenom et lite overbitt.

Anonymkode: 50ece...ace

Jeg vet ikke noe om det du spør om, men hva er dette med streng på baksiden resten av livet?

Jeg hadde regulering i min unge ungdom, men ingen som da hadde regulering fikk noe varig regulering. Men da eksisterte vel heller ikke regulering på baksiden. Hvordan forklares det å sette dette som en livslang behandling? Det gir jo en del ulemper også.

Anonymkode: 8ea6a...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk det er mindre enn seks mm. Det er ikke egentlig pengene det står på, men når jeg ser hvor mye tid og greier det er. Spesielt det med å måtte ha streng på baksiden resten av livet når det egentlig er helt unødvendig. Det blir i tilfelle å begynne med regulering i 7. klasse for noe som ikke engang er kosmetisk, siden alt er pent og rett allerede utenom et lite overbitt.

Anonymkode: 50ece...ace

Streng på baksiden resten av livet?? Er det noen som har det?

Anonymkode: 24a66...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo frivillig om dere velger regulering. Tannlegene tjener jo penger på det, og anbefaler sikkert om det kun er kosmetisk også. Hvis ungen er fornøyd med tennene sine, og overbittet ikke hindrer bittet på noen måte, er det bare å takke nei. 
Guttungen her kunne fått regulering for overbitt og noe skjevhet med 40% dekning. Han er fornøyd med tennene, og det påvirker ikke spissing/tygging. Vi takket derfor nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke noe om det du spør om, men hva er dette med streng på baksiden resten av livet?

Jeg hadde regulering i min unge ungdom, men ingen som da hadde regulering fikk noe varig regulering. Men da eksisterte vel heller ikke regulering på baksiden. Hvordan forklares det å sette dette som en livslang behandling? Det gir jo en del ulemper også.

Anonymkode: 8ea6a...10f

Når reguleringen er fjernet lar de strengen på baksiden sitte så lenge som mulig. Den blir gjerne fjernet etterhvert pga andre ting som må gjøres med tennene, men som regel setter de den ikke på igjen.

Det kommer nok an på hvor mye du er regulert og hvor stor faren for at de sklir tilbake er. 

Søsteren min er 30 år og hun har fremdeles den strengen bak, hennes tenner har sklidd litt tilbake så den blir sittende tror jeg. Hun var ekstremt overbitt og hadde også et åpent bitt, så hos henne vil de sette på ny streng om den gamle må fjernes.

Sønnen min er 19 år og har strengen bak enda, men han har fått beskjed om at den bare sitter så lenge den sitter greit. Må den tas av pga annen tannbehandling, eller den faller av, løsner eller blir vond så fjernes den og han trenger ikke sette på ny. Han var bare litt overbitt og hadde en hjørnetann langt oppe som måtte dras ned til tannrekka, hadde regulering i 13 mnd.

Anonymkode: 7b718...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når reguleringen er fjernet lar de strengen på baksiden sitte så lenge som mulig. Den blir gjerne fjernet etterhvert pga andre ting som må gjøres med tennene, men som regel setter de den ikke på igjen.

Det kommer nok an på hvor mye du er regulert og hvor stor faren for at de sklir tilbake er. 

Søsteren min er 30 år og hun har fremdeles den strengen bak, hennes tenner har sklidd litt tilbake så den blir sittende tror jeg. Hun var ekstremt overbitt og hadde også et åpent bitt, så hos henne vil de sette på ny streng om den gamle må fjernes.

Sønnen min er 19 år og har strengen bak enda, men han har fått beskjed om at den bare sitter så lenge den sitter greit. Må den tas av pga annen tannbehandling, eller den faller av, løsner eller blir vond så fjernes den og han trenger ikke sette på ny. Han var bare litt overbitt og hadde en hjørnetann langt oppe som måtte dras ned til tannrekka, hadde regulering i 13 mnd.

Anonymkode: 7b718...2d2

Takk for svar. Jeg har aldri hørt om det før.

Jeg hadde to hjørnetenner som stod veldig høyt, slik din sønn hadde. Hadde også noe overbitt. I tillegg manglet jeg fire jeksler da de første falt ut, en på hver side nede og samme oppe. Det var aldri snakk om å ha streng videre.

Anonymkode: 8ea6a...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er snart 50 og har fortsatt streng. Datteren min har også fått beskjed om at hun skal ha streng så lenge som mulig. Helt uproblematisk - ikke noe de har merket noe til i alle fall.

HI, be om en second opinion fra en annen kjeveortoped om du er sånn i tvil. Er ikke så lett for oss lekfolk og se hva som er reelt behov og ikke. 

Anonymkode: 8534e...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 38 og har fortsatt streng bak fortennene oppe. Jeg hadde opprinnelig 12 mm overbitt og regulering fra jeg var 9 til 19. Tannlegen fjernet strengen etter noen år, som førte til at jeg ble overbitt igjen. Dermed enda et år med regulering.

Anonymkode: e4030...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...