Gå til innhold

Hva tenker du om de enorme utbyttene bedriftsledere tar ut?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man kan jo si mye om at de er deres aksjer, penger, ansvar og de må få bestemme over sitt som vi bestemmer over vårt.

Men når man velger å bli en arbeidsleder da mye av inntektene kommer fra arbeidstakere  så mener jeg man får et etisk ansvar på at man går foran som et god eksempel og unngår overforbruk og tenker klima.

Jeg tror svært mange bedriftsledere driter i dette. Spesielt aspektet rundt at de skaper arbeidsplasser.

Jeg tror svært mange tenker at disse arbeidstakerene er sokkelen man må ha under seg for å nå dit de ønsker seg økonomisk.

Dessuten skal man ikke være for snar til å tolke alle motsvar på denne trenden som misunnelse. 
 

Anonymkode: ec79f...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å presisere; jeg er ikke bedriftsleder. Men jeg har en jobb der jeg er tett på flere av disse. Felles for de, er at de har en arbeidstid jeg overhodet ikke misunner de. De har også et ansvar laaangt ut over hva vanlige arbeidstakere har. De er grunnen til at tusenvis av mennesker har en jobb å gå til, og både selskapene og de privat betaler skatt. 
De fortjener etter min mening hver en krone de kan ta ut i utbytte.

Anonymkode: ce399...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet og bygd opp en bedrift som jeg nå har solgt. Jeg betalte mine ansatte konkurransedyktig lønn for å beholde mine ansatte, men det går en grense i forhold til hvor mye jeg gidder å jobbe hvis jeg ikke kan ta ut utbytte og lønn som er betraktelig høyere enn hva de ansatte får. Nå kunne jeg aldri ta ut utbytte på ti talls millioner, men at min lønn og utbytte i året ble på over 3 millioner har jeg ingen problemer med. Jeg jobbet syv dager i uken og minimum 15 timers arbeidsdager (lørdager og søndager prøvde jeg å holde til maks åtte timer), og begrunnelsen en del kommer med om at det er de ansatte som gjør at ledelsen kan ta ut lønn og utbytte stemmer ofte ikke. Hadde ikke vi som eiere jobbet ræva av oss og lagt ned en innsats som ingen andre er i nærheten av så hadde ikke folk hatt jobb. Ja de ansatte gjør en viktig jobb og de skal ha en konkurransedyktig lønn, men eiere/ledere jobber enormt mer enn de vanlige ansatte som regel. For ikke å tenke på alt ansvaret, den store risikoen og behovet for å være tilgjengelig hele tiden. På alle de årene jeg drev mitt selskap så hadde jeg ikke en eneste ferie uten at jeg måtte jobbe hver dag, jeg hadde ikke en eneste lørdag eller søndag hvor jeg ikke måtte jobbe, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg måtte avlyse planer pga noe uforutsett som måtte løses umiddelbart.  

Anonymkode: 4c4ae...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare for å presisere; jeg er ikke bedriftsleder. Men jeg har en jobb der jeg er tett på flere av disse. Felles for de, er at de har en arbeidstid jeg overhodet ikke misunner de. De har også et ansvar laaangt ut over hva vanlige arbeidstakere har. De er grunnen til at tusenvis av mennesker har en jobb å gå til, og både selskapene og de privat betaler skatt. 
De fortjener etter min mening hver en krone de kan ta ut i utbytte.

Anonymkode: ce399...712

Jeg kjenner en slik godt fordi jeg er i familie med han. Han tar ut ca 20 mill i utbytte. Kjent for å snu på krona til leverandører og ansatte. Han jobber ca en uke i måneden sammenlagt. Er for det meste i Spania. Et hus til 30 mill. Eller på hytten sin på Geilo. Jobber nesten ikke.

Så ikke alle har et hardt tempo. Men min slektning har evnen til å slappe av og drite i ting vi hadde mistet søvnen av. Han blir ikke redd av risiko eller at folk er rasende. Virker som det tvert i mot morer han litt. Rett og slett en sjuk Satan som sjarmerer når det lønner seg. Kona er et ulykkelig luksusdyr.

Anonymkode: ec79f...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt fortener dei som startar opp, og driv bedrifter som tilset mange menneske å tene betre enn dei tilsette, men det må gå nokon grenser.  Og så er det som om folk ikkje hadde hatt noko å gjere på, om dei ikkje hadde slava for Stordalen på alle hotella hans.  Alt har vorte til store kjeder og konsern, med folk som tek ut vanvittig mykje pengar på toppen.  Dei som driv i det små, med sitt eige vesle hotell, butikk eller restaurant vert fort utkonkurrert av dei store kjedene.  

Og kva i all verda skal feks Stordalen med så vanvittig mykje pengar?  Det resulterer berre i eit vanvittig forbruk, og at han spreier mange tigonger meir forureining enn den jamne nordmann med all privatfly flyginga si.  Alt dette medan folk slavar for luselønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange vrangforestillinger knyttet til dette. Først og fremst skapt og holdt ved like av venstrevridde politikere. I tillegg er det stor forskjell på bedriftsledere, du har de som har bygd alt selv, pantsatt hus og eiendom, og virkelig tatt stor risiko på den ene siden, på den andre har du de som bare har gått inn i jobben som bedriftsleder. Blant de siste har du i tillegg de som slesker seg fram på den ene siden, og de som har blitt leder pga gode menneskelige egenskaper og kompetanse. Tror vi alle skal være glade for at det finnes skapende mennesker, vi er alle avhengige av det. En skal være veldig forsiktig med å være misunnelig. Arbeidstiden er ofte enorm, ansvaret er stort, og de pengene de tar ut går ofte til nye investeringer, ikke rødvin.
Det eneste jeg har vanskelig for å akseptere er alle fallskjermene, som slås ut når lederne gjør en elendig jobb. De burde vært fjernet for evig og alltid. Det er en ordning etablert av og for sleske bedriftsledere, som surfer fra jobb til jobb.

Anonymkode: 8b20d...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en slik godt fordi jeg er i familie med han. Han tar ut ca 20 mill i utbytte. Kjent for å snu på krona til leverandører og ansatte. Han jobber ca en uke i måneden sammenlagt. Er for det meste i Spania. Et hus til 30 mill. Eller på hytten sin på Geilo. Jobber nesten ikke.

Så ikke alle har et hardt tempo. Men min slektning har evnen til å slappe av og drite i ting vi hadde mistet søvnen av. Han blir ikke redd av risiko eller at folk er rasende. Virker som det tvert i mot morer han litt. Rett og slett en sjuk Satan som sjarmerer når det lønner seg. Kona er et ulykkelig luksusdyr.

Anonymkode: ec79f...654

Den typen finnes nok, men de er ikke representative for alle nedriftseiere i Norge. De fleste bedrifte er faske små. Bedriftseierene eg bndene, fiskerene, frisørene, butikkeierene, regnskapsførerene osv som eier sin egen arbeidsplass og har moen få ansatte. 

Både mannen og jeg er bedriftseiere. Vi har aldri tatt ut store utbytter. Overskudd har gått til nyinvisteringer og gjort det mulig å utvide. Huset har bært pantasatt flete ganger som sikkerhet for bedriften og ferie har stort sett vært 2 uker i året, en uke felles og en uke hver med ungene. Slik er normalen for bedriftseiere.

Nå selger vi riktignok det ene firmaet. Da ender vi med en del millioner i utbytte, men dem kommer vi nok sansynlig vis til å invistere i et av de andre selskapene.

Anonymkode: 21fb6...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...