Gå til innhold

Gave til ideell organisasjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet at det ikke er greit å mene noe om hva andre gir. Og jada, vi har det vi trenger og enda litt til. Men allikevel. 

Jeg har en bror som i går sendte meg en mld om at barna mine ikke får julegave av ham i år. De fikk ikke i fjor heller, for den saks skyld. Og de har ikke fått bursdagsgaver på flere år. Han gir penger (sier han) til en ideell organisasjon. «Barn i Norge i dag har altfor mange ting, jeg ønsker ikke å være en del av den materialistiske kvalmende galoppen». Jeg tenker at det hadde vært mer redelig av ham å si at han selv ikke ønsker seg gaver, at vi heller kan gi noe til den veldedige organisasjonen han er del av, heller enn å skyve det over på en 12-åring og en 14-åring. For å toppe det hele, sier han nemlig hva han selv ønsker seg. Og det er verken billig eller antimaterialistisk. 

Han kommer til å gjøre jula veldig lite hyggelig hvis jeg sier noe til ham. Jula som jeg fikser hvert år, og som han kommer til uten å bidra. Velger derfor å klage litt her heller enn å si noe. 

Anonymkode: 0f9bb...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da gir du et bidrag til Leger uten grenser og skriver i kortet; «jeg er enig med deg angående gavegaloppen og setter sånn pris på at du sa i fra. I år er gaven til deg et bidrag til meslingvaksiner som vil glede hundrevis av barn og foreldre».

Anonymkode: 3440c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, han tror du ikke gjennomskuer ham. Han har neppe gitt ett øre noen gang. Men da får han som anonym over her sier et bidrag i sitt navn. Finn gjerne en ideell organisasjon han kan tenkes å ikke ha særlig varme følelser for. I tillegg hadde jeg nok tatt den praten uansett om han da blir dritsur.

Anonymkode: 3e449...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha, han tror du ikke gjennomskuer ham. Han har neppe gitt ett øre noen gang. Men da får han som anonym over her sier et bidrag i sitt navn. Finn gjerne en ideell organisasjon han kan tenkes å ikke ha særlig varme følelser for. I tillegg hadde jeg nok tatt den praten uansett om han da blir dritsur.

Anonymkode: 3e449...145

Tar kanskje praten etter jul. Han lager gjerne et helvete helt uavhengig av hvem som er til stede. Min nevø sin konfirmasjon, min mors 70-årsdag, min fars bryllup - alle har vært preget av at han har mistet besinnelsen for et eller annet enten jeg eller noen andre har sagt - og han har følt behov for å skjelle oss ut. Jeg ønsker ikke å utsette moren min og barna mine for det en julaften til. Ikke meg selv heller for den saks skyld. 

Skal gi ham en gave til en ideell organisasjon. Lurt! 

Anonymkode: 0f9bb...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mange organisasjoner kan du faktisk kjøpe en liten symbolsk ting, så du får noe å putte under treet. Han får en gave, pengene går til veldedighet, og han kan seriøst ikke si noe som helst på det siden han gjør det samme selv.

Se her f.eks, jeg hadde blitt kjempeglad for f.eks de nisseluene jeg, de er søte og pengene går til en god sak, arbeidsplass for noen som ellers ikke hadde fått jobb.

https://kirkensbymisjon.no/nettbutikk/en-gave-med-mening/?utm_source=kirkensbymisjon.no&utm_medium=banner-forside&utm_campaign=bannerforside

Jeg skjønner at du ikke vil ta diskusjonen, det er ikke verdt det. Ungene forstår hvordan han er, du sier de er 10 og 14 år, de skjønner at onkel ikke er en gaveperson og lever helt sikkert greit med det. Men han kan ikke forvente noe annet tilbake enn han selv gir, så dere kan helt klart gi en gave til en vededig organisasjon i hans navn.

Anonymkode: fda4c...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ein tulling!  Trur han de er heilt idiotar? Eg hadde sjølvsagt teke han på ordet og donert til ein eller annan organisasjon.  I vår familie har vi vorte einige om å berre gje julegave til barna, og gjev til ideelle organisasjonar til dei vaksne.  Som nemnt over, så kan ein kjøpe ei symbolsk gåve til å legge under treet hjå mange av organisasjonane.  Til denne tullingen hadde eg ikkje gjort det, eg hadde berre sagt at eg hadde kjøpt ei geit eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...