Gå til innhold

Julegave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Veit ikkje heilt kva tråd dette emne går under men eg trenger tips

Eg trenger litt hjelp med en gåte. Jeg har kjøpt en stor gave til mi far som jeg ikkje skal legge under juletreet. Jeg vil lage en gåte som hinter litt til kva han har fått eller kor pakken befinner seg. Det eg har kjøpt er en stor luftkompressor vist noen vet hva det er?  Har noen noko tips til kva gåten kan vere? 

Anonymkode: 21981...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine kjøpte en gang en lenestol som jeg hadde ønsket meg veldig. Vi skulle feire jul hos dem, og den kunne selvsagt ikke være under treet. Jeg og barna dro i forveien, for mannen måtte "ordne noe" først. Da kvelden kom pakket jeg opp et bilde av at stolen stod i stua vår. Ikke akkurat gåte da, men jeg synes det var en morsom måte å gjøre det på, jeg ble ganske forvirret og måtte se etter flere ganger om jeg så feil, for jeg skjønte ikke hvordan den hadde kommet dit. 😛

Anonymkode: b95ff...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oj, den var kul! Men hva gjør og er en sånn kompressor egt?

Anonymkode: 47d64...a92

1. Luft renses for støv og skitt

Luft fra omgivelsene suges inn gjennom et luftfilter. Samtidig styrer en ventil mengden luft som suges inn i kompressoren.

2. Sammenpresset luft blir varm

Lufta føres gjennom to skrueformede sylindre som går parallelt. Ved enden av skruene er hulrommet mindre enn ved inntaket. Lufta presses sammen, og resultatet er varmeutvikling.

3. Olje kjøler ned lufta

Mens skruene roterer, er de badet i olje. Oljen smører skruene samtidig med at varmen fra kompresjonen absorberes og luft hindres i å slippe inn bak gjennom skruene. En blanding av olje og den komprimerte lufta ledes videre gjennom et rør.

4. Filter renser lufta for olje

Trykklufta føres inn i en beholder der oljen legger seg i bunnen. I et filter på toppen fjernes den siste resten av oljen før lufta forlater maskinen.

5. Olje kjøles ned og brukes igjen

Via en ventil i bunnen føres oljen gjennom et rør der den avkjøles før den gjenbrukes i skruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...