Gå til innhold

Mistanke om adhd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt var til utredning over flere år. De mistenkte ADHD. Var på vei til å få ADHD etter observasjon i BHG og på BUP, og besvarelser på skjema fra BHG og oss foreldre men BUP ville vente og se hvordan han taklet å begynne på skolen. Skolen har en helt fantastisk lærer i 1 klasse som ser elevene. I tillegg hadde de 2 flotte assistenter. Min sønn klarte seg veldig bra med disse flotte folkene rundt seg så besvarelsen på skjema til BUP slo ikke ut på ADHD lenger. De avsluttet derfor saken etter 2 mnd uten diagnose til vår store fortvilelse. 

Jeg begynte å tenke at kanskje jeg var hysterisk mor og at gutten min var som alle andre. Utfordringene var der og vanlig barneoppdragelse fungere ikke. Han reagerer på ting andre barn ikke gjør. Lekser er et helvete. Vi sliter oss gjennom hverdagen og stanger hodet i veggen. Nå er han begynt i 2 klasse og etter 4 mnd er vi blitt kalt inn til samarbeidsmøte fordi han sliter på skolen både faglig og sosialt. Jeg kjenner jeg er helt matt av hele greien. Hadde de hørt på oss fra starten og BUP ikke hadde tatt med vurderingen fra skolen så hadde gutten hatt ADHD diagnose allerede og hatt hjelp.

Sånn som det er nå, så er det ikke så lett å forklare omverden hvorfor han reagerer som han gjør eller oppfører seg som han gjør. Møter lite forståelse. Kjempe fortvilende for oss som foreldre. 

Anonymkode: ee2b9...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo ikke sikkert det er ADHD forde.... kan be om ny testing, at skolen får til et møte mellom ppt, lærere og foreldre. 
Men er og fullt mulig at dere kontakter bup igjen da han er i systemet, og ber om et nytt møte med de.

Men forstår at dette er uholdbart, har vært gjennom dette selv, og har nå et samarbeid med ppt og skolen.

 

Anonymkode: 3d83b...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller man ikke kriteriene så gjør man ikke det. Men det som er fint er at dere kan be om ny utredning nå så vil forrige utredning mest sannsynlig støtte vurderingen. Men det skal ikke være lett å få adhd eller andre diagnoser. Om noen strever med regulering men blir bedre ved skolestart kan det feks skyldes en dårlig barnehage. Er man i tvil skal ikke barn diagnostisere. Bare be fastlege henvise rett til bup.

Anonymkode: a35ee...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt var til utredning over flere år. De mistenkte ADHD. Var på vei til å få ADHD etter observasjon i BHG og på BUP, og besvarelser på skjema fra BHG og oss foreldre men BUP ville vente og se hvordan han taklet å begynne på skolen. Skolen har en helt fantastisk lærer i 1 klasse som ser elevene. I tillegg hadde de 2 flotte assistenter. Min sønn klarte seg veldig bra med disse flotte folkene rundt seg så besvarelsen på skjema til BUP slo ikke ut på ADHD lenger. De avsluttet derfor saken etter 2 mnd uten diagnose til vår store fortvilelse. 

Jeg begynte å tenke at kanskje jeg var hysterisk mor og at gutten min var som alle andre. Utfordringene var der og vanlig barneoppdragelse fungere ikke. Han reagerer på ting andre barn ikke gjør. Lekser er et helvete. Vi sliter oss gjennom hverdagen og stanger hodet i veggen. Nå er han begynt i 2 klasse og etter 4 mnd er vi blitt kalt inn til samarbeidsmøte fordi han sliter på skolen både faglig og sosialt. Jeg kjenner jeg er helt matt av hele greien. Hadde de hørt på oss fra starten og BUP ikke hadde tatt med vurderingen fra skolen så hadde gutten hatt ADHD diagnose allerede og hatt hjelp.

Sånn som det er nå, så er det ikke så lett å forklare omverden hvorfor han reagerer som han gjør eller oppfører seg som han gjør. Møter lite forståelse. Kjempe fortvilende for oss som foreldre. 

Anonymkode: ee2b9...910

Har en slik unge vi og. Har hele tiden fått høre «vent å se..». Nå er det snart skolestart, og ingenting er endret.

det eneste man oppnår med å vente er tilleggsvansker (pga mye unødvendig kjefting). Hvis de ikke vil utrede ham på bup, kan du gå privat. Vet det er dyrt, men det er dyrere med et barn som ender opp med en psykisk forstyrrelse fordi det ikke fikk rett hjelp. Ikke gi deg- du som mor vet best.

har jobbet i systemet i mange år. Min erfaring er at skoler og barnehager vet veldig lite om adhd. Bup trenger heller ikke være eksperter på området. Alt er personavhengig. Er du ikke enig i deres vurderinger, krev andre løsninger. Det er ditt barn, ikke skolens eller bup’s. De må ikke være tilstede når alt går galt pga mangel på hjelp, men det må du! Ta tak nå og krev din rett. Stol på at det du ser er rett. 

Anonymkode: 86b78...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en slik unge vi og. Har hele tiden fått høre «vent å se..». Nå er det snart skolestart, og ingenting er endret.

det eneste man oppnår med å vente er tilleggsvansker (pga mye unødvendig kjefting). Hvis de ikke vil utrede ham på bup, kan du gå privat. Vet det er dyrt, men det er dyrere med et barn som ender opp med en psykisk forstyrrelse fordi det ikke fikk rett hjelp. Ikke gi deg- du som mor vet best.

har jobbet i systemet i mange år. Min erfaring er at skoler og barnehager vet veldig lite om adhd. Bup trenger heller ikke være eksperter på området. Alt er personavhengig. Er du ikke enig i deres vurderinger, krev andre løsninger. Det er ditt barn, ikke skolens eller bup’s. De må ikke være tilstede når alt går galt pga mangel på hjelp, men det må du! Ta tak nå og krev din rett. Stol på at det du ser er rett. 

Anonymkode: 86b78...25a

Takk. Er fortvilende å se han slite så mye nå i 2 klasse og ikke få hjelp. Klassekamerater sier han løper rundt i klassen og forstyrre, vikarer får han ikke til å gjøre noe, men spør jeg læreren så *går alt greit*. 

Anonymkode: ee2b9...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig, men du kan jo ikke være sinna over at de ikke satte diagnose når han ikke lenger fylte kriteriene.

Verden har blitt veldig A4, og alle skal passe inn, ellers skal de ha en diagnose. Men alle "umodne urokråker" har jo ikke adhd....

Mye mulig barnet ditt har det altså, ikke det jeg sier, men da må dere rett og slett igang med en ny utredning nå.

Anonymkode: 3b4c8...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...