Gå til innhold

Jul uten foreldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Denne jula blir beintøff å komme gjennom. Har mistet min far nylig, og min mor fikk ny kjæreste bare uker etterpå. Nå har hun bestemt seg for å reise bort og feire jul sammen med han. Jeg har ingen søsken, besteforeldre eller mann, så denne julen blir det kun meg og ungene. Vi skal kose oss vi, men det er så sårt å bli valgt vekk. Det er ikke bare julen egentlig, det har vært sånn i det siste, men kjenner det ekstra nå når vi går inn i høytiden. Det er så veldig sårt, men samtidig føler jeg meg fryktelig barnslig som gråter fordi jeg savner mammaen min (og pappaen min, ikke minst). 
 

Det er sant det de sier, at man ikke vet hva man har før man har mistet det. 
Ta vare på hverandre!

Anonymkode: dcf0e...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt det er sårt og det er slett ikke barnslig. Høytidene er jo ofte vanskelig om man kjenner på sorg og savn. Ønsker deg en flott jul sammen med barna dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora di låter desperat?

Prøv å gjøre noe bittelitt annerledes i år, noe som barna kan huske som ekstra flott.  F eks sette ut flere julenek og finne ut hvor der er flest dompaper hver morgen. Eller ta en kjelketur. Hente juletre selv. Noe som kan bli en tradisjon.

Anonymkode: 5ff10...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du blir skuffet. Man velger ikke en mann framfor sine barn og barnebarn. Hun våkner nok opp en dag. 

Håper dere får en fin jul uansett 

Vi har ikke familie vi heller, så det har vært bare meg, min mann og 2 barn i mange år. Litt vemodig er det, men vi gjør det beste ut av det

Anonymkode: ddb61...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nok ikke den eneste som opplever dette, jeg vet om flere... 

Siste er et vennepar som deler hytte med foreldre, en del av hytta hver. Brukte den mye og besteforeldrene i sin del levde og åndet for barnebarna, de kunne komme når de ville, lå i midten av besteforeldrenes dobbeltseng osv. Så døde bestefar og bestemor fikk ganske fort ny partner. 

Det ble store endringer, helt forståelig egentlig, for denne nye mannen er jo ikke barnas bestefar. Lite på hytta og når de er der må barnebarna banke på og er ikke lenger velkommen på soverommet deres. Passer ikke barnebarn lenger, reiser mer, har fått en "ny vår" med ny mann. 

Alle unner henne det, men det er sårt likevel, både for barn og ikke minst for barnebarn som føler de har mistet begge besteforeldrene... 

Så du er ikke alene med følelsene dine, selv om det er en fattig trøst. 

Håper dere får en koselig jul likevel. 

Anonymkode: bc6b0...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noe gang gjør sånn mot mine barn og barnebarn, så håper jeg noen slår meg i hodet med noe hardt 

Anonymkode: ddb61...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du liker slikt, men hva med invitere en annen enslig mor/far med barn hjem til dere? Eller en enslig bestemor? 

Lag deres egne tradisjoner og når dette forholdet til din mor går over styr, så kan hun sitte der. Så slem hadde jeg vært,  iallefall en jul eller to. 

Greit at man står fritt til å feire slikt man ønsker,  men jul handler om tradisjoner etter min mening 💞

Skulle gjerne ha invitert dere om dere feks bor i nærheten🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det går den andre veien? Jeg kjenner en mann som bare har 1 mor. Ingen far eller søsken. For 3 år siden traff han ei dame. Hun oppvokst helt forskjellig fra han. Familien har mye penger og de reiser mye. Han jeg kjenner er oppvokst bare med mor og dem har ikke hatt mye. I år skal han feire jul i Thailand med damen. Moren blir alene. Det synes jeg er like trist 

Anonymkode: ddb61...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva om det går den andre veien? Jeg kjenner en mann som bare har 1 mor. Ingen far eller søsken. For 3 år siden traff han ei dame. Hun oppvokst helt forskjellig fra han. Familien har mye penger og de reiser mye. Han jeg kjenner er oppvokst bare med mor og dem har ikke hatt mye. I år skal han feire jul i Thailand med damen. Moren blir alene. Det synes jeg er like trist 

Anonymkode: ddb61...076

Enig, det er minst like trist. Muligens verre 😢

Anonymkode: dcf0e...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Her sa mamma nei til å feire hjemme, de ville være hjemme hos seg selv og det regnet jeg jo med.

Pappa sa at han og brødrene mine skulle komme på julaften, men igår ringte han og sa de skulle være hjemme istedet. 

Vi blir mange uansett, men kun mannens slekt. Ingen fra meg. Ingen foreldre, søsken eller slik. Jeg føler julen fikk seg en skikkelig knekk og jeg synes det er veldig sårt. Allikevel må jeg bare gjøre det beste ut av det og kose meg med min svigerfamilie. Min familie velger selv, selvom det er sårt

Anonymkode: f6d52...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 13 år har vi kun feiret med mannens familie 1 gang.. Resten av gangene har vi feiret med min familie. Familien hans(mor og søsken) har fått tilbudet i flere år, men alltid takket nei. Deres tap, ikke vår... Vi reiser ikke bort på julaften, så skal noen feire jul med oss så må de komme til oss. 

 

Anonymkode: b825d...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist. Det er ikke barnslig. Vi er alle sammen bare barn. Kroppen vår har bare blitt voksen. Vonde følelser er like for barn og voksne, selv om man etterhvert lærer seg å ikke bli lei seg for bittesmå ting. Dette er en stor ting og da er det lov å bli lei seg. Jeg hadde blitt knust. 

Anonymkode: 073aa...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I løpet av 13 år har vi kun feiret med mannens familie 1 gang.. Resten av gangene har vi feiret med min familie. Familien hans(mor og søsken) har fått tilbudet i flere år, men alltid takket nei. Deres tap, ikke vår... Vi reiser ikke bort på julaften, så skal noen feire jul med oss så må de komme til oss. 

 

Anonymkode: b825d...298

Kanskje mannen sin familie tenker det samme? De reiser ikke bort på julaften, så skal noen feire jul med dem så må dere komme til dem? Deres tap,ikke dem sitt tap! 

Merkelig argumentasjon fra din side!

Anonymkode: 107af...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg godt. Her sa mamma nei til å feire hjemme, de ville være hjemme hos seg selv og det regnet jeg jo med.

Pappa sa at han og brødrene mine skulle komme på julaften, men igår ringte han og sa de skulle være hjemme istedet. 

Vi blir mange uansett, men kun mannens slekt. Ingen fra meg. Ingen foreldre, søsken eller slik. Jeg føler julen fikk seg en skikkelig knekk og jeg synes det er veldig sårt. Allikevel må jeg bare gjøre det beste ut av det og kose meg med min svigerfamilie. Min familie velger selv, selvom det er sårt

Anonymkode: f6d52...786

Det er ikke alle som trives med så store selskaper, kanskje måtte dere bare invitere dem om dere ville feire med dem... 

Anonymkode: bc6b0...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje mannen sin familie tenker det samme? De reiser ikke bort på julaften, så skal noen feire jul med dem så må dere komme til dem? Deres tap,ikke dem sitt tap! 

Merkelig argumentasjon fra din side!

Anonymkode: 107af...3d1

Føler ikke det er noe tap å ikke feire med mannen sin familie, det synes ikke mannen heller. 

Begge sidene får tilbud om å komme hit julaften, så vi gjør ikke noe forskjell der. Det er alltid en eller annen fra min side hos oss. Enten det er søsken, foreldre eller besteforeldre.. 

Anonymkode: b825d...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2019 den 9.53, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg noe gang gjør sånn mot mine barn og barnebarn, så håper jeg noen slår meg i hodet med noe hardt 

Anonymkode: ddb61...076

Hear hear 🍻

Anonymkode: ab67b...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...