Gå til innhold

Autismediagnose som er ikke er riktig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble utredet for autisme da jeg var under 18 og fikk en diagnose på spekteret. Deretter ble autismeteamet koblet inn og skolen og hjemmet fikk veiledning... 

Ny utredning viser nå at lite eller ingen ting tyder på at jeg er på autismespekteret. Diagnosen satt den gang var sannsynligvis ikke formelt undersøkt(ordentlig utredet vil jeg tro det betyr) Men alikavel har de rett til å sette dette stempelet på meg slik at man går rundt å oppfatter seg selv som noen som har autisme?! Kan ikke forstå at dette er lovlig? Jeg har altså papirer fra BUP på at jeg har denne diagnosen, men psykologer jeg har vært hos senere mener det er feil. 

Man kan da ikke vokse av seg autisme? Det må jo være feil. Noen andre som har lignede erfaringer eller gjør seg noen tanker om dette? 

Anonymkode: 836c5...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan vokse ut av autismespekteret jo. Det er derfor det er viktig å understreke at det er spekter. 

Vi har alle trekk fra autismespekteret, men hvis du har mange nok så settes diagnosen. Så kan man bevege seg oppover og nedover i spekteret. Hvis man får færre og færre trekk, så vil man komme under cut-off for diagnose.

Dette er viktig kunnskap, fordi ingen psykiske lidelser er hugget i stein. Det er alltid utviklingsmuligheter.

Anonymkode: c088b...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være på det tidspunktet du ble utredet at totalen var over grensen, mens det i dag ikke er det. Dessuten kan en del av de trekkene de graderer også vise seg i andre situasjoner. F eks hvis du blir mobbet. Eller hvis noen opplever omsorgssvikt eller overgrep. Er jo dette som gjør det så vanskelig. Selv om deler av utredningen skal kunne fange det opp, er det ikke alltid det skjer. Vurderinger er så mye mer vanskelig enn et stykke matte med to streker under svaret. 
 

Be om en ny utredning. Ene barnet vårt fikk diagnosen i en alder av 7 år, men den ble revurdert og fjernet da barnet var 11 år. Her er det ADD (ADHD uten hyperaktivitet) som er riktig, men i en alder av 7 og med svært dårlig språk, ga det utslag på det sosiale og noe annet, som gjorde at det ble skåret over på flere kriterier for autisme også. 

Anonymkode: 52eb0...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd omsorgssvikt, kan det være det som gjorde at jeg hadde symptomer på autisme? Er ingen andre i familien med autisme, men fler med ADHD. Er utredet for det også men det har jeg ikke. 

Sies jo at autisme er en livslang diagnose man aldri blir kvitt, men at man kan lære seg å leve med det og på den måten kan symptomene bli mindre synlige. Enten har man det eller ikke. Var det jeg trodde iallfall🤷‍♀️

Anonymkode: 836c5...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette så blir jeg stresset. Min 5 åring er under utredning nå ifht utviklingsforrstyrelse, lærevansker/ lettere pub, ikke vet jeg lenger. Han har på de kognitive testene ved habilitering gjort det nok dårligere enn det jeg vet han kan. Jeg så at han etterhvert ble lite konsentrert og mye av svarene ble basert på gjetting. Er så redd at resultatet blir feil og at han blir satt i en bås der han ikke hører hjemme.

Anonymkode: 39ba7...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan vokse ut av autismespekteret jo. Det er derfor det er viktig å understreke at det er spekter. 

Vi har alle trekk fra autismespekteret, men hvis du har mange nok så settes diagnosen. Så kan man bevege seg oppover og nedover i spekteret. Hvis man får færre og færre trekk, så vil man komme under cut-off for diagnose.

Dette er viktig kunnskap, fordi ingen psykiske lidelser er hugget i stein. Det er alltid utviklingsmuligheter.

Anonymkode: c088b...93c

Autisme er ingen psykisk lidelse vel, det er jo en utviklingsforstyrrelse. 

Anonymkode: 836c5...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan vokse ut av autismespekteret jo. Det er derfor det er viktig å understreke at det er spekter. 

Vi har alle trekk fra autismespekteret, men hvis du har mange nok så settes diagnosen. Så kan man bevege seg oppover og nedover i spekteret. Hvis man får færre og færre trekk, så vil man komme under cut-off for diagnose.

Dette er viktig kunnskap, fordi ingen psykiske lidelser er hugget i stein. Det er alltid utviklingsmuligheter.

Anonymkode: c088b...93c

Autsime er en utviklingsforstyrrelse, man kan ikke bli kvitt denne. Like lite som man kan bli kvitt f.eks. downs.

Anonymkode: 5f695...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vurderingen som ble satt da, var at du fylte kriteriene for diagnosen. Om andre fagfolk senere har sagt at du ikke fyller kriteriene så er det like gyldig og da har du heller ikke autisme på papiret. Pass på at dette journalføres av de som har uttalt dette. Tenker det er sannsynlig at omsorgssvikt kan gi noen symtpomer som kan ligne på både autisme, adhd osv. De som utreder gjør så godt de kan med den informasjonen de har tilgjengelig. Men diagnoser er ferskvare og kan fjernes/strykes når det gjøres en ny vurdering. 

Anonymkode: 6ca19...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har opplevd omsorgssvikt, kan det være det som gjorde at jeg hadde symptomer på autisme? Er ingen andre i familien med autisme, men fler med ADHD. Er utredet for det også men det har jeg ikke. 

Sies jo at autisme er en livslang diagnose man aldri blir kvitt, men at man kan lære seg å leve med det og på den måten kan symptomene bli mindre synlige. Enten har man det eller ikke. Var det jeg trodde iallfall🤷‍♀️

Anonymkode: 836c5...2ec

Trist å høre at du har opplevd dette, håper du i dag får hjelp til å få brikkene på plass i livet ditt ❤️. Sender deg en stor klem. Det er klart at det kan påvirke, selv om ikke det betyr at alle som opplever omsorgssvikt vil skåre høyt på kriteriene innen autisme eller motsatt. Opplever man manglende samspill med foreldre og i tillegg har mistet tillit til voksne, så vil en jo gå glipp av en del lærdom i livet som kan ligne på noe en med autisme også kan slite med. Det er jo noe av dette som gjør det så vanskelig. Jeg vet ikke om de kjente til dette da du ble utredet første gang?
 

Anbefaler deg å kontakte fastlegen for henvisning til videre vurdering. Vi var hos Glenne, opplevde de som svært profesjonelle og veldig faglig dyktige i prosessen rundt revurdering. Det er journalført at diagnosen er fjernet og jeg har det også skriftlig. 

Anonymkode: 52eb0...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Autsime er en utviklingsforstyrrelse, man kan ikke bli kvitt denne. Like lite som man kan bli kvitt f.eks. downs.

Anonymkode: 5f695...39d

Hvis man faktisk har ASF kan man ikke bli kvitt denne, men mange med diagnosen har fått så god hjelp og fungerer så godt at man ikke lenger oppfyller diagnosekriteriene. Det er jo i seg selv fantastisk. Det er også en grunn til at Asperger kan være veldig vanskelig å diagnostisere i voksen alder, da mange er over snittet intelligente og har lært seg gode sosiale strategier, slik at de fungerer mer enn godt nok. 
 

Så har du sekkediagnosen (gamle) PDD-nos/uspesifisert utviklingsforstyrrelse, som settes der man ikke møter alle kriteriene. Denne kan man fint vokse seg ut av. Min sønn skal rediagnositeres nå, i en alder av 9, og kommer sannsynligvis til å «miste» diagnosen sin. Men - det vil jo kanskje si at han aldri egentlig virkelig har hatt ASF.. 

Og - så har du de som er evnerike. Høy IQ, og dårlige sosiale ferdigheter. Disse havner fort i autisme-spekteret, men skulle overhodet ikke vært der. 
 

ASF er mye, men det er i hvert fall ikke enkelt  :)

 

Anonymkode: dc112...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man faktisk har ASF kan man ikke bli kvitt denne, men mange med diagnosen har fått så god hjelp og fungerer så godt at man ikke lenger oppfyller diagnosekriteriene. Det er jo i seg selv fantastisk. Det er også en grunn til at Asperger kan være veldig vanskelig å diagnostisere i voksen alder, da mange er over snittet intelligente og har lært seg gode sosiale strategier, slik at de fungerer mer enn godt nok. 
 

Så har du sekkediagnosen (gamle) PDD-nos/uspesifisert utviklingsforstyrrelse, som settes der man ikke møter alle kriteriene. Denne kan man fint vokse seg ut av. Min sønn skal rediagnositeres nå, i en alder av 9, og kommer sannsynligvis til å «miste» diagnosen sin. Men - det vil jo kanskje si at han aldri egentlig virkelig har hatt ASF.. 

Og - så har du de som er evnerike. Høy IQ, og dårlige sosiale ferdigheter. Disse havner fort i autisme-spekteret, men skulle overhodet ikke vært der. 
 

ASF er mye, men det er i hvert fall ikke enkelt  :)

 

Anonymkode: dc112...063

Du nå ble jeg nysgjerrig på dette og håper du kan svare meg litt mer. Hva var vanskene til sønnen din som gjorde at diagnosen var satt og hvordan har utviklingen vært ifht skolestart ol. Hadde virkelig satt pris på svar.

Anonymkode: 39ba7...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man faktisk har ASF kan man ikke bli kvitt denne, men mange med diagnosen har fått så god hjelp og fungerer så godt at man ikke lenger oppfyller diagnosekriteriene. Det er jo i seg selv fantastisk. Det er også en grunn til at Asperger kan være veldig vanskelig å diagnostisere i voksen alder, da mange er over snittet intelligente og har lært seg gode sosiale strategier, slik at de fungerer mer enn godt nok. 
 

Så har du sekkediagnosen (gamle) PDD-nos/uspesifisert utviklingsforstyrrelse, som settes der man ikke møter alle kriteriene. Denne kan man fint vokse seg ut av. Min sønn skal rediagnositeres nå, i en alder av 9, og kommer sannsynligvis til å «miste» diagnosen sin. Men - det vil jo kanskje si at han aldri egentlig virkelig har hatt ASF.. 

Og - så har du de som er evnerike. Høy IQ, og dårlige sosiale ferdigheter. Disse havner fort i autisme-spekteret, men skulle overhodet ikke vært der. 
 

ASF er mye, men det er i hvert fall ikke enkelt  :)

 

Anonymkode: dc112...063

Det var den diagnosen jeg fikk også. Så den kan man altså vokse ut av? Synes det er litt vanskelig å bli klok på dette.

For meg har diagnosen ødelagt en del ting for meg. Har alltid trodd at jeg ikke fungerer med andre og det er mye av årsaken til at jeg ikke er i jobb i dag. Har jo alltid blitt fortalt at jeg er udugelig. Blitt ertet av familien. Jeg tror eller trodde at jeg ikke kan jobbe med mennesker og vil ende opp uføretrygdet. 

Fastlegen kalte meg psykisk utviklingshemmet da jeg la frem papirene og skulle høre om mulighet for ny utredning. To leger sa til meg at diagnosen er livsvarig!! Åh, kjenner jeg blir sint!

Skal jeg godta å bli stemplet som utviklingshemmet og med autisme, når jeg slettes ikke har noen av delene? Jeg har sosial angst, og har opplevd noe omsorgssvikt, ja det har jeg. Utredningen viser forresten at jeg er innenfor normalen på intelligens nå og også som barn, så ingen leger har rett til å slenge PU-diagnose etter meg og be meg søke uføretrygd... 

Anonymkode: 836c5...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan vokse ut av autismespekteret jo. Det er derfor det er viktig å understreke at det er spekter. 

Vi har alle trekk fra autismespekteret, men hvis du har mange nok så settes diagnosen. Så kan man bevege seg oppover og nedover i spekteret. Hvis man får færre og færre trekk, så vil man komme under cut-off for diagnose.

Dette er viktig kunnskap, fordi ingen psykiske lidelser er hugget i stein. Det er alltid utviklingsmuligheter.

Anonymkode: c088b...93c

Nei, man kan ikke vokse av seg autisme. Det er en utviklingsforstyrrelse som ikke forsvinner selv om riktig behandling kan være til hjelp. Det er derimot mye miljørelatert som kan gi liknende symptomer som autisme. 

Anonymkode: 77fc5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, man kan ikke vokse av seg autisme. Det er en utviklingsforstyrrelse som ikke forsvinner selv om riktig behandling kan være til hjelp. Det er derimot mye miljørelatert som kan gi liknende symptomer som autisme. 

Anonymkode: 77fc5...a43

Og det stemmer at alle mennesker til en viss grad vil kunne kjenne seg litt igjen i noen symptomer.

Anonymkode: 77fc5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble utredet for autisme da jeg var under 18 og fikk en diagnose på spekteret. Deretter ble autismeteamet koblet inn og skolen og hjemmet fikk veiledning... 

Ny utredning viser nå at lite eller ingen ting tyder på at jeg er på autismespekteret. Diagnosen satt den gang var sannsynligvis ikke formelt undersøkt(ordentlig utredet vil jeg tro det betyr) Men alikavel har de rett til å sette dette stempelet på meg slik at man går rundt å oppfatter seg selv som noen som har autisme?! Kan ikke forstå at dette er lovlig? Jeg har altså papirer fra BUP på at jeg har denne diagnosen, men psykologer jeg har vært hos senere mener det er feil. 

Man kan da ikke vokse av seg autisme? Det må jo være feil. Noen andre som har lignede erfaringer eller gjør seg noen tanker om dette? 

Anonymkode: 836c5...2ec

Du kan naturligvis ha blitt feildiagnostisert av en eller annen grunn, be om en ny utredning og vurdering.

Anonymkode: 77fc5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble utredet for autisme da jeg var under 18 og fikk en diagnose på spekteret. Deretter ble autismeteamet koblet inn og skolen og hjemmet fikk veiledning... 

Ny utredning viser nå at lite eller ingen ting tyder på at jeg er på autismespekteret. Diagnosen satt den gang var sannsynligvis ikke formelt undersøkt(ordentlig utredet vil jeg tro det betyr) Men alikavel har de rett til å sette dette stempelet på meg slik at man går rundt å oppfatter seg selv som noen som har autisme?! Kan ikke forstå at dette er lovlig? Jeg har altså papirer fra BUP på at jeg har denne diagnosen, men psykologer jeg har vært hos senere mener det er feil. 

Man kan da ikke vokse av seg autisme? Det må jo være feil. Noen andre som har lignede erfaringer eller gjør seg noen tanker om dette? 

Anonymkode: 836c5...2ec

Slutt å oppfatte deg selv som autist da.

Anonymkode: f4933...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...