Gå til innhold

Noen her som har sjøgrens syndrom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen fibromyalgi etter mange år med plager og smerter. 

Men tannlegen min mener jeg kan ha sjøgrens syndrom pga hovne spyttkjertel og hovne lymfeknuter. 

Har slitt snart i et år med en stor kul på kjeven og flere kuler langs halsen, en under armen og en del i brystene. Har vært på ultralyd og mammografi uten at de finner noe galt og hvorfor jeg har slike kuler. Så nå trekker bare legen på skuldrene og mener jeg må slå meg til ro med det. 

Men her om dagen spurte jeg tilfeldigvis tannlegen min om kulen på kjeven om det kunne være spyttkjertel som var hoven. Og han reagerte med en gang og skal ta en spesial røntgen av kjeven min for å se om han må henvise meg for å få den operert bort. 

Tannlegen vet også at jeg plages med munntørrhet og sliter med å svelge enkelte typer mat. 

Andre symptomer er muskelsmerter, leddsmerter i håndledd og ankler. Kronisk betennelse under fotene. Ekstrem trøtthet i perioder. Nattsvette i perioder. Sliter med piping fra halsen tror jeg. Slim i halsen. Vanskelig for å svelge mat. Ofte hull i tenner. Har ofte feberfølelse og føler at jeg brygger på sykdom. I perioder har jeg behov for mye søvn. 

Har tatt blodprøver for 17 mnd siden uten utslag. Så derfor ente jeg med fibro diagnose. 

 

 

Anonymkode: 65720...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er igrunn eg og interessert i å høyre om. Eg har litt same plagene som deg. Uten om knutar. Har òg mest sannsynleg fibromyalgi. 

Anonymkode: 04b01...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått diagnose Sjøgrens, men det utredes da jeg har en annen bindevevssykdom og har en del symptomer som kan indikere sekundær Sjøgrens. Men nå har jo mange av disse sykdommene like symptomer, så vanskelig å vite hva som er hva. Kjenner meg igjen i mye av det du beskriver. 

Anonymkode: a832a...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjøgrens, men ME. 

Sjøgrens var en av sykdommene som måtte utelukkes under utredningen siden jeg sliter med mye av det samme som deg

Jeg var på sykehuset også tok de en biopsi av spyttkjertel, fikk beskjed om at det var en av undersøkelsene de tok for å evt bekrefte sjøgrens, men hos meg fant de ingen tegn til at jeg hadde sykdommen.

Hos meg ble resultatet etterhvert en ME diagnose 

Anonymkode: 2b04b...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøgrens. Du har mange symptomer som kan passe med Sjøgrens. Fint at tannlegen sjekker, men du burde vel henvises til revmatolog. Har ikke fastlegen gjort det? Kan anbefale Rikshospitalet, har fått god oppfølging der. 

Anonymkode: 4b85f...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han nekter siden jeg ikke har utslag på blodprøver. 

Fastlege som har gitt meg fibromyalgi diagnosen. Og så har jeg fått beskjed og ta paracet når jeg har vobdt. Føler ikke legen tror på meg når jeg sier hvor ille jeg har det 

Anonymkode: 65720...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei han nekter siden jeg ikke har utslag på blodprøver. 

Fastlege som har gitt meg fibromyalgi diagnosen. Og så har jeg fått beskjed og ta paracet når jeg har vobdt. Føler ikke legen tror på meg når jeg sier hvor ille jeg har det 

Anonymkode: 65720...bc8

Synes jo det er merkelig at han ikke vet at det er mange som ikke har utslag på blodprøver og som likevel har sjøgrens. Der er flere andre kriterier for å få diagnosen, som måling av spyttproduksjonen og tårevæske, sjekk av spyttkjertlene etc. Jeg er «heldig» og har antistoffer i blodet og det var kanskje lettere å diagnostisere meg da, men det er jo kunnskapsløst av legen din å ikke sende deg videre kun basert på blodprøvene. Jeg ville gått til en annen lege, ev privat. 

Anonymkode: 4b85f...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...