Gå til innhold

Hvorfor er det at kvinner og menn er like når...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...omsorg, bosted og samvær med barna skal fordeles - da er det ikke måte på hvor ømme og omsorgsfulle og snille mennene er. De er akkurat like omsorgsfulle som mødrene.

Men i ALLE andre situasjoner, der man diskuterer om det finnes dokumenterbare kjønnsforskjeller, da heter det:

"Kvinner tjener mindre penger fordi de er sosialt ansvarlige og for lite konkurranseorienterte." (er det medfødt å være det? da er det jo medfødt å bli god mor...)

"Kvinner velger jo selv å jobbe i omsorgsyrker fordi de er opptatte av mellommenneskelige relasjoner" (hvis kvinner er det fra naturens side, bør de da ikke bruke det også i hjemmet?)

"Menn har jo et naturlig fortrinn som ledere, fordi de har mer testosteron og lettere for å dominere" (er alle menn dominerende? bør de i så fall ha ansvar for svake individer, som f eks små barn?)

"Gutter trenger mannlige forbilder som dyrker røff lek i barnehagen, ikke flere pusete kvinnelige forbilder" (er alle kvinner pusete? i så fall: hvorfor bor ikke alle barn hos mor, det ville jo tjene dem best?)

"Gutter har ikke godt av å sitte på skolebenken fra 6-årsalderen, de har uro i kroppen og trenger variasjon og aktivitet" (trenger ikke jenter det samme?)

Jeg blir bare så lei. Når det er noe å tjene på å ha maskuline egenskaper (fortrinnsrett til jobb, mer penger i lønn osv) da er menn såååå maskuline og det er sååå medfødt. Men så treffer det dem i fleisen når de skiller seg fra kona, og da er det ikke måte på hvor kjærlige de er, og hvor uegoistiske, og hvor årvåkne de er overfor barnets behov. (Samme om kona anfører at hun vil skilles nettopp fordi mannen er sløv, egoistisk, sitter ved pc-en, ikke hører når ungene eller hun tar kontakt, ikke følger med på om barna er sultne, om han flyr opp i raseri når noen maser... nei, det er likevel INGEN hindring for at han skal få eksperimentere med barna og ha dem boende halve tiden fordi det bare MÅ være "rettferdig".)

Anonymkode: b331f...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt, det er forskjell på kvinner og menn når det er til fordel for menn, ikke ellers.

Anonymkode: cd55a...5d0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelt, det er forskjell på kvinner og menn når det er til fordel for menn, ikke ellers.

eller til fordel for kvinner.

Anonymkode: 32532...9a0

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

det er likevel INGEN hindring for at han skal få eksperimentere med barna og ha dem boende halve tiden fordi det bare MÅ være "rettferdig".)

Nå styres de fleste barnefordelingssaker unna 50/50 som hovedprinsipp og 93 % av skilsmissebarn har hovedbostedsadresse hos mor.

Så det er ingenting i den praksisen som er likestilt eller rettferdig på fedrenes vegne.

Alikevel er det bevist gang på gang at de aller fleste barn har best av mye samvær med både mor og far. Det er langt mindre psykiske problemer hos skilsmissebarn som har vokst opp slik, sammenlignet med de som har vært lite sammen med en av foreldrene.

Derfor er det helt dust å prøve å generalisere menn eller kvinner som uegnede.

Anonymkode: fbd47...1f1

Skrevet

Hvis man går inn på forskningen, ser man at skillet går mellom de barna som har kontakt med begge, og de som har en forelder som har meldt seg helt ut. Å vri dette til et argument for obligatorisk 50-50 er helt tullete.

Jeg er ikke en gang skilt, men i likhet med trådstarter irriterer jeg meg grønn over alle disse mennene som ikke kan ta sin del av permisjonen fordi jobbene deres er alt for viktig, som absolutt ikke kan gå ned i stillingsprosent, som ikke "ser" støv og skittentøy slik som oss kvinner, og som dessuten over hodet ikke kan forventes å huske hvilken ukedag barna må ha med gymtøy, men som likevel vil insistere på at de er like gode omsorgspersoner som mor ved et eventuelt brudd. (Ikke alle er sånn selvfølgelig, men det er sannelig mange nok.)

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man går inn på forskningen, ser man at skillet går mellom de barna som har kontakt med begge, og de som har en forelder som har meldt seg helt ut. Å vri dette til et argument for obligatorisk 50-50 er helt tullete.

Jeg er ikke en gang skilt, men i likhet med trådstarter irriterer jeg meg grønn over alle disse mennene som ikke kan ta sin del av permisjonen fordi jobbene deres er alt for viktig, som absolutt ikke kan gå ned i stillingsprosent, som ikke "ser" støv og skittentøy slik som oss kvinner, og som dessuten over hodet ikke kan forventes å huske hvilken ukedag barna må ha med gymtøy, men som likevel vil insistere på at de er like gode omsorgspersoner som mor ved et eventuelt brudd. (Ikke alle er sånn selvfølgelig, men det er sannelig mange nok.)

VELDIG mange. 

Skrevet

Jeg er da tydeligvis regelen uten unntak😔 en far som løy alt han kunne i retten. Retten tildelte oss 50/50. Jeg sitter med en far som er engasjer og alt dette, finner på masse med barna. Men han eier ikke økonomi, barna bor i ett leid hus som er tilnærmet helsefarlig. Han greier ikke å sørge for at lekser blir gjennomfør fordi han har det for travelt i hverdagen 🙄. Jeg har prøvd alt i min makt for å få ha barna i det minste i skole hverdagen men ingenting nytter. Han bruker hersketeknikk, lyver og manipulerer. Dessverre gjør han det samme med vår datter som ønsker å bo hos meg. I en alder av 15 år

Anonymkode: 65134...38a

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er da tydeligvis regelen uten unntak😔 en far som løy alt han kunne i retten. Retten tildelte oss 50/50. Jeg sitter med en far som er engasjer og alt dette, finner på masse med barna. Men han eier ikke økonomi, barna bor i ett leid hus som er tilnærmet helsefarlig. Han greier ikke å sørge for at lekser blir gjennomfør fordi han har det for travelt i hverdagen 🙄. Jeg har prøvd alt i min makt for å få ha barna i det minste i skole hverdagen men ingenting nytter. Han bruker hersketeknikk, lyver og manipulerer. Dessverre gjør han det samme med vår datter som ønsker å bo hos meg. I en alder av 15 år

Men da er han jo ikke egentlig snill og omsorgsfull heller da.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da er han jo ikke egentlig snill og omsorgsfull heller da.

Jeg er delt der, jo han er snill mot barna og jeg vet han elsker dem veldig høyt. Men det er noen deler han rett og slett kommer til kort. Slik har han alltid vert, når vi bodde sammen balanserte jeg ut det.  Problemet er at jeg for ikke gjort noe. Har prøvd absolutt alt i min makt! Han har fri rettshjelp mens jeg har nærmest ruinert meg på advokat utgifter til ingen nytte. 

Skrevet
På 14.12.2019 den 9.14, Anonym bruker skrev:

som ikke "ser" støv og skittentøy slik som oss kvinner, og som dessuten over hodet ikke kan forventes å huske hvilken ukedag barna må ha med gymtøy, men som likevel vil insistere på at de er like gode omsorgspersoner som mor 

Er det slik at de ikke klarer dette, eller faller de inn i et mønster hvor mor «monopoliserer» disse oppgavene? Ikke bevisst, men at man faller inn i et mønster hvir den ene parten sløves og fremmedgjøres overfor noen omsorgsoppgaver fordi den andre parten har full kontroll.. 

Jeg er ganske god på å organisere.. men kommer jeg inn i en situasjon hvor noen andre har lagt opp et system og har full kontroll, så Jan jeg sikkert virke helt tafatt. 

Anonymkode: 0fff8...1c0

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik at de ikke klarer dette, eller faller de inn i et mønster hvor mor «monopoliserer» disse oppgavene? Ikke bevisst, men at man faller inn i et mønster hvir den ene parten sløves og fremmedgjøres overfor noen omsorgsoppgaver fordi den andre parten har full kontroll.. 

Jeg er ganske god på å organisere.. men kommer jeg inn i en situasjon hvor noen andre har lagt opp et system og har full kontroll, så Jan jeg sikkert virke helt tafatt. 

Men hvis det gjelder dine egne barn, så får du bare bli voksen fort. Mor har ikke gått på mammaskole hun heller, og skolen forteller hvilke dager det skal være svømmetøy med.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det gjelder dine egne barn, så får du bare bli voksen fort. Mor har ikke gått på mammaskole hun heller, og skolen forteller hvilke dager det skal være svømmetøy med.

Jeg er mor selv. Men stiller meg bare spørsmålet fordi det er sunt å se salen fra flere sider.

Jeg har flere ganger tatt meg selv i å skyve mannen av banen med mine egne systemer. Så ærlig må jeg bare være med meg selv.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...