Gå til innhold

Gravid - jobbe med pasient med gule stafylokokker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tidlig gravid og egentlig ikke helt klar for å dele nyheten på jobb enda. Jobber i psykiatrien og er derfor ikke veldig ofte borte i disse tilfellene. 

Nå har vi fått inn en pasient med leggsår etter abcesser hvor det utføres sårskift jevnlig. Det er påvist gule stafylokokker og det er smitteregime på pasientens rom. Tatt bactprøve for å sjekke evt mrsa. 

Kan jeg trygt gjennomføre disse sårstellene under smitteregime, eller bør jeg røpe nyheten slik at jeg ikke må ta disse oppgavene? Gjennomførte sårskiftet uten å si noe i går, men ble veldig usikker på hva jeg burde gjøre her.. 

Anonymkode: d5067...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet ja, så lenge du følger prosedyrene. Men ta en tlf til arbeidsmiljøavdelingen (regner med at du tilhører et helseforetak og ikke priv?) eller evt smittevern avdelingen. Det kan være at det står noe i ehåndboken også, da noen helseforetak har egne retningslinjer for gravide ansatte. 

Eneste jeg merker meg er at dette er en pasient med psykiatrisk grunnsykdom... Her kjenner jo du til hvilken type etc, men jeg ville vært litt obs på om det var en pasient som kan bli uforutsigbar og utagerende. Det er jo noe forskjell på pasient som ligger helt i ro under sår stell og en som plutselig kan komme med uforutsigbare bevegelser som kan føre til at du ikke har like god kontroll over sår og kroppsvæsker. 

Hilsen tidligere smittekontakt. 

Anonymkode: 619ef...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde ikke vært bekymret, men jeg hadde heller ikke slurvet med smitterutinene! Det gjør jeg ikke til vanlig heller, jeg vil jo ikke smittes uansett. 

Anonymkode: 1db37...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid jobbet jeg med et barn som hadde Mrsa. Beskjeden fra Smittevernkontoret i byen der jeg jobber var at dette var helt trygt så lenge jeg fulgte prosedyrene. De var på besøk på arbeidsplassen min for å sjekke og hjelpe oss med riktig prosedyre.

Jeg hadde alltid doble hansker for å være helt sikker, bortsett fra det tenkte jeg ikke noe mer over det. 

 

 

Anonymkode: ae8cc...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok snakket med leder og spurt om å Slippe.. Det er sikkert trygt nok, men det ville vært altfor stressende for meg.

Anonymkode: fa636...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gule stafylokokker er en vanlig hudbakterie som mange har. Så det er nok ikke noe problem i det hele tatt :)

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/hudinfeksjoner/artikkel/gule-stafylokokker/68996265

Anonymkode: 5302e...cda

Ja, det er jeg mest skeptisk til er at vi enda ikke vet om det evt er snakk om mrsa. 

Men ut i fra svarene her så tenker jeg at det sikkert går fint så lenge man er nøye med smitteregime og prosedyrer. Er jo alltid det, men blir litt ekstra nøye nå kjenner jeg😅 også skal jeg ta en prat med ledern min over helga. Om det hvertfall er en mulighet å slippe frem til vi får svar på bact-prøven. 

Jeg er egentlig ikke så påvirkelig når det kommer til sår og sånne ting til vanlig heller, men jeg slet litt i går altså. Nesten så jeg synlig brakk meg et par ganger av både puss og lukt. Ikke særlig hyggelig for pasienten hvis h*n legger merke til det heller🙈 merker at kroppen reagerer på ting jeg ellers ikke tenker over. 

Anonymkode: d5067...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er egentlig ikke så påvirkelig når det kommer til sår og sånne ting til vanlig heller, men jeg slet litt i går altså. Nesten så jeg synlig brakk meg et par ganger av både puss og lukt. Ikke særlig hyggelig for pasienten hvis h*n legger merke til det heller🙈 merker at kroppen reagerer på ting jeg ellers ikke tenker over. 

Anonymkode: d5067...069

Det med kvalme er jo et element som kanskje tilsier at du bør holde deg unna til kvalmen gir seg? Jeg var superfølsom for lukt da jeg var gravid.

Anonymkode: 41962...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jeg mest skeptisk til er at vi enda ikke vet om det evt er snakk om mrsa. 

Men ut i fra svarene her så tenker jeg at det sikkert går fint så lenge man er nøye med smitteregime og prosedyrer. Er jo alltid det, men blir litt ekstra nøye nå kjenner jeg😅 også skal jeg ta en prat med ledern min over helga. Om det hvertfall er en mulighet å slippe frem til vi får svar på bact-prøven. 

Jeg er egentlig ikke så påvirkelig når det kommer til sår og sånne ting til vanlig heller, men jeg slet litt i går altså. Nesten så jeg synlig brakk meg et par ganger av både puss og lukt. Ikke særlig hyggelig for pasienten hvis h*n legger merke til det heller🙈 merker at kroppen reagerer på ting jeg ellers ikke tenker over. 

Anonymkode: d5067...069

Du møter jo masse folk utenfor sykehus som har MRSA. Som du sikkert tar på uten hansker. Mange som har det uten å vite det. Skjønner ikke hva du stresser for. 

Anonymkode: 13fcc...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du møter jo masse folk utenfor sykehus som har MRSA. Som du sikkert tar på uten hansker. Mange som har det uten å vite det. Skjønner ikke hva du stresser for. 

Anonymkode: 13fcc...fd4

For det første er jeg ikke veldig stressa, mest usikker. Og syns jo det er en viss forskjell i å møte folk og "rote" i sår med smitte. Jeg vurderer ikke å be om og ikke forholde meg til pasienten liksom. 

 

Anonymkode: d5067...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang mrsa så kan jeg også bekrefte at det er ikke så smittsomt som man kanskje tror. Jeg jobbet 4mnd med pasientkontakt i et land hvor det er veldig høy andel av det, og sykehusene har "gitt opp" å bekjempe det (her isoleres jo pasienter omtrent, der var det knapt nok forheng og hansker - og kun på de man viste at hadde det, ikke ved kun mistanke i påvente av prøvesvar). Når jeg kom hjem måtte jeg jo testes, rett fra flyplassen og til testing, før jeg kunne jobbe igjen. Var helt sikker på at jeg måtte ha fått det, men var faktisk negativ. Etter det senket jeg skuldrene. Følger selvsagt prosedyrer, men er litt mindre rett for å bli smittet/bli bærer nå. 

Og det er som nevnt over her, mer av det rundt om kring blandet vanlige folk - butikken, toget, bussen, kino en det man tror. 

Om pas deres viser seg å være pos så får du evt teste deg, og om du er positiv så er det ikke farlig for deg nødvendigvis og saneringen kan ifg Relis gjennomføres i hele svangerskapet. 

 

Har du lest denne, forresten? :)https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2009-og-eldre/mrsa-veilederen.pdf&ved=2ahUKEwj1yof-yLLmAhVl1qYKHa8uBLMQFjABegQICRAC&usg=AOvVaw2yURCHfd09FsC9WZZd1UR9&cshid=1576238421338

Anonymkode: 619ef...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ang mrsa så kan jeg også bekrefte at det er ikke så smittsomt som man kanskje tror. Jeg jobbet 4mnd med pasientkontakt i et land hvor det er veldig høy andel av det, og sykehusene har "gitt opp" å bekjempe det (her isoleres jo pasienter omtrent, der var det knapt nok forheng og hansker - og kun på de man viste at hadde det, ikke ved kun mistanke i påvente av prøvesvar). Når jeg kom hjem måtte jeg jo testes, rett fra flyplassen og til testing, før jeg kunne jobbe igjen. Var helt sikker på at jeg måtte ha fått det, men var faktisk negativ. Etter det senket jeg skuldrene. Følger selvsagt prosedyrer, men er litt mindre rett for å bli smittet/bli bærer nå. 

Og det er som nevnt over her, mer av det rundt om kring blandet vanlige folk - butikken, toget, bussen, kino en det man tror. 

Om pas deres viser seg å være pos så får du evt teste deg, og om du er positiv så er det ikke farlig for deg nødvendigvis og saneringen kan ifg Relis gjennomføres i hele svangerskapet. 

 

Har du lest denne, forresten? :)https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2009-og-eldre/mrsa-veilederen.pdf&ved=2ahUKEwj1yof-yLLmAhVl1qYKHa8uBLMQFjABegQICRAC&usg=AOvVaw2yURCHfd09FsC9WZZd1UR9&cshid=1576238421338

Anonymkode: 619ef...238

Takk! Har ikke lest denne, men da skal jeg gjøre det☺️

Anonymkode: d5067...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...