Gå til innhold

Hvordan oppfører din tenåring seg hjemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trenger å høre fra flere... 

Har en sønn på 16 år. Han er verken utagerende eller "slem". Men han kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Han er for det meste på rommet sitt, som ser ganske bomba ut. 

Når alt går som smurt rundt her og han får det som han vil, skinner han som solen. Men går noe imot han, blir han kverulerende og usaklig igjen. 

Har rett og slett kommet i en ny trassalder... 

Det blir stilt krav, vi snakker sammen om hvordan man bør være med hverandre osv. 

 

Anonymkode: 5d2a1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei på 14, hun er faktisk veldig grei, både hjemme og på skolen. 
ikke frekk eller sur. Vi har mye moro sammen, samme humor. 
hun er ikke veldig glad i rydding, men tar et tak innimellom . Setter oppvask på benk, IKKE i maskin og himler med øyne når jeg påpeker det😉🙄

hun ordner niste, lekser og div på egenhånd . Gode karakterer.
Hun er «flau» over oss og småsøsknene , men gjør ikke noe av å være med oss på ting. 
Alt i alt ,ei flott jente og tenåring . 
 

Stedatter var mer trøblete, sur og innesluttet, fra ca 13-18 år. 
men hun hadde det fryktelig vanskelig hjemme hos mor og ble mobbet på skolen. Vi kom oss gjennom det på et vis og idag,19 år, er hun helt nydelig. Snill , omtenksom og familiekjær . Vi har et veldig godt forhold og hun har flere ganger sagt at hun ikke fatter hvordan vi holdt ut😂😂

spent på de to neste jentene, for humøret deres er midt sagt svingene😅😂😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skinnfilla skrev:

Har ei på 14, hun er faktisk veldig grei, både hjemme og på skolen. 
ikke frekk eller sur. Vi har mye moro sammen, samme humor. 
hun er ikke veldig glad i rydding, men tar et tak innimellom . Setter oppvask på benk, IKKE i maskin og himler med øyne når jeg påpeker det😉🙄

hun ordner niste, lekser og div på egenhånd . Gode karakterer.
Hun er «flau» over oss og småsøsknene , men gjør ikke noe av å være med oss på ting. 
Alt i alt ,ei flott jente og tenåring . 
 

Stedatter var mer trøblete, sur og innesluttet, fra ca 13-18 år. 
men hun hadde det fryktelig vanskelig hjemme hos mor og ble mobbet på skolen. Vi kom oss gjennom det på et vis og idag,19 år, er hun helt nydelig. Snill , omtenksom og familiekjær . Vi har et veldig godt forhold og hun har flere ganger sagt at hun ikke fatter hvordan vi holdt ut😂😂

spent på de to neste jentene, for humøret deres er midt sagt svingene😅😂😉

Så deilig 😍

Her var sønnen i hus også bare blid og fornøyd frem til fylte 16. Det var akkurat som om humøret endret seg over natta. Han trives på skolen og han to-tre veldig gode kompiser han er en del med, og flere venner og bekjente. 

Før var han mer med oss, så filmer med oss, var rett og slett stort sett blid og fornøyd.

 

Hi

Anonymkode: 5d2a1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som fyller 16 i januar.

Han hadde et par veldig innesluttede år i 8. og 9.klasse. Han var ikke ufin, frekk eller smelte i dører, men han snakket lite med oss, smilte lite og vi mistet den litt klovnete gutten med glimtet i øyet og fikk isteden en innesluttet og stille fyr som delte veldig lite med oss.

Nå i 10.klasse har han kviknet til igjen. Tøyser mer, snakker mye mer, smiler veldig mye mer, glimtet i øyet er tilbake og vi har fått tilbake den blide og gode gutten i en mer voksen utgave.

Jeg tror puberteten kan være så mangt, jeg husker jeg tenkte at jeg heller ville ha en sinna gutt som smelte i dørene enn den stille og innesluttet gutten som jeg ikke kom innpå i det hele tatt. Men begge deler har sikkert både sine fordeler og sine ulemper....

Han har ihvertfall kommer seg gjennom, og livnet til igjen, heldigvis.

Anonymkode: c85ac...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker helt klart at han er i tenårene. 

Jeg har slått veldig hardt ned på frekk oppførsel, så han tar seg i det. Men, alt i alt veldig familiekjær og snill. Hjelper til og liker fortsatt å henge med oss voksne, dog i noe mindre grad. Sier alltid ja om jeg spør om noe og er glad og hjelpsom med lillesøster, der også i varierende grad. Liker aller best å trene, være med kompiser og spille PlayStation. 

Er selvstendig i skolearbeidet og opptatt av å få gode karakterer, sluntrer aldri unna skoleting. 

Bruker å tørke bort klemmen, men får alltid nattaklem og klem før han drar om morgen.

Endret av Twintipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme kan hun til tider være ganske obsternasig, men stort sett ei grei jente. Men vi kan så absolutt havne i opphetede krangler da hun er en liten hissigpropp. Rommet hennes er blåst til alle tider , så det holder hun veldig godt uten mas fra meg. Men merker jo såklart at hun er i en alder der hun vil løsrive seg litt. Men vi har det mye moro også. Litt ymse her i heime med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Anonym bruker said:

Trenger å høre fra flere... 

Har en sønn på 16 år. Han er verken utagerende eller "slem". Men han kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Han er for det meste på rommet sitt, som ser ganske bomba ut. 

Når alt går som smurt rundt her og han får det som han vil, skinner han som solen. Men går noe imot han, blir han kverulerende og usaklig igjen. 

Har rett og slett kommet i en ny trassalder... 

Det blir stilt krav, vi snakker sammen om hvordan man bør være med hverandre osv. 

 

Anonymkode: 5d2a1...5c7

er så heldig og har 3

13 åringen er forløpig veldig stille og rolig, ikke så veldig ille ennå ( gutt )

15 åringen : er helt lik din, + at han er utrolig urenslig, må nesten tvinge han i dusjen

17 åringen begynner og komme over det

Anonymkode: 61058...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

er så heldig og har 3

13 åringen er forløpig veldig stille og rolig, ikke så veldig ille ennå ( gutt )

15 åringen : er helt lik din, + at han er utrolig urenslig, må nesten tvinge han i dusjen

17 åringen begynner og komme over det

Anonymkode: 61058...0c8

Ok, så bra 17åringen begynner å komme seg over det. Det gir meg ett håp om at vi ikke skal ha det slik til han er 20 😂 

I går kveld (rettere sagt natt) kom han ned til meg med gitaren sin. Da satt han å spilte for meg en god stund før vi gikk å la oss. Så han er ikke ufyselig hele tiden. Men når jeg stiller krav til han, og i allefall til leksene hans, kjære vene 🙈🙈🙈

 

Hi

Anonymkode: 5d2a1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt idiotisk oppførsel er det jo, men stort sett greie unger. Gutt og jente. 14-16 år. Gutten tror han er voksen og mener utetid og leggetid er overformynderi. Jenta kan lage drama fordi buksa som ligger i en krøll under pulten ikke er ren. Men med normal kommunikasjon lander de og innser at de hverken er modne nok til å ta avgjørelse om viktige ting samt at skal buksa være ren til den spesielle dagen må hun enten vaske den selv eller legge den på vaskerommet. 

Anonymkode: ac2bb...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 13.12.2019 den 8.07, Anonym bruker skrev:

Trenger å høre fra flere... 

Har en sønn på 16 år. Han er verken utagerende eller "slem". Men han kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Han er for det meste på rommet sitt, som ser ganske bomba ut. 

Når alt går som smurt rundt her og han får det som han vil, skinner han som solen. Men går noe imot han, blir han kverulerende og usaklig igjen. 

Har rett og slett kommet i en ny trassalder... 

Det blir stilt krav, vi snakker sammen om hvordan man bør være med hverandre osv. 

 

Anonymkode: 5d2a1...5c7

Normalt, både roting, kverulering og trass... men du kan ta tak i at man ikke svarer frekt. Å vise et minumum av høflighet er det lov å forlange. Jeg blåser meg litt opp til tenåringen hvis han er stygg i munnen, akkurat dét plukker jeg av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn 17 år: Stort sett på rommet sitt, er ute og trener, eller spiser på kjøkkenet. Kan plutselig sette seg ned med oss og vil prate, han er veldig åpen av seg og spør oss gjerne om råd. Han er stort sett hyggelig og hjelpsom, men roter og griser en del. Kan plutselig ta rommet sitt og rydder litt motvillig etter seg på kjøkkenet etter sånn 100 beskjeder. Er aldri frekk, men kan være irritabel. Han har helt fra han var 11-12 år dusjet, tatt på deo og byttet klær uten at vi har måtte si noe, og siste året også barbert seg.

Sønn 15 år: Er også mye på rommet, men kan spille litt spill og kort med småsøsken, eller gå på Pokémon-jakt. Han er stille og taus, kan en sjelden gang prate litt mer enn 2 ord. Han er høflig, hjelpsom og selvgående, rydder uoppfordret etter seg, går turer med hunden og plutselig ha tatt ut søppelet eller ordnet med oppvaskmaskinen uten at vi har sagt noe. Rommet er ryddig og rent, stort sett. Vi jobber fortsatt litt med hygienen, men for det meste dusjer han, tar på deo og bytter klær hver dag uten at vi må si noe. Kan skli litt ut i helger og ferier.

Anonymkode: dbb2a...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...