Gå til innhold

Er det ikke spesielt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som flyttet til Norge når hun var 10 år fra et europeisk land. Er nå snart 30 og snakker flytende norsk. 
Hun er smart og hyggelig, gjør en god jobb. Det jeg synes er rart er at hun aldri sjekker nyheter. Ikke for å skåne seg selv, hun bare bryr seg ikke. Hun har f.eks ikke fått med seg  episoden med moren og de tre jentene som ble funnet i vannet i Tromsø. Hun vet ikke hvem Viggo Kristiansener eller Eirik Jensen er, eller Trump sin gjennomgang rundt Biden. 
Jeg synes det er veldig spesielt. For man må falle utenfor i veldig mange samtaler. Men ser ikke ut til å plage henne.

Er det vanlig å være voksen og aldri lese ei eneste avis på nett eller se en nyhetssending?

Anonymkode: 2d1bb...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det er veldig spesielt. Har en barndomsvenninne som er på samme måte. Husker jeg sa til henne for litt siden at jeg var så spent om Trump ble stilt for riksrett, men hun ante ikke hva jeg snakket om. Hun leser ikke aviser og er kun på Instagram, Facebook og Snapchat. Men likevel synes jeg det er merkelig at hun ikke plukker det opp eller oppsøker det.

Anonymkode: 54b2b...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er veldig spesielt.

Men det finnes mennesker som overhodet ikke bryr seg, som ikke gidder lese aviser i det hele tatt. Det viktige for dem er bare det som skjer akkurat rundt dem, og det trenger man ikke aviser for å se ;)

 

Anonymkode: e82e5...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne mennesker gidder jeg sjeldent å ha noen relasjon til. Jeg synes det er helt på tryne å ikke forholde seg til omverdenen. 

Anonymkode: 7fb89...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike folk, sammen med kunnskapsresistente mennesker, får meg til å tvile på om demokrati egentlig er den beste styringsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tror dette skyldes at hun har en annen etnisitet, eller..? 

Anonymkode: 75bbb...5ef

Hun sier at hun bryr seg ikke om hva som skjer i Norge. Kun hjemlandet. Men tror ikke hun følger med der heller.

HI

Anonymkode: 2d1bb...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier at hun bryr seg ikke om hva som skjer i Norge. Kun hjemlandet. Men tror ikke hun følger med der heller.

HI

Anonymkode: 2d1bb...090

Hehe, så landet hun bor i og har bodd i siden hun var 10 år er ikke så viktig, men greit å vite hva som skjer i landet hun ikke har bodd i på 20 år... Merkelig tankegang.

Anonymkode: e82e5...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har behov for å lese nyheter eller ha grunnleggende kunnskaper om politikk er gørrkjedelige.

Husker jeg snakket med en som syntes Greta Thunberg virket litt rar. Hun visste ikke at hun hadde asperger syndrom.. Godt gjort å gå glipp av den infoen 

Anonymkode: ff969...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er veldig spesielt. Jeg har en tidligere studiekamerat som er slik, og jeg sliter med å respektere ham som voksen. Han blir rett og slett for overfladisk for meg.

Anonymkode: 71201...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt, i Norge. I Norge er vi lært opp til å følge med på nyheter, fra NRK må vite. Det er NRK som har gjort nyheter til en religion, og de har selv de viktigste nyhetene (mener de selv). Når du er i syden kan du se en hel menighet sitte stille og se nyheter i norske puber, i alle andre puber drikker, synger og koser de seg. Hele døgnet. Nordmenn er grå overseriøse tørrpinner. Og ja, jeg har sluttet å se nyheter for lenge siden. Ser bare når det er noe spesielt viktig, og det er veldig sjelden. Nyheter formidles ikke lenger, de skapes, det er blitt en regelmessig underholdningsbransje. 

Anonymkode: d77b4...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er spesielt, i Norge. I Norge er vi lært opp til å følge med på nyheter, fra NRK må vite. Det er NRK som har gjort nyheter til en religion, og de har selv de viktigste nyhetene (mener de selv). Når du er i syden kan du se en hel menighet sitte stille og se nyheter i norske puber, i alle andre puber drikker, synger og koser de seg. Hele døgnet. Nordmenn er grå overseriøse tørrpinner. Og ja, jeg har sluttet å se nyheter for lenge siden. Ser bare når det er noe spesielt viktig, og det er veldig sjelden. Nyheter formidles ikke lenger, de skapes, det er blitt en regelmessig underholdningsbransje. 

Anonymkode: d77b4...18a

Det er helt vanlig å følge med på nyheter, altså, i omtrent alle verdens land. Du virker veldig ... spesiell.

Anonymkode: 71201...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er spesielt, i Norge. I Norge er vi lært opp til å følge med på nyheter, fra NRK må vite. Det er NRK som har gjort nyheter til en religion, og de har selv de viktigste nyhetene (mener de selv). Når du er i syden kan du se en hel menighet sitte stille og se nyheter i norske puber, i alle andre puber drikker, synger og koser de seg. Hele døgnet. Nordmenn er grå overseriøse tørrpinner. Og ja, jeg har sluttet å se nyheter for lenge siden. Ser bare når det er noe spesielt viktig, og det er veldig sjelden. Nyheter formidles ikke lenger, de skapes, det er blitt en regelmessig underholdningsbransje. 

Anonymkode: d77b4...18a

Men hvordan vet du når noe spesielt skjer da? Du følger altså litt med?

Og hva anser du som viktig? FN’s klimatoppmøte? Helsenorge som sliter både med ambulansefly og eldreomsorg? At USA’s president risikerer riksrett? At Storbritannia vil/vil ikke ut av EU? At polene smelter? 

Jeg er spent på hvor du setter grensen. 

Anonymkode: f8c09...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG sensitiv år det gjelder nyheter. Men! Jeg leser alltid overskrifter. 

Min stemor vet knapt hvem som er konge i dette landet. Hun er født og oppvokst i Norge. Det er slitsomt å forklare hvem Petter Northug er. 

Noen ting er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 930f9...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig å følge med på nyheter, altså, i omtrent alle verdens land. Du virker veldig ... spesiell.

Anonymkode: 71201...4fa

Jeg er fra framtiden. Fulgte nyheter nøye i lang tid i ungdomstiden, og tidlig voksenalder. Etter hvert som jeg ble klokere fant jeg ut at de stort sett er irriterende og lite informative.

Anonymkode: d77b4...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan vet du når noe spesielt skjer da? Du følger altså litt med?

Og hva anser du som viktig? FN’s klimatoppmøte? Helsenorge som sliter både med ambulansefly og eldreomsorg? At USA’s president risikerer riksrett? At Storbritannia vil/vil ikke ut av EU? At polene smelter? 

Jeg er spent på hvor du setter grensen. 

Anonymkode: f8c09...641

Grensen går ved nyheter som ikke er av lokal interesse, og nyheter som angår saker jeg umulig kan påvirke. Dermed faller 99% bort.

Anonymkode: d77b4...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grensen går ved nyheter som ikke er av lokal interesse, og nyheter som angår saker jeg umulig kan påvirke. Dermed faller 99% bort.

Anonymkode: d77b4...18a

Stemmer du ikke?

Anonymkode: f10c8...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor spesielt det er. Søsteren min var sånn frem til hun fikk barn. Hun var altså 36 før hun tok seg bryet med å lese ei avis. Har noen venner som er sånn også. Blant folk med dårlig økonomi og lav utdanning ser jeg at jeg dette forekommer ofte.

Anonymkode: b33ea...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer du ikke?

Anonymkode: f10c8...1bd

La oss håpe hun ikke gjør det. 

Anonymkode: 33bb8...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innom nettaviser hver dag og leser overskrifter og enkelte saker, men jeg orker å lese om alle saker, som om Trump. Jeg tenker sånn at dersom det skjer noe veldig stort, så får jeg det med meg. I tillegg blir jeg matet med nyheter av enkelte kollegaer. Men jeg ser aldri på nyhetene og leser som sagt ikke så mye heller, bare nok til å få med meg de store trekkene.

Anonymkode: 3eb33...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er innom nettaviser hver dag og leser overskrifter og enkelte saker, men jeg orker å lese om alle saker, som om Trump. Jeg tenker sånn at dersom det skjer noe veldig stort, så får jeg det med meg. I tillegg blir jeg matet med nyheter av enkelte kollegaer. Men jeg ser aldri på nyhetene og leser som sagt ikke så mye heller, bare nok til å få med meg de store trekkene.

Anonymkode: 3eb33...c5f

Helt likt her. Slik tenker jeg også 🙂 

Anonymkode: e4cb6...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...