Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520 Det han ikke vet er at allergier kan gi symptomer flere dager etter at man har spist allergenet. Det behøver ikke å skje noe umiddelbart etter inntak. At han serverer laktose, eller melkeprotein, til folk som bestiller noe annet? Det er.. hva mener han? Fremstår svært useriøs. Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 fiskepudding skulle være fløtepudding Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #3 Skrevet 12. desember 2019 Endelig en som sier det mange tenker. 30 av 100 voksne er ikke allergiske. De har bare vondt i viljen. Og igjen er det (flaut nok) de med høy utdannelse som krever at andre skal tilrettelegge for dem. Anonymkode: bbb84...5c6
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #4 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Endelig en som sier det mange tenker. 30 av 100 voksne er ikke allergiske. De har bare vondt i viljen. Og igjen er det (flaut nok) de med høy utdannelse som krever at andre skal tilrettelegge for dem. Anonymkode: bbb84...5c6 Det VET ikke du. Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Skrevet 12. desember 2019 Approximately 65 percent of the human population has a reduced ability to digest lactose after infancy.Lactose intolerance in adulthood is most prevalent in people of East Asiandescent, with 70 to 100 percent of people affected in these communities. https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance#statistics Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 Nja, tror nok at han serverer det han får beskjed om og ikke "jukser". Det tør de ikke. Men han bare utrykker fortvilelsen over resusjene det krever, når han da observerer at "alle" tar av feks dessert buffeten som ikke er tilpasset. Jeg er en av de som reagerer på noen matvarer. Spesielt melkeprotein og løk/hvitløk feks. Men jeg velger heller å bestille noe uten, og unngår det, når jeg er ute. Er ikke verre en at jeg får mageknip og diaré, men det er jo kjipt å få på et julebord 🤷♀️ så jeg kan forstå de som vil unngå det. Tror mange blander allergi og intoleranse, og ikke vet at når de bestiller "allergivennlig mat" ute så innebærer det så mye mer jobb for kokken en å bare droppe de ingrediensene (utstyr må spesialvaskes, unngå krysskontaminering etc) når de fleste med intoleranse tåler at maten lages på vanlig måte bare med andre produkter - Noe allergikere ikke tåler. Men det er flaut. Det er ekstremt flaut å spørre om det finnes melkefri variant av noe feks, fordi du vet at du bare blir sett på som idiot. Derfor gidder jeg personlig ikke å si noe, og velger heller å la være å spise. Anonymkode: 9cce3...d66
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 Mulig han mente at de bestiller seg ekstra mat på koldtbordet slik at de ikke får i seg melk, men på dessertbordet er det ikke så nøye og da spiser de fløtepudding. litt som venninna her som fikk cøliaki og alle måtte legge opp all mat etter henne. Så ble hun plutselig frisk og har ikke cøliaki lenger, så nå kan hun igjen spise alt. Anonymkode: ce44b...a7e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Approximately 65 percent of the human population has a reduced ability to digest lactose after infancy.Lactose intolerance in adulthood is most prevalent in people of East Asiandescent, with 70 to 100 percent of people affected in these communities. https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance#statistics Anonymkode: c21da...886 laktoseintoleranse er svært utbredt i Øst-Asia, og med migrasjon er det naturlig at det kommer hit, selv om det er uvanlig blant etnisk norske. Det er flere forskere som mener evnen til å bryte ned laktose er en «use it or loose it”-egenskap. Anonymkode: bdb5f...86f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #9 Skrevet 12. desember 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mulig han mente at de bestiller seg ekstra mat på koldtbordet slik at de ikke får i seg melk, men på dessertbordet er det ikke så nøye og da spiser de fløtepudding. litt som venninna her som fikk cøliaki og alle måtte legge opp all mat etter henne. Så ble hun plutselig frisk og har ikke cøliaki lenger, så nå kan hun igjen spise alt. Anonymkode: ce44b...a7e Den påstanden bør han kunne dokumentere. Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Skrevet 12. desember 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Approximately 65 percent of the human population has a reduced ability to digest lactose after infancy.Lactose intolerance in adulthood is most prevalent in people of East Asiandescent, with 70 to 100 percent of people affected in these communities. https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance#statistics Anonymkode: c21da...886 Og hvor mange østasiater er det ved et standard norsk bord? Ingen. Heia kokken. Anonymkode: a06e9...d77
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #11 Skrevet 12. desember 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520 Det han ikke vet er at allergier kan gi symptomer flere dager etter at man har spist allergenet. Det behøver ikke å skje noe umiddelbart etter inntak. At han serverer laktose, eller melkeprotein, til folk som bestiller noe annet? Det er.. hva mener han? Fremstår svært useriøs. Anonymkode: c21da...886 Han serverer ikke fløtepudding til allergikere. Han observerer at kundene krever tilpasset mat pga allergi, men når desserten kommer på bordet er de plutselig ikke så allergiske lenger og forsyner seg selv av eks. fløtepudding. Det er flaut, og respektløs mot både kokkene og de som faktisk er allergiske. Anonymkode: 85870...ff4
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #12 Skrevet 12. desember 2019 Nå er det jo ikke bare det med allergi. Men mange har jo intoleranser og, og man blir faktisk syk av det. Så er det folk som har mage og tarm sykdommer og har flere matvarer de må unngå. Jeg har både allergi mot mat, intoleranser og matvarer jeg ikke bør spise grunnet mage og tarm sykdom. Jeg presenterer alt som allergi, hvis ikke tar de det ikke seriøst. Jeg var ute på cafe nylig, og til maten min fikk jeg en skål med tyttebær rømme. Jeg har laktose intoleranse. Men elsker tyttebær. Så spiste ca en teskje av tyttebær rømmen. Og det går fint, for da får jeg i meg for lite laktose til at jeg reagerer. Jeg kan og finne på og smake på en dessert, altså bare ta en teskje fordi det går fint. Men å spise hele desserten hadde aldri gått bra. Og er jo mulig han har sett noen sånne tilfeller og. Anonymkode: 58821...eef
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520 Det han ikke vet er at allergier kan gi symptomer flere dager etter at man har spist allergenet. Det behøver ikke å skje noe umiddelbart etter inntak. At han serverer laktose, eller melkeprotein, til folk som bestiller noe annet? Det er.. hva mener han? Fremstår svært useriøs. Anonymkode: c21da...886 Du fremstår som svært useriøs som ikke engang gidder å lese OG forstå innholdet i artikkelen. Anonymkode: 144b1...995
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Skrevet 12. desember 2019 Jeg syns det er dumt for dem/oss som faktisk ikke tåler div. Får jeg melk eller løk i meg er jeg syk i flere dager, store smerter, kaldsvetter og bruker mye tid på do. Jeg reagerer på flere ting, men de gjør meg ikke så dårlig. Jeg har bla uc og irritabel tarm. Jeg er veldig bevisst hva jeg spiser når jeg ikke er hjemme, foreldre og spesielt svigerforeldre er superflinke til å tilpasse, men når jeg en sjelden gang er ute tråler jeg menyen for å sjekke allergener. Jeg har opplevd å føle meg latterliggjort av servitører før, så jeg syns det er flaut å bestille tilrettelagt mat. Jeg hadde forøvrig aldri spist fløtepudding/karamellpudding el ute, uten å være 100% sikker på at den var laktosefri, jeg hadde blitt skamdårlig. Anonymkode: 0d005...226
Himmel og hav Skrevet 12. desember 2019 #15 Skrevet 12. desember 2019 De fleste kokker i kantiner og restauranter kan nok signere det han sier i artikkelen. Det er slett ikke uvanlig med folk som ikke "tåler" gluten mandag - torsdag, men fredagsvaffel skal de ha. Har selv en sånn kollega. Hun er veldig opptatt av at det alltid finnes et laktosefritt alternativ når det blir bestilt kake til jobben, og hun lagde stor halloi en gang det ble glemt, men hun må alltid smake litt (et normalt stykke) av den vanlige kaken også, "for den ser så god ut". Sånne mennesker er bare flaue. En kokk jeg kjenner fortalte om en kunde som absolutt skulle ha panert rødspette, uten "egg, veldig allergisk". Så de tok en person ut av det den holdt på med, vasket ned en stasjon, panerte en fisk med hva det nå er de bruker, og serverte, mens de beklaget overfor selskapet at de hadde måttet vente på maten. Da spør kunden etter remulade. Servitøren forklarer at de dessverre ikke har remulade uten egg, hvorpå kunden sier at det går fint med vanlig remulade...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #16 Skrevet 13. desember 2019 På 12.12.2019 den 7.34, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520 Det han ikke vet er at allergier kan gi symptomer flere dager etter at man har spist allergenet. Det behøver ikke å skje noe umiddelbart etter inntak. At han serverer laktose, eller melkeprotein, til folk som bestiller noe annet? Det er.. hva mener han? Fremstår svært useriøs. Anonymkode: c21da...886 Eh, les hva han sier da... 🙄 det står da ingen steder at han lurer inn i folk det noe de ikke skal ha. Men at det er spesielle regler for f eks hvordan kjøkkenet må rengjøres før en allergiker kan bestille mat der, det er det mange som ikke vet. En «ekte» allergiker kan dø av anafylaktisk sjokk. Og det betyr f eks at en som ikke tåler sesamfrø kan bli livstruende syk hvis kokken har skåret opp et sesamrundstykke med samme kniv som han senere skjærer opp allergikerens brød med... det artikkelen handler om er folk som egentlig roper «ulv, ulv» når de faktisk IKKE ER allergiske. Han foreslår at de heller bare unngår de matvarene de får ubehag av, i stedet for å late som om de har en sykdom de kan dø av. For det er ikke nødvendig å påføre de kjøkkenansatte en masse unødig slit. (Og nei, allergiske symptomer kan ikke komme flere dager etter at man har spist noe. I så fall er det ikke allergi man har. Selv ikke matforgiftning kan ta flere døgn.) Anonymkode: e6e9d...f6b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #17 Skrevet 13. desember 2019 På 12.12.2019 den 7.57, Anonym bruker skrev: Det VET ikke du. Anonymkode: c21da...886 Jo, ALLE vet at 30% av befolkningen IKKE har dødelig allergi for vanlige matvarer. Det gjelder vel ca 5%... Anonymkode: e6e9d...f6b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #18 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, ALLE vet at 30% av befolkningen IKKE har dødelig allergi for vanlige matvarer. Det gjelder vel ca 5%... Anonymkode: e6e9d...f6b Dødlig allergi er vell enda sjeldnere? Det er jo for eksempel "ingen" som faktisk dør av allergi selv om mange er redde for det. Anonymkode: d4bfc...3be
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #19 Skrevet 13. desember 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dødlig allergi er vell enda sjeldnere? Det er jo for eksempel "ingen" som faktisk dør av allergi selv om mange er redde for det. Anonymkode: d4bfc...3be Det er noen som dør av allergi, men det er ikke så vanlig fordi man har god hjelp til de som er så allergiske. Jeg har en venninne som er så allergisk, bl.a mot belgfrukter. En gang spiste hun lasagne ute, også var det erter i den.. Hun har epipenn, men ble likevel så dårlig at hun ble hentet med legehelikopter. Husker hun ble hentet med legehelikopter en gang da vi gikk på vgs også, men husker ikke hva hun hadde fått i seg da. Men om ikke så god medisinsk hjelp hadde vært tilgjengelig ville hun dødd... Jeg skjønner godt at alle de som roper ulv ulv er slitsomme for de som lager maten, man risikerer jo at de slurver litt etterhvert, også kommer det plutselig en som virkelig er så allergisk. Anonymkode: 4eec4...ad9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #20 Skrevet 13. desember 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er noen som dør av allergi, men det er ikke så vanlig fordi man har god hjelp til de som er så allergiske. Jeg har en venninne som er så allergisk, bl.a mot belgfrukter. En gang spiste hun lasagne ute, også var det erter i den.. Hun har epipenn, men ble likevel så dårlig at hun ble hentet med legehelikopter. Husker hun ble hentet med legehelikopter en gang da vi gikk på vgs også, men husker ikke hva hun hadde fått i seg da. Men om ikke så god medisinsk hjelp hadde vært tilgjengelig ville hun dødd... Jeg skjønner godt at alle de som roper ulv ulv er slitsomme for de som lager maten, man risikerer jo at de slurver litt etterhvert, også kommer det plutselig en som virkelig er så allergisk. Anonymkode: 4eec4...ad9 Det er noen få som er veldig allergiske, men det er ekstremt få som dør. Jeg leste et sted at ca en av 1000 voksne nordmenn noen gang opplever et affalytisk sjokk og at en av 12.000 oppmever to. Når man hører hvordan folk snakker skulle man jo tro det heller var en av 10. Anonymkode: d4bfc...3be
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #21 Skrevet 13. desember 2019 På jobben min ble "alle" de middelaldrene damene glutenintolerante i 2017. Nå er det én dame igjen som forsyner seg av den (nå) bittelitte glutenfrie kurven, og hun har cøliaki. De andre damene har gått videre til paleo, og så LowFODMAP. Anonymkode: 7de3e...e00
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #22 Skrevet 13. desember 2019 Jeg også er lei folk som tror de er allergiske. Mistenkelig, kom en bølge for noen år siden med glutenallergikere. Deretter kom laktoseallergikere. Anonymkode: 8b0d2...4d7
Mamma_til_2 Skrevet 13. desember 2019 #23 Skrevet 13. desember 2019 Skjønner ikke at noen frivillig spiser glutenfritt det smaker høgg (syns jeg) melkefritt og forsåvidt om det er laget på soya istede for melk. Men vet det er mange somer allergisk når det passer dem.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #24 Skrevet 13. desember 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh, les hva han sier da... 🙄 det står da ingen steder at han lurer inn i folk det noe de ikke skal ha. Men at det er spesielle regler for f eks hvordan kjøkkenet må rengjøres før en allergiker kan bestille mat der, det er det mange som ikke vet. En «ekte» allergiker kan dø av anafylaktisk sjokk. Og det betyr f eks at en som ikke tåler sesamfrø kan bli livstruende syk hvis kokken har skåret opp et sesamrundstykke med samme kniv som han senere skjærer opp allergikerens brød med... det artikkelen handler om er folk som egentlig roper «ulv, ulv» når de faktisk IKKE ER allergiske. Han foreslår at de heller bare unngår de matvarene de får ubehag av, i stedet for å late som om de har en sykdom de kan dø av. For det er ikke nødvendig å påføre de kjøkkenansatte en masse unødig slit. (Og nei, allergiske symptomer kan ikke komme flere dager etter at man har spist noe. I så fall er det ikke allergi man har. Selv ikke matforgiftning kan ta flere døgn.) Anonymkode: e6e9d...f6b Du er så utrolig uviten😂😂😂 Anonymkode: c21da...886
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2019 #25 Skrevet 13. desember 2019 t.o.m på enkelte legemidler så er det kjent at en allergisk reaksjon kan komme flere dager etter man har tatt den Anonymkode: c21da...886
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå