Gå til innhold

Når man er invitert men lager andre planer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det ok at man lager andre planer samme dag som man, én uke i forveien, er blitt invitert på venninnekveld? Altså at man finner på noe med andre (ikke barn/familie) og samtidig gir beskjed et par timer før til venninne. 

Er det ok å si den dagen du blir invitert at du må se om du får barnevakt, så svarer du én uke etter (samme dag) at du kommer innom og sier hei, men må gå med en gang fordi du skal noe annet.

Anonymkode: 2bc11...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg ikke, da måtte man ha gitt beskjed til første avtale tidligere. Såsant det ikke er noe helt spesielt annet som har dukket opp.

Hva synes du?

Anonymkode: a8a14...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ok at man lager andre planer samme dag som man, én uke i forveien, er blitt invitert på venninnekveld? Altså at man finner på noe med andre (ikke barn/familie) og samtidig gir beskjed et par timer før til venninne. 

Er det ok å si den dagen du blir invitert at du må se om du får barnevakt, så svarer du én uke etter (samme dag) at du kommer innom og sier hei, men må gå med en gang fordi du skal noe annet.

Anonymkode: 2bc11...800

Nei i begge tilfellene. Men noen folk er slik. Da må man som venninne stå opp for seg selv og kommunisere tydelig.

I scenario 1 (gitt at denne venninnen faktisk hadde takket ja): "Nå ble jeg skikkelig skuffet, Trine. Du hadde jo sagt ja til venninnekveld."

I scenario 2: Jeg ville purret etter noen dager, hvis jeg trengte å vite antall pga. mat e.l. Og slik du skisserer, ville jeg svart "Nå ble jeg skikkelig skuffet, Trine. Du sa at du ventet på barnevakt, men det har du tydeligvis fått ordnet, siden du skal noe annet?"

Og så fulgt opp med flere spørsmål, avhengig av hva venninnen svarer.

Anonymkode: e7f57...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig folkeskikk.

Viktig å ha moral på sånt. De som sitter på gjerdet og velger det beste er ikke sympatiske i mine øyne. Når de kommer så vet du at det var i mangel på noe bedre.

Anonymkode: 2a6db...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det synes jeg ikke, da måtte man ha gitt beskjed til første avtale tidligere. Såsant det ikke er noe helt spesielt annet som har dukket opp.

Hva synes du?

Anonymkode: a8a14...9cb

Om det er noe spesielt eller uforutsett, så er det jo forståelig. Her mener jeg å lage andre planer med andre folk. Som å dra på bowling, f.eks. Å si at jeg kommer innom en tur for å si hei, men skal på bowling kl 19, når du er blitt invitert i god tid og du sier du må se an med barnet.

Anonymkode: 2bc11...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er noe spesielt eller uforutsett, så er det jo forståelig. Her mener jeg å lage andre planer med andre folk. Som å dra på bowling, f.eks. Å si at jeg kommer innom en tur for å si hei, men skal på bowling kl 19, når du er blitt invitert i god tid og du sier du må se an med barnet.

Anonymkode: 2bc11...800

Utrolig dårlig gjort. Den venninna hadde ikke jeg hatt så veldig lyst til å invitere igjen...

Anonymkode: d5552...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om det er noe spesielt eller uforutsett, så er det jo forståelig. Her mener jeg å lage andre planer med andre folk. Som å dra på bowling, f.eks. Å si at jeg kommer innom en tur for å si hei, men skal på bowling kl 19, når du er blitt invitert i god tid og du sier du må se an med barnet.

Anonymkode: 2bc11...800

Nei, slike ting som du nevner her er ikke spesielle. Som jeg skrev, jeg synes ikke det er ok å lage andre planer - bortsett fra ved helt spesielle ting som måtte oppstå. Andre "vanlige" avtaler er ikke det.

Jeg hørte nylig på radioen at det å holde på slik, eller det å hele tiden vente til absolutt siste øyeblikk med å si fra om man kommer eller ikke har fått et navn. Greier ikke huske hva det var, men det gikk på at folk nesten begynner å få angst for å "låse" seg til en avtale i frykt for at noe "bedre" skal dukke opp, og som de da kan føle at de går glipp av om de forplikter seg til noe.

Det blir jo en fattigere verden når det kommer til medmenneskelighet når det blir slik.

Anonymkode: a8a14...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hørte nylig på radioen at det å holde på slik, eller det å hele tiden vente til absolutt siste øyeblikk med å si fra om man kommer eller ikke har fått et navn. Greier ikke huske hva det var, men det gikk på at folk nesten begynner å få angst for å "låse" seg til en avtale i frykt for at noe "bedre" skal dukke opp, og som de da kan føle at de går glipp av om de forplikter seg til noe.

Anonymkode: a8a14...9cb

FOMO: Fear of Missing Out.

Anonymkode: e7f57...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 21.35, Anonym bruker skrev:

Nei i begge tilfellene. Men noen folk er slik. Da må man som venninne stå opp for seg selv og kommunisere tydelig.

I scenario 1 (gitt at denne venninnen faktisk hadde takket ja): "Nå ble jeg skikkelig skuffet, Trine. Du hadde jo sagt ja til venninnekveld."

I scenario 2: Jeg ville purret etter noen dager, hvis jeg trengte å vite antall pga. mat e.l. Og slik du skisserer, ville jeg svart "Nå ble jeg skikkelig skuffet, Trine. Du sa at du ventet på barnevakt, men det har du tydeligvis fått ordnet, siden du skal noe annet?"

Og så fulgt opp med flere spørsmål, avhengig av hva venninnen svarer.

Anonymkode: e7f57...740

Hadde aldri i livet sagt noe sånt- og i alle fall ikke fulgt opp med flere spørsmål!

Men jeg hadde ikke giddet å invitere henne igjen. Har to venninner som jeg har faset ut av den grunn. Nå omgås jeg dem bare hvis vi møtes tilfeldig, f eks er på byen samtidig, eller hvis en av dem mot formodning inviterer MEG på noe. (Det skjer toppen en gang i året med hun ene, med hun andre har det ikke skjedd på sikkert 10 år.) 

Anonymkode: ad1ab...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...