Gå til innhold

hjelp, noe som ikke stemmer ...ikke sykemeldt fra timer ,men fra arbeidsoppgaver?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i bhg ( 100 % fast stilling), men er for tida sykemeldt 60 %. Hadde samtale med Nav, lege og arbeidsgiver og det ble avtalt,  at jeg skal jobbe 2 dager i veka  og 3 dager blir jeg hjemme. Har fått beskjed fra arbeidsgiver , at den som er sykemeldt har ikke krav på overtidsbetaling. Og det er sånn, det kan jeg godt forstå. Men samtidig har jeg lest, at arbeidstiden kan ikke overstige det som sykemeldingen tilsier. Har spurt arbeidsgiver min " når arbeidstid overstiger de to dagene ( 16 timer) i veka, burde det ikke være sånn, at i neste veke får jeg mindre timer?" , da sværte hun " at jeg er ikke sykemeldt fra timer , men fra arbeidsoppgaver". Blir det riktig? Med overtid mener jeg alle kurser, personalmøter etc som jeg må være på .

Anonymkode: efccb...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt du klarer å jobbe utover sykemeldingen er jo positivt, du bare fører det opp når du sender inn krav om sykepenger. 
Legen har vurdert at du klarer å jobbe 40%, klarer du mer (som du da tydeligvis klarer) så er det bare bra.

Anonymkode: 3c572...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sykemeldt på tid nei. Men på arbeidsoppgaver. Det er helt rett. Om du er 50 % sykemeldt f.eks kan du være på jobb 100 % men gå med halv fart. Altså gjøre halvparten av oppgaver dine.

Anonymkode: 00ae0...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i bhg ( 100 % fast stilling), men er for tida sykemeldt 60 %. Hadde samtale med Nav, lege og arbeidsgiver og det ble avtalt,  at jeg skal jobbe 2 dager i veka  og 3 dager blir jeg hjemme. Har fått beskjed fra arbeidsgiver , at den som er sykemeldt har ikke krav på overtidsbetaling. Og det er sånn, det kan jeg godt forstå. Men samtidig har jeg lest, at arbeidstiden kan ikke overstige det som sykemeldingen tilsier. Har spurt arbeidsgiver min " når arbeidstid overstiger de to dagene ( 16 timer) i veka, burde det ikke være sånn, at i neste veke får jeg mindre timer?" , da sværte hun " at jeg er ikke sykemeldt fra timer , men fra arbeidsoppgaver". Blir det riktig? Med overtid mener jeg alle kurser, personalmøter etc som jeg må være på .

Anonymkode: efccb...1b1

Du klarer tydeligvis jobber mer enn det legen tror og bør informere om dette til nav.

det er jo ganske begrenset hvor mye kurs, personalmøter osv som er pålagt i en barnehage.  Hvor lenge er du sykemeldt siden dette er et problem?
Er det møte på dagtid en dag du ikke skal jobbe så møter du ikke. det er klart man klarer mer å sitte på et møte enn å jobbe med barna. Det kommer jo også an på hva som er grunnen til sykemeldingen.

Anonymkode: 69ba8...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å være gradert sykmeldt på, og hvilken som er riktig i ditt tilfelle kommer seg an på både sykdommen din og arbeidshverdagen din. Noen trenger å jobbe kun 40 % av sine vanlige timer. Andre kan jobbe 100 % av sine vanlige timer, men ha ansvar for kun 40 % av vanlig arbeidsmengde – m.a.o. bruke lang tid på oppgavene.

I barnehage vil den siste måten være vanskelig å gjennomføre i praksis, med mindre du kan ta lange og gode pauser når du trenger det.

Du må rett og slett snakke med fastlegen din igjen, for å avklare hva som gir deg best sjanse til å komme tilbake fullt. Og så må fastlegen din ev. skrive pålegg til arbeidsgiver i dialogfeltet, eller dere må dialogmøte på NAV med arbeidsgiver.

Klarer du å jobbe mer enn 40 %? Da har arbeidsgiver rett. Klarer du det ikke? Da må du snakke med fastlegen.

Anonymkode: 2697f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke sykemeldt på tid nei. Men på arbeidsoppgaver. Det er helt rett. Om du er 50 % sykemeldt f.eks kan du være på jobb 100 % men gå med halv fart. Altså gjøre halvparten av oppgaver dine.

Anonymkode: 00ae0...b60

Ikke hvis det er avtalt med legen at hun er sykemeldt på antall timer. Da har hun ikke lov til å bare føre opp det hun jobber ekstra, hun må be om friskmelding i forkant fra legen på de timene.

Anonymkode: 8349c...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at du kan jobbe to dager i barnehagen i de vanlige oppgavene og i tillegg delta på kurs, møter etc på dagene du ikke er på jobb, både når du er gradert og 100% sykemeldt. Jeg hadde store problemer med en fot i høst, kunne først ikke jobbe med barn på gulvet som ped.leder på småbarnsavdeling etterhvert jobbet jeg 50%. I begge omgangene var jeg med på personalmøter, møte med BUP vedr et barn og hjemme gjorde jeg oppgaver på pc som kunne avlaste mine kollegaer. Føltes godt å være endel av arbeidsmiljø og bidra - hater å være sykemeldt. 

Anonymkode: c7082...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis det er avtalt med legen at hun er sykemeldt på antall timer. Da har hun ikke lov til å bare føre opp det hun jobber ekstra, hun må be om friskmelding i forkant fra legen på de timene.

Anonymkode: 8349c...459

Neida, dette er helt feil. Jeg er sykmeldt p.t. og etter hver sykmelding blir man spurt helt spesifikt om man har jobbet mer enn sykmeldingen sier. Da får man valget om å enten føre inn antall timer, eller prosent (arbeidsmengde). Så HI kan fint føre inn at hun har jobbet f.eks. 45 %, eller føre inn timer, alt ettersom hvordan hun er sykmeldt.

Anonymkode: 2697f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis det er avtalt med legen at hun er sykemeldt på antall timer. Da har hun ikke lov til å bare føre opp det hun jobber ekstra, hun må be om friskmelding i forkant fra legen på de timene.

Anonymkode: 8349c...459

Feil. Man kan jobbe så mye man vil selv under 100% sykemelding. Man trenger ingen friskmelding. Det er mye mange ikke vet om sykemelding og sykepenger. 

Anonymkode: 36fda...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Man kan jobbe så mye man vil selv under 100% sykemelding. Man trenger ingen friskmelding. Det er mye mange ikke vet om sykemelding og sykepenger. 

Anonymkode: 36fda...fd1

Nettopp! Hver gang en sykmelding utløper spør NAV "Var du helt eller delvis tilbake på jobb i løpet av denne perioden?". Og der kan man deklarere det, det er kjempeenkelt. Man trenger selvfølgelig ikke gå TILBAKE til legen, og bruke opp enda en legetime.

Anonymkode: 2697f...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Man kan jobbe så mye man vil selv under 100% sykemelding. Man trenger ingen friskmelding. Det er mye mange ikke vet om sykemelding og sykepenger. 

Anonymkode: 36fda...fd1

Enig i dette. Men det virker som om arbeidsgiver pålegger Hi å være mer på jobb/kurs/møter og ikke har tenkt å la henne skrive dette som arbeid fordi hun er sykemeldt - og det er jo feil. Mulig jeg misforstår Hi, eller at det ikke er arbeidsgiver til HI sin intensjon, men dette bør HI klarlegge med arbeidsgiver.

Det er jo på sin plass å arbeide mer om man er frisk nok til det, men man skal heller ikke presses til å jobbe mer enn helsen har godt av når man er sykemeldt, og i hvert fall ikke for at arbeidsgiver skal få slippe å betale lønn.

Hi - sett deg godt inn i lover og regelverk, det er ditt ansvar!

Og ha en tydelig kommunikasjon med din arbeidsgiver. Det vil være enklere for deg å ha om du først har oppdatert deg på lover og regler. Så må du også ha en kommunikasjon med legen din.

Anonymkode: f3c21...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida, dette er helt feil. Jeg er sykmeldt p.t. og etter hver sykmelding blir man spurt helt spesifikt om man har jobbet mer enn sykmeldingen sier. Da får man valget om å enten føre inn antall timer, eller prosent (arbeidsmengde). Så HI kan fint føre inn at hun har jobbet f.eks. 45 %, eller føre inn timer, alt ettersom hvordan hun er sykmeldt.

Anonymkode: 2697f...415

Ser dette er nytt av 2017 og 2018. Er mange år siden jeg var sykemeldt, og den gang var det slik jeg beskriver. 

Anonymkode: 8349c...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...